Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 7 Ogos 2016

Sebab tu aku ‘malas’ nak tengok bolasepak !


image
Kecewa aku dengan insiden ni ! Tahap pencapaian bolasepak kita , tak semaju negara lain.. tapi bab gini , hurmm.. semaju mereka ! Apa dah jadi ? Tak boleh ke tonton bola sama sama ?? Duduk di tempat masing masing dan layan je bola tu ! Kalah menang , penonton bukan dapat duit ! Haishhh…
Ni antara sebabnya , aku malas nak layan bolasepak tempatan. Antarabangsa , lama dah aku pencen ! Sekurangnya, sebagai blogger.. aku berminat nak promosi bolasepak tempatan tapi bila melihatkan suasana bolasepak tempatan yang semakin ‘kenegerian’ aku hilang minat !
Hurm.. kes kes gini , memalukan negara kita. Nasib la ada sukan seperti badminton , hoki , lumba motor, basikal dan beberapa sukan lagi yang menaikkan bendera Malaysia di negara luar.. Kalau tak ?? Tak tau laaaa nak kata apa !
Yer.. aku tau.. aku tak patut jadikan ini satu alasan untuk ‘menolak’ bolasepak tempatan tapi  aku rasa.. cukuplah ! Letih dah aku nak rasa kecewa.  Sikap pemimpin persatuan yang tidak mencari jalan keluar untuk bersatu.. menambahkan lagi kekeruhan yang sedia ada !
Sukan Olimpik dah bermula.. dan berapa tinggi tahap sukan kita ?

Saffron la pulak !

 

Di Alamanda , Putrajaya.  Tiba-tiba wife berhenti dan bagitau nak ke kedai arab yang terletak di tingkat 1. Hurmm.. Aku malas nak tanya apa apa.. Apa saja dia buat , aku tumpang sekaki , selepas kes Chia Seed tu ! Hahahaha..

Dah beli.. dia tunjuk kat aku ! Aku tanya buat apa ? Katanya nak rendam dalam air dan minum pastu ! Hurmmm.. Untuk kasi cantik kulit baby !

image

Seperti biasa.. aku kan suka google ! Dan jumpalah macam macam infomasi yang berguna pada aku dan macam korang tau , aku akan berkongsi pada korang jugak !

Dan jumpa di Za'faran@Saffron utk ibu mengandung  yang dah lama tak aktif ! Last posting , 2014.. Hurmm..

image

Oooooo ! Banyak kelebihan rupanya ! Hurmm.. Dan aku jumpa info lagi di sebuah blog yang dah tak aktif !

image

ZA'FARAN (Saffron) adalah sejenis pohon atau tumbuhan yang berasal dari Loridacces dengan 30cm hingga 50 cm ketinggian kebiasaanya. bunga za'faran punyai tiga kelopak berwarna ungu juga tiga daun yang berwarna ungu. untuk mendapatkan hasil 3kg-5kg maka 1 hektar tanah digunakan utk menghasilkan za'faran. oleh kerana terlalu susah dan sukar utk mendapatkannya maka harganya dikatakan barang yang paling mahal di dunia. za'faran mempunyai nilaian komersial dan khasiat yang sangat tinggi. Filamen Za’faran adalah stigma kering dari bunga za'faran. Setiap bunga tersebut mempunyai 3 filamen stigma sahaja. Za’faran merupakan rempahan yang paling berharga dan termahal di dalam dunia. Harga Za’faran sekilo mencecah dari RM1,700.00 hingga RM23,000.00

Dan oleh kerana bau dan kuasa warnanya yg kuat, hanya sedikit diperlukan sahaja Za'faran yang diperlukan. warna za'faran ialah kuning kemerahan serta bau yang sangat kuat. manfaat za'faran ialah menguatkan ingat dan menguatkan sel-sel otak manusia. disyorkan minum za'faran beserta dengan madu.

ZA'FARAN juga digunakan secara meluas di seluruh dunia terutama di Timur Tengah yg banyak menggunakannya untuk melazatkan masakan atau sebagai pewarna dan dianggap terbaik untuk kelazatan dan kesihatan...  Selanjutnya , leh baca sendiri di Saffron - Za'faran Dan Kesihatan.

Dan aku baru tahuuuu pasal Saffron ! Hahahaha.. Dah tua tua gini , baru tau banyak perkara.. Salah sendiri ! Sapa suruh kurang membaca.. kan ?

Selamat Tinggal Pokemon Go !

 

image

24 jam selepas aku install aku dapati , Pokemon Go ni cumalah satu permainan yang.. hurmmm.. biasa jer ! Mungkin aku tak pandai main atau tak reti nak main ! Tapi bila memikirkan ‘data’ yang digunakan serta masa yang dihabiskan jika serius , hurmm.. baik aku google info terkini dan update dalam blog ! Lagi bermanfaat !

Aku dapati ramai kawan kawan dah download dan mencubanya. Ada yang post , jumpa Pokemon dalam masjid dan surau ! Hehehee.. Sekurangnya diorang ke masjid kan.. solat dulu pastu tangkap Pokemon. Aku tau.. ada yang fikir gitu.. Terpulanglah !

Aku gi Putrajaya malam tadi dan pasang Pokemon Go ! Fuhh.. Dasat ! Macam macam ada.. Pastu aku tutup ! Aku tak berminat ! Aku tak nak buang masa gitu jer ! Masa dengan anak anak lebih berharga.

Hurm.. Ini cara aku berfikir. Aku pernah ada PS2. Aku beli seminggu dan jual ! Kenapa ? Aku dapati duit tak keluar dari konsol atau tv bila aku menang walhal masa aku terbuang begitu saja ! Aku tau.. ada yang kata , abis tu.. aku duduk ngadap Facebook dapat duit ke ? Aku amik gambar dan post ke Instagram dapat duit ke ???? Dapat ok ! Berbaloi sangat ! Lepas la nak beli mainan kat anak aku.. beli jaket baru.. belanja keluarga aku makan dan beli ubat untuk ayah aku !

Dan terbaru… aku rasa banyak negara Islam dah pon umumkan yang Pokemon Go ni haram.. huhu.. Dan ramai kawan kawan di Facebook yang beragama Islam sentap ! Cuba korang search POKEMON GO di Facebook ! Dan baca komen ! Hurmm.. Menyedihkan ! Tu belum part mereka yang bukan Islam , mencaci maki ! Hurmm..

image

Segalanya bersebab ! Dan jangan jadi ‘kurang bijak’ dengan mengaitkan dengan rasuah , arak , zina , maksiat dan sebagainya.. itu dah terang terang dalam Islam , apa hukumnya ! Sekurangnya diorang dah buat kerja dan terpulang pada kita nak ikut atau tidak ! Dan aku ikut !

Selamat Tinggal Pokemon Go ! Tak bermanfaat untuk aku , sama sekali ! Buang masa jer !

Aku dah berusia 40 tahun dan masa untuk aku atas dunia ni , dah tak banyak.. takkan nak abiskan masa layan game ? Hehe…. bodohnya aku ! Lebih baik aku buat menda yang lebih bermanfaat.. dari cari Pokemon tu..

Aku tau.. korang ada alasan korang ! Terpulang. Takda isu pon. Ini cara aku berfikir untuk membuatkan aku uninstall Pokemon Go tu. Aku rasa , di zaman muda aku.. aku dah terlalu banyak masa dipersiakan dan sangat menyesal !

Untung anak muda zaman ni terutama mereka yang dah mampu menjana pendapatan dari Internet ni ! Mereka yang dah travel ke sana sini , aihhh.. bestnyaaa !

Dan ‘aku’ sibuk nak cari Pokemon ??? Adehh.. Maaf, aku nak jimat bateri hp.. nak jimat masa dan pergunakan masa dengan sebaiknya !

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI