Ahad, 5 Jun 2016

Segalanya ada di Berkat Madinah !

 

Baru-baru ni aku ke sebuah pasaraya di Ampang. Pada awalnya , aku sangkakan ianya seperti pasaraya pasaraya yang pernah aku pergi. Melihat dari luar , aku tak nampak keistimewaannya sama sekali !

image

image

Kemudian aku terperasan sesuatu yang cukup menarik ! Apakah aku akan dapat barangan yang aku lama cari , di sini ???

“ Pengimport dan Pembekal Makanan Asal Dari Arab “

Waah… menarik ni ! Aku terus menghala ke sini tanpa banyak cerita ! Dan kelihatan ramai sungguh orang di dalam pasaraya ni ! Apasal aku tak pernah tau kewujudan pasaraya macam ni di Kuala Lumpur ?? Lama dah kot aku cari pasaraya yang ada jual makanan dari Arab ni.. Hurmm.. Wife mengandung.. teringin macam macam wooo !

Dari luar lagi aku dah tertarik dengan KEBAB AYAM dan KEBAB KAMBING yang ada dijual di sini ! Menurut rakan di Facebook , kebab yang dijual di sini memang sedap !!

image

Kemudian aku melangkah masuk ke dalam pasaraya. Wowww ! Macam macam ada ! Mereka dah bersedia untuk menyambut Ramadan Al-Mubarak ! Kurma beraneka jenis ada. Dikatakan ada lebih 50 jenis ada dijual di sini. Bukan jenama yer.. tapi jenis ! Haaa !

Aku tergamam.. Biasanya aku makan yang jenis biasa tapi di sini.. hurmmm.. Bila tengok harganya.. teringin nak rasa yang mahal mahal punya !

image

image

image

Aku rasa sebiji kurma Nabi. SubhanAllah.. Patut la buka puasa ngan kurma pon dah cukup. Rupanya memang betul ! Hanya dengan 7 biji kurma saja dah memadai ketika berbuka sebelum mengerjakan solat Maghrib. Memang boleh recover tenaga punya ! InshaAllah…

Kemudian aku masuk sebelah dalam.. Luas tapi penuh dengan pelbagai produk jualan yang mana mereka amik dari Turki , Pakistan , Palestin , Arab Saudi , UAE dan beberapa buah negara lagi..

Selain kurma , ada juga produk seperti buah tin , produk dari minyak zaitun, pelbagai jenis madu dari dari beberapa buah negara seperti Palestin dan Yemen , kekacang , jus delima yang mereka perah sendiri atau yang dah siap dibotolkan dan banyak lagi laa produk produk yang memang perlu berada d dapur rumah kita sepanjang bulan Ramadan nanti dan juga bulan bulan seterusnya ! Heheheh..

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Ada yang mereka buat di sini terus seperti roti , daging cincang , jeruk , nasi Mandy , keju dan beberapa jenis lagi makanan.. Serius ! Memang menyelerakan tekak bila tengok roti atau jeruk diorang ni ! Baru aku tau kenapa ramai rakyat Malaysia bila berada kat tanah Arab , diorang kuat makan.. hehehee…

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Ada juga barangan tempatan dijual di sini yang mana bergantung atas permintaan. Sayur-sayuran atau juga yang dah siap dibotolkan.. hehe.. seperti produk dari Chef Ammar .

image

image

Ada juga barangan perhiasan dari Arab ada dijual di sini dan juga minyak wangi yang takkan boleh dapat di kedai kedai luar sana ! Fuhhhh !

image

image

Hurmm.. rambang mata dalam ni ! Kena kawal nafsu ! Macam macam ada.. Tapi bila nak ‘membeli belah’ kat sini , segalanya guna tunai ! Tiada kad kredit atau kad debit ! Haaaa… Kenapa ? Aku dah tau jawapannya.. Korang kena tanya sendiri kenapa dan pastinya akan mengangguk akan kebenaranya.. hehehe.. Menarik !

Banyak sangat nak diceritakan.. Sampai esok tak abis ! Hahaha.. Aku pulang dengan membawa barangan yang aku perlukan selama ini , khas untuk wife yang sedang mengandung seperti minyak kelapa dara , jus buah delima , air zam zam , kurma dan roti yang bakal dicecah dengan kuah kari atau air kopi ! Waduhhh.. melazatkan gituuu..

Ok.. kat mana Berkat Madinah ni ? Ada dua cawangan. Yang besar , di Ampang Putra dan yang satu lagi di Kajang. Boleh rujuk di Facebook BERKAT MADINAH . Atau waze je bila nak ke sini.. confirm boleh jumpa !

Satu lagi perkembangan.. inshaAllah , Berkat Madinah akan ada laman web untuk membeli produk mereka secara online. InshaAllah.. Nanti aku bagitau kat korang bila dah dilancarkan eh ? Hehehe..

Selamat Menyambut Ramadan dan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa. Jangan lupa bawa tunai bila ke sini ! Heeee..

Tips blogger : Cukupkah dengan sekadar ‘tayang muka ‘ ?

 

Tujuan aku membuat Kelab Blogger Ben Ashaari adalah untuk mendidik serta berkongsi pengalaman sesama sendiri dalam dunia media sosial. Bagi aku , setiap blogger ada keunikan tersendiri dan itu yang perlu sama sama pelajari.

Dalam komuniti blogger yang aku tubuhkan , ada ramai dah berjaya mencipta nama sendiri dan membawa haluan masing masing selepas menempa nama. Alhamdulillah. Moga ilmu yang mereka dapat dari KBBA9 bermanfaat buat mereka dan memberi tunjuk ajar pada rakan rakan yang baru.

Dan aku terus mencari blogger blogger yang aku rasakan punya bakat dan pakej untuk membawa mereka ke persada yang sepatutnya. Tapi , kriteria camana yang aku cari ?

“ Ala.. Ben nak cun jer.. “. Gurau seorang rakan blogger.

Hurmm.. 8 tahun dah aku bersama KBBA9. Aku dah jemput macam macam blogger tanpa kira rupa, fizika , usia , pangkat , jantina malah yang tak pernah nampak muka pon ada ! Haaaa..

Akhirnya aku buat keputusan.. Aku kena ikut kehendak pasaran ! Kualiti ditentukan oleh client itu sendiri tapi pastinya setiap blogger perlu ada personaliti tersendiri sebab mereka perlu berdepan dengan masyarakat. Melainkan mereka mmg nak underground jer ! Segalanya terpulang pada niat dan hala tuju masing masing..

image image

image

image

Secara jujurnya , berdasarkan pengalaman aku dalam dunia media sosial ni , mereka yang punya rupa lebih berpeluang untuk pergi lebih jauh ( tapi tak semestinya berjaya ) berbanding mereka yang punya bakat !

Tetapi kesilapan mereka ialah terlalu bergantung pada fizikal mereka.. rupa ! Merasakan rupa adalah aset untuk menarik job job atau mendapatkan projek projek best , bagi aku.. itu satu kesilapan besar !

Komitmen terhadap blog itu penting ! Walaupun ada yang merasakan Facebook atau Instagram itu lebih bagus tapi bagi aku yang selalu berdepan dengan client atau agensi pengiklanan , mereka inginkan blog blog yang senantiasa update dan punya trafik yang tulen. Follower dah boleh dibeli tapi penulisan yang jujur serta ikhlas , itu yang payah nak jumpa.. sekarang ini ! Penyampaian dalam blog , amat penting juga ! Ramai blogger terutama yang muda muda ni , makin tiada komitmen pada blog dan menumpukan pada Facebook atau Instagram.

Nasihat aku.. Jaga blog andai anda seorang blogger di samping jaga personaliti serta disiplin diri. Jika ingin pergi lebih jauh , jangan sesekali lupa asal usul. Tak selalunya kita di atas..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI