Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 11 Ogos 2016

Kanak-kanak 7 tahun bergelar PROFESOR UNIVERSITI TERKEMUKA !

 

Hasil dari pembelajaran seusia 2 tahun.. hasilnya amat menakjubkan ! 7 tahun dah bergelar Profesor gituu ! Giler aaahhhh ! Tertanya gak.. apa yang diajar seusia 2 tahun dulu ? Mak dia kasi air penerang hati ke ? Atau sememangnya dah genius ? 7 tahun dah kerja dan gaji 5 angka ! Fuhhh…

Ok.. aku reka cerita jer ! Kenapa aku reka cerita ? Sebab satu je.. Aku dapati di zaman ni , ramai parents di Malaysia dah nak anak mereka jadi ‘profesor’ dan gadaikan zaman kanak-kanak mereka ! Terfikir juga aku.. camana kehidupan parents mereka di zaman kanak-kanak satu tika dulu ! Apakah sememangnya bergelumang dengan ensiklopedia dan menonton National Geographic serta Oh, My English jer ?

Setiap ibu bapa ada cara tersendiri membesarkan anak. Aku tak nak masuk campur !

image

Kanak-kanak 7 Tahun Gila Akibat Terlalu Banyak Belajar

Tapi masalahnya , anaku aku juga akan turut terkesan ! Nanti masuk darjah 1 , jika tak setanding dengan pelajar lain.. kena duduk kelas belakang ! Kata ‘mereka’ , darjah 1 dah kena pandai membaca dan kenal angka.. Tu diaa ! Tahap pendidikan negara dah setanding negara moden ! Persoalannya , ye ke setanding ??? Setahu aku makin mengarut jer ! Malah ada guru-guru pun dah pening ! Kejap ubah sana sini.. Kelam kabut ! Yang jadi mangsa sapa ??

Aku pening. Memang seronok tengok anak anak kecil kita dah pandai ! Tapi bila dah pandai , diorang godek telefon pintar kita , komputer kita.. pastu apa jadi ? Haaa.. Kalau ada saluran yang lebih luas untuk kembangkan pemikiran serta pencapaian mereka , tak pe la gakkk.. kan ? Hurmm..

Tahun depan Qhaliff dah kena gi taska. Persoalannya , taska mana ? Kalau taska ‘biasa-biasa’ , ada yang kata.. nanti diorang belajar main dan menyanyi jer.. Membaca lom tentu boleh ! Kalau taska ‘mahal-mahal’ , inshAllah boleh membaca ! Atau duduk rumah je , aku ajar ?

Teringat aku di usia 7 tahun.. waktu tu , aku main guli , gasing , congkak , ting ting , galah panjang dan macam macam lagi permainan tradisional.. Sekarang ?? Main game ! Adussss…

Kanser mungkin dah ke otak..

 

Aku buat muka cool.  Ayah serta abang aku berada di sisi doktor mendengar penerangan doktor yang masih muda tu. Penerangan dia cukup berhati-hati.. Takut tersalah anggap oleh kami, adik beradik.

Ayah yang mendengarnya , seperti sudah redha. Tenang. Sesekali dia minta izin untuk berdiri. Tak boleh duduk lama.. berdiri lama dan juga baring terlalu lama. Nak kena bergerak senantiasa. Ke tandas , jangan cakap laa.. terpaksa pakai lampin orang tua dah dia .. Hurmm..

Kata doktor , kanser di paru paru tak pasti berpunca dari kanser lidahnya atau sememangnya dah ada di paru-parunya. Abang aku ada memberitahu doktor apa yang berlaku pada ayah.. Jawapan doktor.. tu pun tak beberapa confirm sebab belum dibuat scan di bahagian kepala.. mungkin kanser dah naik ke otak. Menurut sejarah sepanjang dia jadi doktor , ada seorang pesakit tu , punya 5 kanser di 5 tempat berlainan ! Maka tak mustahil kanser boleh merebak ke otak !

Masing masing senyap. Kimoterapi dan radioterapi tidak digalakkan sama sekali ! Dengan faktor usia serta punya beberapa penyakit sebelum ini , dia dinasihati untuk tidak menjalani radioterapi dan kimoterapi.

Hurmmm.. Ikutkan , dia boleh ditahan di wad tapi takde guna gak.. Dia nak balik ke rumah. Rehat…

Aku hanya mampu memandang dia jer dan berdoa..

image

Apa kata pakar mengenai kanser ayah..

 

Awal pagi ni , aku kena gi Cheras. Amik ayah dan terus ke HKL. Giliran aku lak ‘laksanakan’ tugas memandangkan adik beradik lain ada kerja yang perlu diuruskan. Lagi pun mereka dah jaga ayah setiap hari. Hurmm.. Semoga Allah berkati mereka.

Ketika aku up status di Facebook mengenai apa yang berlaku pada ayah aku , ada seorang rakan di Facebook bagi message ..

Assalamualaikum abg Ben, just nk berkongsi info yg sy ada..cb abg Ben Google products cellmax, product yg kakak sy gn ikhtiar drnya utk sembuh dr penyakit nye..bkn suruh beli or guna tau..bleh cr info dulu, atau jumpe doc Rezza sdri d area Kota damansara utk dptkn info penyakit yg kt alami & cr2 merawatnya.. Cb la Google klu sudi ya..tq

Aku google mengenai CELLMAX dan jumpa beberapa testimoni yang menarik perhatian aku ! Apakah benar sedekian rupa kesannya ?? hurmm.. Teringat kata Mat Gebu ..’ Yang penting kita berusaha !’ Cerita banyak takda.. terus aku cari contact person di Fan Page CellMax… cari agen jer. HQ tak reply message ! Bizi sangat kott.. Hurmm..

Dan aku buat pembayaran.. Jumaat lepas dan semalam tiba di rumah mak aku..

image

Ayah aku seorang yang payah nak terima ubatan lain selain ubat doktor ! Dia percaya pada ubatan doktor jer.. Hurm. Moga dia cuba yang ni..

Esok.. aku tak tau apa doktor nak kata tapi dari apa yang adik aku bagitau , doktor nak tanya pendapat anak-anak.. Pembedahan tak boleh dilakukan kerana faktor umur.Begitu juga dengan kimo.. Hurmm…

Moga Allah permudahkan segala urusan kami esok..

image

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI