Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 29 Oktober 2016

Akhirnya masalah berdengkur aku selesai !

 

Bang.. bangun. Kuat sungguh la dengkur ! Abis jiran pon leh dengar ! “.

Aku pernah pesan kat wife andai aku tidur berdengkur , kejut aku ! Aku risau aku sakit tekak. Bila aku sakit tekak , aku akan demam. Bila aku demam , mood takda dah !

Aku pun pernah pesan pada kawan bila gi travel dengan menggunakan kapal terbang. Kejut aku andai aku berdengkur ! Malu orang dengar. Begitu juga bila travel dengan kereta. Kalau tertidur dalam kereta , pastinya kawan kawan akan sengih bila aku terjaga ! Mesti aku berdengkur kuat la tuuu !

Ada yang pandang ringan masalah dengkur ni. Buat yang tak tau dengkur ni juga adalah salah satu penyakit yang merbahaya. Jangan gelak gelak tauuu.. Boleh bawa mati woooo kalau tak dirawat dengan pantas.

Pelbagai cara aku cuba untuk hilangkan dengkur aku ni.. akhirnya dicadangkan aku ke Ko Skin Specialist Centre dan amik rawatan NightLase® ( Snoring and Apnea Treatment ).

image

Citer banyak takda.. buat temujanji dan hadiri majlis pelancarannya dan juga terus set temujanji rawatan. Dans sampai harinya , aku ke Ko Skin Specialist Centre di Klang. Hurm… Sebelum tu , jom tengok camana rawatan yang aku maksudkan ni..

Dengan mengunakan mesin terapi Fotona’s NightLase® , pesakit tidak akan merasa sebarang kesakitan walaupun tidak diberi sebarang ubat pelali. Aku dah rasa pon.. cuma ada sedikit kesan panas.

Jom tonton dulu video ni..

Terapi Fotona’s NightLase® adalah rawatan patient-friendly laser yang bertujuan mengurangkan masalah pesakit apnea atau mereka punya masalah tidur yang berdengkur dgn kuatnya.

Ok.. tiba masa aku untuk buat rawatan. Cuak ? Ada.. tipu la takda kan tapi teringatkan jiran aku pernah buat rawatan laser pd bahagian mata untuk masalah katarak , aku rasa rawatan Fotona’s NightLase® ni mesti lagi ok !

Dup dap.. heee.. Tenang ! Demi untuk tidak lagi berdengkur !

image

image

image

image

Tak sampai setengah jam , selesai untuk rawatan pertama. Katanya ada 4 kali untuk pastikan terapi snoring atau dengkur ni akan memberi kesan positif.

Dan aku tengok cermin selepas terapi tu.. ternyata seperti di dalam gambar di bawah ni ..

image

Selesai terapi , aku digalakkan minum air suam untuk jumlah yang banyak. Alhamdulillah , selepas 24 jam.. rasa kesan dari terapi tu dah takda dan menariknya , wife aku tak kejut dah aku bangun dari tidur.. Dan yang paling penting , aku dapat tidur yang berkualiti dan nyeyak.. Wife pon ! Hahahaha..

Selamatkah rawatan ni ? InshaAllah selamat dan ramai juga dah tau mengenai keberkesanan rawatan di Klinik Dr. Ko ni..

image

Nasihat aku.. jika masalah dengkur atau sleep apnea korang tu ditahap yang boleh dikatakan bahaya.. selepas dapatkan nasihat doktor , cubalah guna NightLase® ( Snoring and Apnea Treatment ).

Korang boleh tengok info lanjut di http://www.koskinspecialist.com/.

Video yang membuka mata hati aku !

 

Aku ingatkan takda orang perasan  rupanya memang ada yang prihatin mengenai mereka yang mudah memandang seorang pada orang lain terutama pada mereka yang ‘selekeh’ atau tidak kelihatan kaya ! Yer , aku selalu kena dulu dan sekarang pon masih ada.

Dengan viralnya video terbitan dari Petronas sempena Deepavali ni , aku berharap masyarakat lebih prihatin pada insan lain terutama pada mereka yang kelihatan ‘biasa-biasa’ ni..

Dan paling utama ialah warga Malaysia akan lebih saling peka dan hormat menghormati akan perbezaan dan meraikan persamaan sesama kita tanpa mengira bangsa dan agama. Ini secara langsung akan membuatkan kita hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Wat pe nak gaduh gaduh kan ?

Video ni pon mengingatkan aku yang mana walaupun kita tidak sama taraf , tapi itu tidak menjarakkan kita untuk hidup dalam satu masyarakat yang berbilang bangsa ! Kan kan ?

Jom tonton video yang bagi aku , memang ada kebenarannya sama sekali ! Dan ianya pernah juga berlaku pada aku. Semoga dengan kehadiran perayaan Deepavali ini menyinari sanubari dan terus membuat kita saling menghormati di antara satu sama lain, sebagai individual dan sebagai warga Malaysia.

Apa pendapat korang ? Video ini memang meninggalkan mesej yang mendalam buat aku , bila menonton buat pertama kalinya di Facebook baru baru ini !  Keharmonian yang lebih baik boleh dicapai melalui pemahaman yang lebih baik dan sifat bertimbang rasa yang tinggi. Ini yang perlu ada pada kita semua. Prihatin tu bagus tapi jangan cepat buruk sangka !

Korang ada pendapat sendiri ? Sila tinggalkan di ruangan komen atau boleh terus komen di FB Petronas .. Kliik SINI !

Selamat Menyambut Hari Depaavali dan mari kita sama sama kekalkan keamanan di dalam negara Malaysia yang penuh dengan kecahayaan kedamaian..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI