Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 29 September 2016

Bila aku dipelawa beri kursus media sosial ..

 

Dah beberapa kali aku dipelawa untuk memberi kelas mengenai media sosial. Di IPTA atau di kelas kelas berbayar. Beberapa kali aku menolaknya. Cuma sekali dua je aku terima atas alasan tertentu. Seingat aku di Teluk Intan , anjuran MARA.

Aku sebenarnya lebih suka menyebarkan ilmu secara percuma. Ajak minum mana mana dan borak secara santai. Cara begitu aku lebih senang. Dan secara tidak langsun , aku sendiri pon menerima ilmu yang baru. Win win situation gituu.. Hehehe..

Alasan lain.. aku takda pengiktirafan dalam bidang ni. Aku cuma ada PENGALAMAN serta seciput ilmu mengenai media sosial. Aku takkan buat duit melaluinya , sama sekali !

Alhamdulillah.. sehingga sekarang , aku menolak panggilan mereka yang mengelarkan aku sifu.. Aku tak layak sama sekali. Walaupun ada yg kata aku dah buktikan kemampuan aku , namun di luar sana.. berteraburan insan insan yang lebih layak dari aku untuk berkongsi rahsia atau tips mengenai bidang ini.

Aku tak ingin kejar kekayaan duniawi andai cara aku itu tidak berkat! Biarlah ala kadar dan yang penting , aku dapat membantu insan lain andai mereka memerlukan , selagi aku terdaya !

Alhamdulillah.. walaupun aku begini , ada juga insan yang telah aku bantu melalui cara aku tersendiri..

“ Biar nampak kecil di mata manusia.. “

Anak perempuan cepat merajuk ?

 

Aku tak leh dukung Aariz. Zahra suruh letak dia kat atas katil. Aku letak ,dia  datang duduk kat pangkuan aku. Air mata , bercucuran ! Aduh… kuat cemburukah itu tandanya ?

image

Malamnya , aku keluar dengan Qhaliff ke kedai makan. Tapau makanan. Qhaliff ngan Zahra nak makan roti canai telur. Bawak Qhaliff senang skit berbanding Zahra. Dia suka berjalan ke sana sini tanpa rasa takut langsung ! Hurmm..

Tak lama kemudian , wife antar gambar.. Zahra meraung tengok kitorang takda dalam rumah ! Hahahaha ..

image

Tertidur depan pintu menanti kitorang balik. Sampai je rumah , dia nampak aku , terus sambung menangis.. Aku hulur choki choki.. terus ok ! Hahahaha.. Makcik sorang ni , kaki makan ! Nanti bawak gi food review , mesti berbaloi punya.. Dia suka makan tapi jumlah skit jer.. Nafsu besar.. Aku jugak kena abiskan.. Adeh..

Memang anak perempuan manja ngan ayah eh ?

Stress dengan dengkur !

 

Argh… takut tul tertidur dalam kapal terbang mahupun dalam kereta orang.. Apatah lagi kalau gi trip bersama rakan rakan , tidur beramai ramai.. dengkur merupakan musuh no 1 kawan kawan kita. Haahahaha.. Meh pakat ‘lumba racing’ !

Secara jujurnya , aku juga insan yang punya masalah dengan dengkur ! Arghhhh.. stress siut ! Bila bangun tidur , kawan atau orang sebelah kita , senyum ‘sepahit madu si isteri ‘ pada kita !

“ Er , aku dengkur ke ? Maaf yer.. “.

“ Tak pe .. Ayah saya lagi kuat dengkurnya.. “.

Aduhhh.. stress tul ! Pelbagai jenis ubat ada di pasaran tapi yang mana sesuai dengan kita ? Atau , guna je pakar untuk selesai masalah ni.

Yer.. aku rasa aku nak guna pakar je la.. Nanti nak check dengan Dr.Ko !

image

Kenapa perlu pilih XCAPE RESORT Sg.Lembing ?

 

Pertama kali aku tengok XCAPE RESORT Sg.Lembing ni , di Google. Aku terima pelawaan ke sini walaupun baru je jejakkan kaki ke Taman Negara , awal tahun ari tu gara-gara gambar di Google.

image

Hurmm… aku tak percaya XCAPE RESORT segah seperti di dalam gambar yang aku nampak. Mesti edit punya ni ! Maklumlah, aku dah beberapa kali ditipu dek kerana gambar ! Hurmmm..

Dan pertama kali aku jejakkan kaki di XCAPE RESORT Sg.Lembing ni , aku tergamam ! Wowwww !!! Ada resort secantik ni , di dalam hutan rimba ? Untuk pengetahuan korang , nak ke resort ni .. kena naik pacuan 4 roda dari bandar Sg. Lembing , 9 km jauhnya ! Fuhhh.. Jauh okk ! Kalau gaduh ngan pasangan ketika dalam ni , memang takkan berani punya la nak balik sorang diri.. Hahahaha..

Jangan risau kenderaan korang. Akan diletakkan di satu tempat yang ada pengawal. InshaAllah akan selamat. Dan kemudian akan ada kenderaan bawak masuk ke resort. Hehehehe.. Syok naik pacuan 4 roda dan redah laluan yang pastinya membuatkan korang tersenyum. Berbual riang atas kereta tu.. hehehe..

Sewaktu turun dari pacuan 4 roda , masing masing tak sabar nak ke kawasan EXCAPE RESORT ni. Maklumlah , lama tak segarkan kepala. Dan semua semak dengan hal hal kerja  dan peribadi di bandar tu. Semalaman di sini pasti membawa perubahan ketara punya.. Huhuhhu.

image

Aku tersenyum melihat tempat ni. Bersih , nyaman , segar mata memandang dan luas !!

image

image

image

Selesa sangat chaletnya. Boleh muatkan 6 orang dalam satu bilik.. 2 lagi tu tido atas tilam kat lantai la. hehehe.. Ada kipas dan aircond. Plug point pon ada banyak.. leh charge handphone walaupun dalam resort ni , signal lemah sesangat sangat.. Jangan mimpi nak layan handphone.. hehehehe. Sememangnya korang akan rehat dari semua tu di sini..

Ada 13 chalet kesemuanya. Leh booking ramai ramai. Buat kem motivasi atau sebagainya. Berbaloi sangat !

image

image

Tandas.. semuanya memuaskan.. Tak puashati . sila gi report manager bertugas. InshaAllah akan dilayan dengan sangat baik !

Selesai check in , memasing nak berehat kat hammock ni. Ada yang terus terlena..  Maklumlah , berdekatan situ ada sungai. Deruan bunyi air mengalir sangat menenangkan..

image

image

Aktiviti di sini ? Hehehehe.. Seperti yang aku cerita sebelum ni , korang akan di bawa ke Rainbow Waterfall. Dan selain tu , aktiviti lasak yang mampu korang buat ialah..

image

Beraktiviti begini memang akan merangsang minda kita. Tak pikir apa dah.. yang tau , nak selesaikan course mencabar ni ! Huhuhuh..

image

image

image

image

image

image

Jangan risau.. keselamatan diutamakan ! Hehehhe..

image

image

Banyak gambar kalau nak letak.. hahahha.. Dan korang boleh tengok di bawah ni , aktiviti yang ditawarkan di XCAPE RESORT Sgl Lembing ni. Terbaik punyaa !

image

Hujan ? Air naik ? Banjir ? Jangan risau.. semua pasti ok ! Kalau nak tau dengan lebih lanjut , Call atau Whatsapp: 013-4243333 / 019-5249999.

Sangat sangat dicadangkan tempat andai korang nak merasai ketenangan serta benar benar nak merehatkan diri.. 2 hari 1 malam di sini , tak cukup sebenarnya. InshaAllah , kami akan kembali ke sini lagi..

Cabaran bermula..

 

image

Menjaga anak sambil mencari pendapatan sampingan membantu keluarga.. Eh , membantu ? Aku suami.. bukan ‘membantu’ sebaliknya ianya adalah keutamaan ! Hurmm..

Ok.. ketika Qhaliff lahir dulu , aku terfikir camana nak gi kerja tanpa Qhaliff ! Aku dapat jalan keluar. Orang tua aku ada. Mak dan ayah aku leh tengokkan..

Zahra muncul. Masalah masih boleh diatasi namun ayah aku tidak begitu sihat dah ketika ni. 2 tahun lepas , ayah ada kanser dan dah pon jalani rawatan. Alhamdulillah.. Anak anak , mereka jaga.

Aariz muncul. Kali ni segalanya berbeza. Mak pun dah tak beberapa sihat. Ayah apatah lagi. Dah tak boleh bangun dari katil terus.Kansernya semakin teruk. Pada siapa aku nak bergantung harap andai aku ada kerja luar nanti ?

Hari ni aku ada kerja luar. Kena gi Damansara kemudian ke Putrajaya. Qhaliff dan Zahra camana ? Aku bawak Qhaliff.. Zahra akan ‘ganggu’ ibunya. Asyik suruh dukung jer.. Kalau aku bawak Zahra , sepanjang hari Qhaliff akan bertanya..

Kenapa daddy tinggalkan Qhaliff ? “. Soalan sedih membuatkan aku rasa menyesal atas tindakan aku , sepanjang hari ! Bijak main psikologi sungguh budak ni.

Sekarang wife masih dalam pantang.. Nanti abis pantang , camana ? Dia pon kerja.. Budak budak ni nanti camana ? Bila aku ada kerja luar..

Hurmm..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI