Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 15 Oktober 2016

Menambah ilmu penjagaan bayi di bengkel Cetaphil Baby Experience !

 

Terlopong ! Sepanjang hari aku di Talent Lounge , Damansara anjuran CETAPHIL hari tu.. aku hanya mampu terkebil kebil ! Wowww ! Apasal aku tak tau ? Banyak betul rupanya aku tak tau mengenai penjagaan bayi ni.

Selama ni aku telah dapat infomasi yang kurang tepat mengenai penjagaan bayi terutamanya bahagian kulit ! Terlalu banyak maklumat masuk ke minda aku ! Dan ianya berguna sekali memandangkan aku baru je dapat baby ! Heeee..

Walaupun dah masuk 3 orang anak aku yang mana aku jaga sendiri dari kecil , ilmu penjagaan bayi ni masih terlalu cetek buat aku. Nasib baik la ada bengkel anjuran Cetaphil ni ! Kalau tak.. sampai sekarang aku masih dengan info info mengarut.

image

Panel jemputan lak memang terdiri dari mereka yang benar benar berpengalaman menguruskan hal hal baby ni.. haaa ! Sapa dia ? Hehehehe..

Antaranya ialah Dr. Mazlin (dermatologist )  , Lim Li Li (nurse) dan Corina Lau (nurse). Setiap dari mereka memberikan petua , tips mengenai penjagaan awal bayi dengan lebih tepat dan teratur.

Setiap dari mereka adalah sangat berpengalaman dalam bidang mereka. Amatlah rugi tidak mengambil kesempatan menagih ilmu serta tips berguna dari para panel jemputan ni.

image

Yang pastinya , ketiga tiga panel ni buatkan aku rasa kehadiran aku di bengkel tu amat berbaloi sangat yang mana pada awalnya aku rasa aku dah tau segalanya.. rupanya , hurmmm…

image

Antara yang aku belajar ialah mengenai ruam baby yang selama ni aku pandang ianya satu isu yang serius walhal.. adehh ! Rileks sudah ! Selagi mana bukan eczema , maka tenang tenang jer ! Kalau tidak , aku asyik suh buh bedak atau tepung memanjang bila nampak ruam !

Kemudian , mengenai cara cara mandian bayi yang betul ! Haaa.. aku lama dah nak belajar secara praktikal dan ianya menjadi kenyataan !

image

Cetaphil memang sesuai sangat la untuk si kecil.Sedangkan kain tuala tu pun selesa , ni kan pulak sabun mandian bayi !

 

image

Tengok gambar tu.. Baru aku tau kenapa nurse di hospital pegang bayi ketika mandikan mereka. Cara tu kena betul. Kena pegang dengan cermat untuk elakkan dari terlepas serta leher bayi yang masih lembut tu , perlu ditampung. Ini satu ilmu baru untuk aku !

Selesai part mandian , mengurut bayi lak ! Pentingnya tahu cara urutan ni adalah untuk memastikan anak anak membesar dalam situasi yang tidak tertekan ! Haaaa.. Jangan kasi stress woooo !

Nak mengurut , bukan senang.. ada pelbagai teknik tapi segalanya perlu belajar dengan betul ! Jangan main belasah jer wooo ! Bahayaaa !

Bengkel hari tu tamat tepat jam 1 tenghari tetapi dia punya pengisian , memang banyak sangat ! Aku sendiri pon rasa teruja ! Terus rasa nak balik dan buat pada si Aariz Iman ! Hehehehe.. Nak tengok respon dia.. ayah dia belajar di bengkel tu , bermanfaat atau tidak ! Hahahaha..

Apa apa pun , Cetaphil telah menjalankan tugas dengan baik sekali. Seperti produk keluarannya , Cetaphil membuktikan bahawa mereka adalah pengeluar produk yang bukan sebarangan tetapi adalah yang berkualiti dan bermutu tinggi seiring dengan pakar pakar mereka yang melakukan kajian bagi memastikan kita mendapat penjagaan kesihatan yang sempurna !

image

Jika ingin mencuba Cetaphil Baby produk, tuju ke farmasi berdekatan dengan korang ! Antaranya yang sesuai untuk si kecil ialah :

  • 1. Cetaphil Gentle Wash & Shampoo 230ML RM 40.17 (RRP)
  • 2. Cetaphil Ultra Moisturising Bath & Wash 230ML RM 36.99 (RRP)
  • 3. Cetaphil Daily Lotion 400ML RM 76.21 (RRP)
  • 4. Cetaphil Baby Shampoo 200ML RM 36.99 (RRP)

image

Tahniah Cetaphil ! Banyak lagi aku nak share. Korang stay tuned FB aku dan mengikuti #CetBabyExperience hashtag untuk banyak lagi gambar dan video.

Dan jangan lupa follow Cetaphil untuk mengetahui perkembangan mereka :

Dugaan dalam memilih makanan sihat !

 

Di KLIA..  Hurm.. terpusing pusing mencari makanan yang patut aku makan di usia ni ! Huhuh.. cari salad kalau ada ! Tetiba ternampak Secret Recipe nun di hujung sana.  Terus aku ke situ sebab tau ada salad.

Tengok harga.. RM13. Fuh , mahalnya harga sebuah kesihatan.. Hahahaha.. Tengok makanan lain , aku tak beberapa nak sangat. Bukan takda selera atau tak mahu tapi takut menyesal selepas tu.. Huhuhuh..

Aku order Caesar Salad dengan air mineral. Hurm.. Kalau ada lemon , leh jadikan dia air detox terus. Payah jugak nak jaga kesihatan di luar dari rumah sendiri ni !

image

Ok la .. tak berat sangat untuk usus dan perut aku. Aku tak nak dah makan sampai kembung perut ! Memadai sekadar dapat makan je.. Tapi aku kena abiskan gak la ni takut dalam kapal terbang kang , aku kelaparan..

Hurmm… seronok sebenarnya bila kita mengamalkan cara hidup begini. Walaupun agak mahal tapi berbaloi dengan pulangannya.. Buang gula , garam , minyak , lemak dan kita akan dapat keselesaan pada tubuh badan.

Aummmm… moga semangat gini berterusan.. Hahahaha..

Gi travel sana sini tapi kembali dengan ..

 

“ Yess ! Esok nak g Paris ! Er , Koreaa ! Aa… Japann ! Tour Europe !! Atau ..  g Bali !  “.

Seronok giler dapat berjalan tengok negara orang ! Kan ? Macam macam dapat lihat woo ! Budaya , adat , sejarah , boleh shopping murah murah ! Kan kan ?

Itulah yang aku rasa bila gi tempat tempat yang diidamkan.. diimpikan ! Dalam seminggu tu , segalanya dilupakan.. Pejabat , kekasih hati bagi yang belum kawin.. masalah masalah hutang piutang , kawan kawan bermasalah.. Aarghh.. lega giler !

Mesti best kan ?

Tapi.. bila abis ‘ honeymoon’ , segalanya kembali dan kita kena hadapi semula terutamanya hari ISNIN ! Adehhh.. bosannya nak bekerja ! Mood masih lagi dengan bercuti ! Camana nak buat ni ? Nak cuti lagi boleh ? Atau… Nak berenti je kerja pastu pusing dunia !

Seperkara yang aku dapat dari 4 hari 3 malam di The LifeCo Phuket tu , ialah diri aku semula ! Aku pergi dalam keadaan diri yang penuh masalah. Ditimpa lagi dengan masalah ketika di sana.. Seperti bank online disekat… telefon ASUS aku rosak sebab jatuh dalam air.. tab Samsung A aku lak tak leh detect sim kad lak.. dengan whatsapp tak leh nak reply .. aduh ! Boleh giler gitu.. Tapi aku tak jadi gitu sepanjang di sana.. Pelik ??? Aku sendiri tak sedar.. Aku tak kisah pon semua tu. Tunggu je balik Malaysia , aku selesaikan semua masalah aku tu..

Aku gi Phuket.. berjalan jalan walaupun tak sangat tapi aku nikmati kehidupan yang aku lama dah nak rasa.. Aku nak rehat sebenar benarnya rehat ! Menikmati udara laut.. deruan ombak.. kicauan burung.. bermain hujan.. udara yang nyaman.. rakan rakan yang positif.. bersenam tanpa rasa stress !

image

image

Dan aku baru sedar.. pemakananlah segalanya ! Gi sana sini. makan macam macam.. tapi aku tak CLEANkan semula organ dalaman dan menyebabkan hari aku bermula dengan rasa yang tidak sihat !

image

Benar.. segalanya adalah dari minda ! Tapi jika makanan tidak sihat , bagaimana nak menghasilkan minda yang sihat , kan ? Maka… bagi aku , bila gi travel.. pastikan kita jaga juga pemakanan kita.. bila balik semula ke pejabat , inshaAllah kita gembira !

Gara-gara nak jadi bapa yang cool !

 

“ Saya makan , apa saja yang anak saya makan ! “ . Jawab aku bila ditanya oleh pengajar petang tu mengenai corak pemakanan yang sihat di The LifeCo Phuket , Mrs. Gonca.

Aku senyum. Dia pun senyum. Dan dia meneruskan penerangan mengenai corak pemakanan yang sihat. Aku terkena ‘sedas’ tembakan dari dia !

Jangan ikut apa yang anak kita makan sebaliknya , anak kita yang ikut apa yang kita makan dan kita hendaklah makan makanan yang sihat !

Aduhhh.. betul gak ! Teringat apa yang aku belikan untuk anak anak aku ! Memang nak bunuh anak sungguh laaa ! Menyesal betul. Pasni aku tak nak buat dah !

image

Tu semua gara gara nak jadi bapa yang cool la ! Tapi aku tersilap langkah ! Tak sepatutnya jadi gitu. Aku patut didik anak anak aku dengan memberi makanan yang sihat !

Tapi tak pe.. masih belum terlambat ! Segalanya masih boleh diperbetulkan dan aku dah pasang niat pasni ! Balik je semua kat KL nanti , aku nak cari satu juicer blender ni !

image

Nekad ! Nak bawa perubahan pada orang disekeliling aku. Bukannya tak leh makan makanan yang biasa kita makan tu.. tapi dalam sehari , kita mesti ada makan salad atau sayuran yang fresh ! Bukan goreng.. bukan steam atau rebus.. segarrrr !

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI