Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 9 Ogos 2016

Baby Merdeka ??

 

Hari ni check up lagi di Azalea Maternity Putrajaya atau Klinik Pakar  Wanita Azalea. Suka gi sini sebab mudah nak parking… nak makan.. dan layanan yang memuaskan hati aku. Tiap minggu gi pun tak pe… Duit bukan isu asalkan si isteri tak perlu menunggu lama dalam keboringan.. seperti di Klinik Kerajaan , baru baru ni kitorang pergi.. berjam jam menunggu ! Periksanya , cuma beberapa minit jer ! Hurmm.. Diorang sibuk pon.. positif !

Jumpa doktor pon , semua boleh masuk tengok ketika scan tu ! Budak budak pon kenal dah doktor yang baik hati tu.. Hhuhuh..

image

Wife diperiksa. Uri dah semakin naik tetapi menurut wife , perutnya kerap mengeras kebelakangan ni ! Kata doktor , tak lama dah tu ! Mungkin hujung Ogos atau awal September ! InshaAllah.

Baby merdeka ? Nama pon tak pilih lagi ni… Letak nama.. Ada satu nama dalam kepala aku dah ni.. Hehehe.. Cuma lom tau maksudnya lagi jer.. Hehehehe..

Sesiapa yang baru  ‘berisi’ , cepat cepat g scan kat sini.. InshaAllah , berbaloi gituuu..

Rempah kurma je pun !

 

“ Abang , tolong beli rempah kurma jap. “.

Aku suruh dia masak kurma telur malam ni memandangkan Qhaliff dan Zahra berselera makan nasi dengan kuah kurma. Aku pun suka gak.. Hehehehe..

“ Hurm.. awak je la turun. Kang saya beli , ada pulak tak kena ! Haaa.. “. Jawab aku.

“ Rempah kurma Adabi je pon ! Tuu.. nak pisang gak ! “. Pinta wife.

“ Haa.. tengok ! Ada  tambahan lagiii .. Adeh.. Gi laa..  Kang salah beli kang.. haaa.. Bebel ! “. Aku jawab lagi !

Dan akhirnya aku mengalah bila dia kaitkan dengan ‘mengandung’. Maka turunlah aku dan masuk ke dalam kedai runcit yang baru beroperasi di taman perumahan aku ni.

Beberapa minit kemudian , aku selesai membeli. Haa.. Aku amik pek besar lagi ! Leh makan 2 hari niii !

image

Wife tengok muka aku… pastu sengih.. sengih .. pastu ketawa ! Arghhhhh .. aku kata dahhh !

“ Bang.. orang suruh Adabi. Ni Babas ! Lagi pun , pek besar ni.. Nak buat kenduri ke ? “. Tanya wife sambil ketawa !

“ Alaaa.. Babas ke.. Adabi ke.. sama laa ! Dua dua rempah kurma , kan ? Ni size besar , boleh pakai seminggu dua.. Hari hari la kita makan kurma.. Jimat apa ?? “. Jawab aku.

Akhirnya , dia turun dan gi masuk ke dalam kedai. Seminit kemudian , dia keluar bersama rempah kurma Adabi !

image

“ Ni haaa… baru betul ! “ . Wife tunjuk rempah yang  dia minta.

“ Laaa.. sama laaa .. Brand je lain ! Dua dua rempah kurma ! Adoiii.. “. Bebel aku.

Selepas dia beri penjelasan.. baru aku paham. Rempah Adabi , kurang pedas dan anak anak menyukainya berbanding Babas yang agak pedas.. anak anak tak nak !

Oooooooooo.. cakap laaa !

Mereka , rapat !

 

Alhamdulillah.. si adik memang jaga si abang bila kena marah ngan daddy ! Dia datang dan pukul aku bila aku marah abanng dia ! Hahahaha.. Si abang pulak tak begitu. Tapi dia akan bertanya pada aku.. tu ketika mereka ‘ngam’ la.. Bila tengah gaduh , hahaha.. sendiri mau ingat laaa..

image

Si adik lak …hurmm ! Aku kena hati hati. Dia cepat menuding jari pada abang dia ! Apa saja kesalahan dia buat , abang dipertuduhkan walaupun abang dia sedang tidur ! Hahahaha..

Ada satu ketika.. dia bagi tumpah air.. abang dia tengah main robot Power Rangers.. dengan pantas aku bertanya..

“ Zahra , sapa kasi tumpah tuuuu  ?? “ .

image

“ Abang wat ! “. Jawab dia..

Terkedu Qhaliff ! Hahahaha..

Gitulah kehidupan… Budak budak ni mencerminkan sikap manusia dewasa bila kita perhatikan sebenarnya..

Bila dipenjara kerana curi sarung tangan bayi..

 

Aku tak pertikaikan undang-undang.. Bukan hak aku dan bukan bidang kuasa aku. Cuma aku nak lahirkan rasa simpati aku. Aku tak tau dan tak kenal dia tapi berdasarkan info dalam berita ni , suaminya cuma seorang buruh dan punya anak 5 orang ! Aduh… Aku nak masuk 3 pon dah terasa perit.. ni kan pulak 5 orang !

image

Apa yang dia curi ? Dia curi sarung tangan bayi, baju serta selipar kanak-kanak yang mana segalanya berjumlah RM165. Semua mungkin untuk anak-anak dia.

Dan hukuman untuk dia ialah penjara 14 hari , denda RM3,000 dan hukuman penjara tambahan selama tiga bulan jika denda itu gagal dijelaskan.

Kalaulah aku yang nampak dia mencuri dan aku bekerja di situ.. perkara pertama aku buat ialah menahan dari awal lagi. Menahan dan bertanya… Andai benar dia memerlukan pakaian tersebut untuk anak-anak dia , jika aku punya wang ketika tu.. aku akan belikan untuk dia. Jika tiada , aku akan nasihati dia. Fikirkan anak-anak..

Aku tak berada di situasi dia.. tapi aku memahami betapa keperluan untuk bayi sekarang ni , memang mampu membuatkan ramai orang berpendapatan rendah garu kepala..

Semoga Allah murahkan dan mempermudahkan urusan wanita hamil tersebut.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI