Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 17 Jun 2016

Bagaimana nak sedarkan mereka ?

 

Semalam , setelah 11 hari berpuasa.. aku berbuka di luar bersama keluarga aku di PICC, Putrajaya. Makanan , memang tak dinafikan.. tip top ! PICC ni antara tempat yang confirm aku pergi setiap tahun bersama sama keluarga dan juga rakan rakan..

Selesai berbuka.. solat Maghrib.. aku bawa Zahra berjalan jalan di luar untuk menikmati permandangan malam yang indah dan mendamaikan di Putrajaya.

Cari tempat yang sesuai untuk bersantai sebentar memandangkan ruangan di luar tu dah dipenuhi dengan gerai makanan dan juga meja makan..

Ternampak sekumpulan lelaki duk berdiri di situ. Aku tak perasan pada awalnya.. Terus ke situ.. Dan.. Haihhh.. mati terus nafsu aku nak mengambil udara segar kat situ. Udara dah tercemar dengan mereka yang ‘memang terpaksa merokok untuk teruskan kehidupan’.

Cepat cepat aku beredar dari situ. Camana lagi nak buat eh untuk sedarkan mereka ? Sedangkan dari jam 6 pagi hingga 7 petang , mereka berjaya menahan diri dari merokok.. Beberapa minit selepas azan Maghrib berkumandang , tu diaaa.. terus ada team merokok beramai ramai kat satu port ! Automatik tempat tu jadi kawasan terlarang.. kawasan bunuh diri ! Hurmm..

Yer.. aku tau.. bukan tak tau.. bukan mudah nak berenti merokok tapi apasahal di waktu siangnya , boleh pulak tak merokok ? Hidup lagi lak tu ??

Hurmmm…

image

Ceria Ria Resepi Ramadan - Yeogurt Yeo’s Delima Masam Masam Manis !


Tu diaa… Kena dengan bulan Ramadan yang masam masam manis ni haa ! Masam tu tang muka kita sendiri , ketika berpuasa.. Masa nak berbuka.. manisssss jer ! Haa.. kan ? Takde la.. gurau jer.
Qhaliff dan Zahra cukup suka minum Yeogurt berperisa oren tapi yang asli tu , diorang taknak ! Aku suka minum yang asli. Camana aku nak buat diorang minum Yeogurt berperisa asli bersama sama aku ketika berbuka eh??
image
Ok… aku dapat idea ! Diorang suka minum milo blended , kan.. hehhe.. aku gabungkan dua dua ni dan jadikan Yeogurt Blended ! Ok gak kan ? Tambah dengan kiwi dan jus delima original punya ! Fuh… penuh berkhasiat gituuu !

Amacam ? Tak susah pon nak buat.. Bahan-bahan yang diperlukan ialah :

  1. Ketulan ais batu dalam peti ais tu
  2. 1 kotak Yeogurt berperisa Asli dan Oren.
  3. Jus Delima yang manis. Sila rasa kemanisannya selepas berbuka yer.
  4. Buah kiwi yang anda beli di pasaraya. Elakkan dari meminta jiran punya.


image

Mula-mula , blend dulu ais bersama Yeogurt Yeo’s berperisa Asli dan Oren. Gabungkan tiga-tiga ! Senang sangat jer ni ! Pastu masukkan jus delima ( boleh dapati di pasaraya berhampiran ) dan juga beberapa kepingan buah kiwi yang telah dihiris.
Tadaaaa ! Siap !

image

Aku pon rasa.. dan rasa lagi.. rasa lagi.. Hurm.. rasa lagi ! Sedap pulak.. Nyesal buat sikit jer.. Pastu aku bubuh dalam gelas. Kononnya nak kasi nampak cam kat restoran la.. Haaa..
Amacam ? Haa.. Tak sempat dua budak kecil tu rasa , aku dah abiskan masa kat dapur lagi. Sedap sangat.. Menepati selera tekak aku yang sukakan minuman masam dan sedikit manis. Hehehehe.. Nanti buat lain la kat diorang. heeee..
image
Kenapa Yeo’s Pilihan Aku ?
Dah Yeo’s yang sponsor aku ! Hahaahha.. Takde la.. Sebab dari kecik lagi aku dah terbiasa dengan air kotak Yeo’s. Jenama lain tu bukanlah tak suka tapi Yeo’s lebih serasi dengan aku sekeluarga. Macam macam jenis perisa ada dalam peti ais rumah aku tu. Hehehe.. Asli dan tak beberapa manis sangat. Jaga kesihatan gituu.. kan ?
image
Sebagai peneraju minuman dan makanan, Yeo Hiap Seng (Malaysia) Berhad (“Yeo’s”), berhasrat meneruskan kegiatan yang membangkitkan amalan mulia melalui Kempen Yeo’s Ceria Ria Beramal Bersama Bintang & Menang Duit Raya Musim Kedua.
Kempen ini menampilkan Kaka Azraff, Shukri Yahaya, AG, Heliza Helmi, Feeya Iskandar & Faizdickie dalam mengumpul nilai derma menerusi pembelian produk Yeo’s. Sumbangan ini akan ditukarkan kepada tunai dan disalurkan ke ENAM buah rumah anak yatim terpilih terletak di kawasan KL & Selangor. Sesiapa yang menyumbang berpeluang menang duit raya dengan jumlah mencecah RM 58,000!
Maklumat lanjut menerusi, www.yeos.com.my atau hubungi 1300-80-282

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI