Rabu, 20 Julai 2016

Tolong haramkan Facebook dan Instagram pada wanita mengandung !

 

Kenapa pulak ??? Adoiyai.. macam macam la si Ben ni ! Apa lagi yang tak kena ni ?? “.

Kan.. mesti korang tertanya kenapa dan mengapa ! Huhuh. Aku punya alasan tersendiri ! Apakah alasan itu ?? Hurmm… Baca kasi abis dulu baru komen yer..

Gini.. dah 2-3 orang dah.. yang aku jumpa di Facebook mahupun depan mata.. Asal bukak Facebook dan Instagram pastu mesti cari suami dia pastu..

“ Bang.. teringin la.. Nak makan cempedak ! “. Pinta si isteri.

“ Ni mesti tengok gambar yang Saidila post kat FB tu kan.. “. Tanya aku.

“ Aah.. Semalam tengok si Yanty. Ni Dila lak. Terliur dah ! Sian baby dalam perut. “. Rayu si isteri.

Adoiyaiiii.. Aku kata dah ! Kalau tengok ada kawan makan gajah , confirm nak jugak ! Aku cadangkan , untuk bulan bulan terakhir ni , sila haramkan si isteri bukak Facebook dan juga Instagram ! Nasib baik mintak cempedak.. Ada gak la si wak jual tepi jalan. Kalau dia mintak epal warna purple atau nak g melancong kat luar negara.. Punahh !

image

Beli la jugak.. Nasib baik ada.. Kalau tak jumpa ? Fuhhh…

Isu Yuna peluk Usher , aku tak amik tau tapi…

 

image

Terkejut gak bila baca statement dia.. perbuatan dia tu , biarlah Allah yang tentukan. Aku bukan manusia suci untuk menilai dan menegur dia..

Tapi yang membuat aku terkilan kenyataan tidak matang dari dia.. aku tak pastilah samada dia menyebut atau wartawan mengada-adakan cerita dalam artikal tu..

"Khas untuk anda semua yang buat saya 'trending' hari ini. Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya berada di sini bukan untuk memuaskan hati sesiapa. "Terutama buat lelaki yang tidak mempercayai kebolehan wanita. Puas kutuk saya macam-macam, tetapi apabila nampak di pusat beli-belah, anda juga yang mahu bergambar,".

Dan..

"Ada segelintir penulis blog pun sama. Kalau ada benda menarik, baru nak tumpang. Apabila tiada berita, cari dosa dan buka aib orang, pecah-belahkan bangsa sendiri sebab nak dapatkan trafik di blog dan iklan.

"Semua sebab nak duit. Jangan ingat saya tak tahu apa yang anda buat untuk hidup. Kita bukannya bodoh. Ada satu peratus pembenci dan 99 peratus peminat yang sentiasa menyokong sejak terbabit dalam industri muzik, daripada hari pertama lagi. Jangan sesekali ingat yang saya lupa pada anda,".

Dari Berita Harian , “ Video peluk Usher jadi trending, Yuna bidas netizen”.

Apa salahnya kita mengaku dan meminta maaf atas kesilapan , kekurangan, kecuaian yang kita tak sengaja lakukan. Apatah lagi kita ni memang dah jadi ‘ikutan orang ramai’ dan punya ‘followers’ mahupun peminat. Kita mungkin dah jaga tetapi di luar kawalan.. terlupa ! Nama pun manusia. Salah tu salah tapi Allah Maha Pengampun… kan ?

Sebaiknya tak perlu keluar kenyataan kebudak budakan.. tidak matang gitu ! Anda di level antarabangsa.. Jangan cepat melatah ! Lagi anda melatah , lagi la suka netizen tu.. Rileks sudah !

Cool ok ? Apa apa pun , lagu Crush tu memang sedap telinga aku melayannya.. Moga terus sukses dalam bidang yang diceburi.

Berkorban untuk kerjaya ? Lupakan saja !

 

Bang.. cuti abis dah Jumaat ni. Camana ? Nak sambung tak ? “. Tanya wife.

Hurm.. Kelmarin , wife gi buat check up bulanan di klinik kerajaan yang biasa dia pergi. Kira klinik dalam tempat bermastautin la.. Dia ada bagitau kat nurse masa di kaunter mengenai masalah yang dia hadapi. Nurse tu call doktor dan doktor kata nurse akan uruskan jer.  Maka tunggulah dia sehingga nama dipanggil. Gi kul 2 petang.. nama dipanggil , hampir jam 5 petang dan pemeriksaan tak sampai 5 minit. Nurse buat pemeriksaan biasa je.. takda scan pon.

Tak pe la.. bukan nak komen pon.. Mungkin bagi mereka , tu perkara biasa namun bagi aku dan wife , perlu dapatkan pemeriksaan yang lebih teliti. Maka , aku syorkan wife agar pergi ke klinik swasta dan dapatkan pemeriksaan lanjut. Klinik Azalea di Putrajaya.. Dan jika keadaan masih memerlukan dia berehat , maka mintak je MC. Duit soal kedua. Yang utama adalah kandungan dan juga wife !

Aku bagitau wife.. Apa guna gi pejabat jika keadaan kita tidak begitu baik. Nanti menyusahkan kawan kawan di pejabat. Dan tak perlulah sangat nak ‘berkorban untuk majikan’ sebab bila kita buat silap skit , kita terus ‘dibuang tanpa rasa kasihan’. Itulah hakikatnya ! Dah terjadi pada aku.. dan juga ramai kenalan aku ! Tengok saja nasib orang atas kita tu ! Alaaa.. yang atas tuuu laa ! Kena buang la la tu gak ! Terus lupa segala jasa yang pernah ditaburkan dan jadilah seperti ayam mengemis di tepi jalan.. kan kan ?

Gi kerja.. buat kerja.. bila cuti , cutilah ! Tak payah pikir kerja sanngat ! Nak pikir kerja sangat.. buat je bisnis ! Lagi berbaloi !

Arwah kawan aku.. dulu dia cukup komited dengan kerja. Tapi dianiayai oleh rakan sepejabat.. dia jatuh sakit.. koma.. masuk hospital.. meninggal dunia.. Ada majikan mai tengok ? Malah tanggung aib lagi ada la ! Huhhh.. Sampai mati aku ingat !

Perlu ke aku simpan duit untuk masuk ke rumah orang tua ?

 

Hari ni baru berpeluang gi lawat ayah aku. Selepas wife diberi cuti rehat selama seminggu bermula hari Khamis lepas , aku memang tak dapat gi rumah mak aku sebab kena jaga wife di rumah serta uruskan hal rumahtangga.. macam macam kena settlekan !

image

Di rumah mak tadi.. mak bercerita mengenai ayah aku. Hurm.. aku mampu mendiamkan diri. Mengeluh. Sesekali ayah keluar duduk depan tv. Main dengan Zahra..

Mendengar cerita mak , aku terfikir.. Apalah nasib aku nanti bila dah tua ? Ayah aku untung ada adik perempuan yang duduk sekali di rumah tu. Boleh tengokkan diorang berdua. Sesekali abang aku pergi jenguk.. begitu juga adik lelaki dan juga aku.

Hurm.. aku nanti camana ? Bolehkah aku harapkan pada Qhaliff dan juga Zahra ? 3 atau 4 orang anak.. sapa yang akan jaga si tua ni nanti ?

image

Orang dulu dulu , ramai anak.. Dalam ramai ramai , mesti ada sorang dua yang ‘boleh pakai’ .. Kalau semua ‘boleh pakai’ maka beruntunglah orang tuanya..

Teringat satu lawatan yang pernah aku sertai bersama Lembaga Zakat Selangor ke rumah orang tua di Selangor. Sayu aku di sana. Di mana anak anak mereka ? Sanggup mereka biarkan ayah mereka di sini ? Sekarang aku faham dah.. Kenapa ? Ada orang tua memang ‘dibuang’ ke sana.. Ada yang sukarela nak pergi ke sana memandangkan tak nak menganggu urusan kehidupan anak anak mereka yang sibuk menjaga kebajikan keluarganya sendiri.. Apa jua alasan , aku terfikir.. aku nanti camana ?

Anak anak yang kecilnya , cukup manja dan senantiasa meminta dibelai..dilindungi.. apakah besarnya nanti mampu membuat seperti ayah serta ibunya buat padanya satu tika dulu ?

image image

Atau aku sudah perlu sediakan wasiat.. andai aku sudah tidak berupaya , sila letakkan aku di rumah orang tua.. aku tak nak susahkan anak cucu aku ! Aku dah ada simpanan dan simpanan itu tolong gunakan untuk bayar pembiayaian aku di rumah tersebut dan juga wang untuk pengkebumian aku nanti..

Hurm..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI