Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 25 Mac 2016

Tolonglah jangan sakitkan lutut anda !

 

image

Seminggu berlalu.. kesan dari main futsal minggu lepas masih belum pulih sepenuhnya. Masih terasa birat/pedih ketika solat.. Allah ! Berpeluh aku dibuatnya..

ACL ? Aku lom berkesempatan g jumpa doktor atau pakar fisio untuk buat pemeriksaan.. Sibuk dengan hal dunia.. huhuu…

Dulu , aku pelik kenapa kawan kawan aku stop main bola dan beralih ke sukan yang tidak begitu berisiko.. semuanya kerana lutut ! Sekarang , nampaknya aku akan follow diorang jugak ! Huhuuh..

Serius.. korang , jangan sampai lutut tu sakit.. Menderita wooo !

Bukan mudah jadi ‘founder’ !

 

Penat.. Terabai blog ! Itulah yang berlaku pada aku ! Aku makin kurang update blog. Entri pon tak sampai ke jiwa.. Idea banyak tapi dah terlalu sibuk ! Siang meeting.. Pastu jaga anak.. Malam , lepas anak anak tidur , baru aku ada masa.. Tapi sekarang ni ,bila anak tidur.. ngan aku aku tidur !

Sebagai founder Kelab Blogger Ben Ashaari , aku terpaksa berjumpa dengan mereka yang berminat nak dapatkan khidmat blogger ! Untuk pengetahuan , aku tak pernah amik sesen pon duit komisien dari setiap job yang aku terima ! Walaupun ada mulut puaka yang dok usung cerita mengenai aku dok makan duit blogger , aku diamkan jer. Sebab apa ? Semua orang tau hakikat sebenar !

Ini salah satu client terkini.. Bukan mudah nak deal dengan orang berpengalaman. Namun semua ni , pengalaman untuk aku.

image

Penat ? Serius penat. Paling mengecewakan , blog aku terabai ! Aku hilang aura untuk menyampai cerita cerita pada pembaca. Jalan cerita aku sekarang , meleret dah ! Aku frust !

Tu belum lagi part karenah anak anak buah. Hurmm.. Nasib baik ada ‘AJK’ dan ‘ orang lama ‘ yang boleh pantau dan beri nasihat jika ada isu isu dalaman.. Kalau tidak ? Fuhhhh… Hypertension aku ! Hahahaha..

Menyesal ? Takde maknanyaaa.. Aku berbangga dengan team aku yang sememangnya mereka berbangga menjadi sebahagian dari team Kelab Blogger Ben Ashaari !

Walaupun aku penat.. selagi terdaya aku akan terus curahkan pengalaman aku pada rakan blogger terutama yang memerlukan secuit ilmu dari aku.. Yang penting , bila dah berjaya nanti.. jangan la lupa diri ! Huhuhuh.. Kecewa aku..

“Buat apa la nak sado sado ni ?? “

 

Semalam , aku gi gym.. Dan terkejut ! Kawan lama , ada di gym ! Kali terakhir aku jumpa , dia berjalan dalam gym dengan berseluar sendat ! Badan dah gempak giler. Senyum aku masa tu.. Alhamdulillah , tercapai dah cita cita sahabat tu nak sado !

Tapi kali ni.. berbeza ! Badan dia.. hurm… Macam orang dah berenti workout 3 tahun gitu haaa ! Huhuhuh..

Laaa.. apa jadi dengan badan kau ? Adehh.. Ni nampak cam parah jer.. Ke ko off season ni ? Nak masuk contest ke ? “

Takde la bang… Saya suspek leukimia ! “

Terkedu aku.. Terus cari tempat duduk dan duduk depan dia. Nak dengar cerita dia.. Dan dia pun bercerita la panjang lebar.. Hurmmm.. Seperti yang pernah aku nasihatkan pada dia dulu.. Jangan dan jangan ! Tapi darah anak muda ! Kesabaran tu , agak kurang.. Yela , aku pun pernah muda. Tahu la camana.. Cuma nasib baik , aku masa tu.. memang penakut skit.. Tak berani amik risiko ! Ada orang berani amik risiko tanpa mengira kesan jangka panjang !

Doktor kata , kesan dari pelbagai suppliment yang saya amik.. “.

Hurmmm.. Ternyata dia menyesal dengan apa yang dah berlaku dan semangat dia memang dah pudar sama sekali. Aku nasihatkan dia. Jangan putus asa.. Muda lagi. Jadikan apa yang berlaku sebagai satu pengajaran. Bila nak buat sesuatu , perlu ada niat yang bersih.

Kau nak sado untuk apa ? Cam aku.. aku memang nak jaga kesihatan. Aku ada darah tinggi. Sebab tu aku kena maintain. Tapi takde la tahap nak sampai kering dan gempak punya badan. Aku tak mampu gitu. Tapi kalau mampu pun , aku nak buat apa ??? Bukan nak masuk pertandingan. Segan aku nak tayang badan.. huhu.. “.

Aku bukan nak bebel .. tapi ada segelintir budak sekarang nak sado sebab nak jadi anak ikan.. Nak jadi bouncer.. Buat apa ? Kalau nak serius , buat betul betul .. Fokus ! Amik sijil .. jadi trainer bertauliah.. Contoh.. Cam Dato Ahmad Zaki ..

image

Ni baru betul.. Apa guna badan sado tapi tak betul cara gunanya ! Hurmmm..

Yang mengecewakan bila ada yang mendapat salah tunjuk ajar ! Amik suppliment yang tidak mendapat kelulusan seperti steroid dan macam macam lagi ! Perlu dapatkan khidmat nasihat pakar. Bukan main belasah jer ! Hurmm..

Ini bukanlah kes pertama. Bannyak dah ! Tu belum part nak masuk gym , hisap rokok dulu.. Pastu bila abis , hisap rokok lagi ! Adehhh.. Dah tu , g gym untuk apa ? Luar cantik.. dalam ?

image

“ Abg Ben , dari muda sampai umur 40.. maintain jer.. Segan saya .. “ .

Aku senyum..

“ Aku buat untuk sihat.. “

Walhal… nak awet muda.. Nak nampak kacak bergaya gituuuu ! Kalau tak , payah la nak bersaing dengan blogger blogger muda yang makin ramai .. kan ? Haaa..

image

Janji nampak smart bila pakai baju raya nanti.. dah ! Hahahaha…

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI