Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 21 Mei 2016

Apasal nak kena bayar blogger ??

image

“ Ben , client tak nak bayar ! Walhal ari tu kata nak bayar laa.. Tapi sekarang pusing cakap ! “

Aku mengeluh.. Bukan kali pertama aku kena begini ! Tapi aku redha jer. Aku hanya mampu berkata tiada rezeki buatku hari ini tapi aku bersyukur , aku masih punya rezeki untuk teruskan kehidupan.

Namun kali ini , melibatkan ramai blogger ? Apakah aku perlu kata begitu juga ? Ada di antara blogger yg jadikan blog ni sumber pendapatan sampingan dan bermakna mereka tak perlu lagi buat kerjaya lain bagi menampung keperluan hidup. Maklumlah , gaji utama tak cukup. Sekurangnya dengan blog , dapat la cover duit belanja anak anak.. Dan aku , blog adalah sumber pendapatan utama.

Bila aku dapat jemputan.. aku akan tengok dari mana. Apakah berbaloi jika aku pergi ? Atau adakah aku diberi token ? Hurm.. kalau bagi , apakah memadai atau sekadar bagi ala alaa jer ?

Bukan aku nak demand kawan .. Bayangkan eh ! Setiap kali aku nak g event / job , banyak perkara aku kena uruskan.. Yang pertama , aku kena keluar awal pagi. Hantar wife dulu ke Putrajaya. Rumah aku nun di Sepang. Kemudian aku kena hantar anak anak ke Cheras. Barulah aku boleh ke lokasi event tersebut. Minyak , tol .. sapa nak cover ? Duit jaga budak , camana lak ? Ingat free ke ? Tak payah bayar orang tua ke ??

image

Pastu di lokasi.. aku bukan duduk borak borak.. Kena buat kerja ! Walau pun aku gi tu untuk makan jer ! Haaaa.. Bila aku dijemput tu , maknanya , aku diminta buat kerja ! Kalau sekadar nak duduk , baik aku lepak ngan anak anak kat rumah ! Lagi berbaloi.. Ke tengok X-Men ke.. Tengok Angry Bird pon best.. kan ?

Kemudian di rumah.. Nak update blog pasal event tadi.. Masa bila aku nak update ? Anak anak ajak bermain.. Aku pon nak g gym lagi.. Kena tunggu diorang tidur , baru boleh update blog.. Masa tu dah jam 2 pagi ! Huhh.. Mata dah kuyu. Otak dah beku ! Dah tu camana ??? Tidur jap ..kang pas subuh je la update !

Belum part kepantasan menjawab pertanyaan client.. Lambat jawab , client lari ! Lambat jawab kata blogger dah banyak songeh ! Orang tengok kita ni , tak leh berenggang dengan telefon ! Anak ada di sebelah pon kita dok main handphone ! Walhal ????

Bila nak update lak.. gambar banyak ! Fuhhhh.. makan data ni ! Sapa nak bayar data internet ni ? Elektrik untuk laptop , camana lak ? Arghhh.. Dah tu camana ???

Apakah aku berblog ni suka suka ? Kalau suka suka , baik aku gi event.. aku cari sesuatu yang best untuk diupdate ! Cari isu panas !  Bukan cari menda biasa biasa jer ! Sapa nak baca kan ? Baca bab kontroversi la best ! Baru meriahhh ! Setakat vvip rasmi majlis , apadahal ! Tapi tak.. blogger tumpu pad isu utama.. tujuan utama ! Fuhhh…

Banyak faktor wooo.. Kalau tak nak bayar , promote la produk tu kat suratkhabar atau kat GoShop di Astro tu.. Free jer ! Wat pe kasi blogger yang berbayar. Ada gak blogger yang tak berbayar ! Haa.. kasi kat diorang.. Diorang memang share dengan Bank Negara.. Duit banyak la katakan.. Tu pasal tak kisah !

Hurmm.. Blogger nak amik gambar , guna kamera.. guna hp ! Nak update blog , kena ada laptop.. Ingat semua tu , jiran sebelah umah kasi ke ?

Pastu ada yang kata.. Bila dah bayar blogger , nak impak ! Mesti  nak produk dia meletop punyaa ! Hek eleee.. baik aku jual produk aku sendiri ! Buat apa susah susah promote produk orang ! Blogger sekadar membuat awareness dan jugak promosi di media sosial.. Laku atau tidak , terpulang pada kekuatan promosi berterusan pihak client tu dan juga produk tu sendiri !

Perlu ke nak viral perbualan whatsapp ?

 

Aku terbaca kat status sapa tah.. Dia upload gambar di bawah ni berkeping keping.. Segala perbualan dia print screen ! Aku terkedu ! Aduhhhh.. Kenapa buat gini ? Aku bukan persoalan isu yang diorang borak dalam tu ! Tapi kenapa print screen dan kemudian viralkan ! Perlu ke ???

image

Aku paham apa dia cuba nak buat. Kononnya nak bagi pengajaran ! Tapi dalam dia tak sedar , selepasa ni ramai takut nak berbual dah di whatsapp ! Kenapa ???? Sebab bila ada isu tak best skit , akan ada yang print screen dan viralkan ! Hurmmm..

Secara jujurnya , aku dah kena beberapa kali. Perbualan aku diprint screen dan kesan dari tu , berlaku perselisihan faham ..Akhirnya berlaku pepecahan ! Maka aku lebih suka telefon terus bila ada isu penting untuk dibincangkan !

Bila kita nak viralkan sesuatu.. terutama yang boleh beri kesan buruk pada sesorang.. hati hati ! Jika ianya ada unsur fitnah atau mengaibkan seseorang , sebaiknya tak perlulah.. Naya merangkak kat akhirat nanti nak mintak maaf..

Bagi aku.. kalau tak puashati , buat satu kesimpulan yang tepat dan padat ! Kemudian baru leh upload ke Facebook tapi tanpa print screen apa apa perbualan ! Kalau perbualan positif tu , ok laa.. Ni maksud aku , yang mengaibkan ! Walaupun dah buang nama ! Hurmm..

Fikir panjang sebelum buat kerja !

Tak ingat kenangan manis bersama atok nenek !

 

image

Aku ternampak sapa tah update status yang dia printscreen dari fan page mana tah.. Aku pandang Qhaliff.. Qhaliff dah masuk 4 tahun. Dia susun ayat pon masih terabur bila bercakap. Tapi dia belajar membetulkan bila aku menegurnya.

Dan dia banyak belajar english melalui Ryan Toy’s Review di Youtube. Kekadang dia cakap omputeh dengan mak dia.. Ngan aku , dia segan nak speaking gitu .. walaupun aku speaking ngan dia.. Dia balas kot melayu gak ! Dia segan.. Tak pe.. Jauh lagi perjalanan hidup dia.

Buat masa sekarang , aku tak hantar dia kat mana mana taska. Aku perlu berjimat cermat sebab kos sara hidup makin tinggi. Dan aku tak nampak lagi keperluan dia untuk ke taska.. sebabnya aku rajin ke rumah mak bapak aku. Di sana , dia ada ramai kawan sebaya dan selalu ikut mak aku ikut gi amik budak sekolah.. Mak aku ada bas sekolah ! Sori.. bahasa pasar ! Hahahaa.. Paham la kan ? Maksud aku tu ? Haaa..

Dari situ , Qhaliff dan Zahra bergaul. Dia berkawan dan berkomunikasi. Setiap hari ada je perkataan baru muncul dari mulut diorang.. Diorang belajar dari sepupu diorang yang belajar di sekolah agama , sekolah cina dan amik kelas tambahan ! Di usia 6 tahun ! Adehh.. Ok , tak isu.. hak masing masing membesarkan anak anak..

Tujuan aku bawak diorang ke sana adalah untuk habiskan masa dengan atok nenek diorang. Biar diorang rapat. Bermain.. iku ke sana sini.. Diorang jadi penghibur pada ayah aku yang baru sembuh dari kanser dan mak aku ..

Aku tak berpeluang merasa semua tu ! Aku tak ingat langsung kenangan aku bersama atok nenek aku. Yang aku ingat , kenangan aku di sekolah tadika dan sesekali orang tua aku  bawak beriadah ke sungai.. setiap hujung minggu !

Tahun depan , inshaAllah.. bertambah sorang lagi ! Lahir bulan 9.. dan tahun berikutnya , Qhaliff dah masuk 5 tahun ! Apakah dah tiba masa untuk Qhaliff masuk taska ? Hurmmm.. Aku tak kisah sangat bab Qhaliff kenal huruf ke tak.. Sebab aku nampak kemampuan dia. Dia seorang yang cepat belajar. Begitu juga Zahra. Dan aku tak cadang nak jadikan diorang menteri di negara kita ni.. Memadai jadi insan yang berguna pada agama , masyarakat dan juga keluarganya.

Dari komen yang aku baca di status tu.. rata rata ibu bapa memang tertekan dengan keadaan sekarang ! Mereka seolah olah berlawan dengan anak orang lain secara tidak langsung ! Ini bagi aku berpunca dari media sosial gak laa ! Kawan yang dia kenal di Facebook , punya anak seusia.. tapi dah pandai macam macam.. kemudian dia bandingkan dengan anaknya.. Hurmm.. Memang leh gila wooo ! Sian anak anak..

Ingat.. ada kes anak kecil terlibat dengan dadah , dah yer.. Tepuk dada , tanya kemampuan diri dan anak sendiri !

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI