Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 5 Mac 2017

Biarkan.. diorang takda anak lagi tu !

 

Tertonton video yang diviralkan di Twitter ! Kemudian baca komen komen.. Amboi , sedap tul bahasa diorang ! Betul , sapa sapa kalau ditempat tu memang panas hati punya.. Aku pernah rasa gak dulu. Ketika zaman bas mini. Ada sorang budak lelaki bermain air liur pastu sibuk nak calit ke muka aku ! Dia duduk depan aku bersama mak dia. Kawan aku masa tu nak je sekeh kepala dia tapi aku halang. Biarkan je. Elak selagi mampu. Dan akhirnya mak dia perasan. Lega aku dibuatnya.

Aku bukanlah nak kata aku baik sangat tapi bayangkan ketika tu , kita bagitau mak dia dalam kita berkeadaan yang marah  disebabkan perangai anak dia yang belum berakal tu lagi ! Bayangkan jika mak dia terus tampar muka anak dia ! Atau direntap tangannya yang mungkin mencederakan si anak kecil tu ! Emosi orang ketika tu , kita tak tau.. Selagi boleh bersabar , bersabarlah.. kan ?

Aku ada 3 orang anak. Tak dinafikan perangai anak anak aku kekadang mengeramkan aku ! Diorang bukan nakal tapi aktif ! Sementara nak berakal , kena sabar la skit kan ? Kita yang aku rasakan .. sememangnya ramai berpindidikan tinggi , takkan tak mampu sabar dengan perangai anak kecil gini ? Rileks laaa..

Kadang kadang aku rasa.. zaman ni dah terlalu PRIVACY dan HAK AKU , JANGAN KACAU terutama mereka yang rasa cukup bijak dan gempak ! Agak agak laa skit ! Jangan sampai segalanya kembali ke muka kita dan masa tu baru teringat yang kita pernah ‘bagi’ kat anak orang !

image

Mereka masih kecil. Apa la sangat mereka tau.. Nanti bila kita dah tua dan nyanyuk.. masa tu.. hurm.. kita mampu menangis dalam hati jer !

Anda blogger ? Meh baca Blogger jer dapat iPhone 7 ? Mana aci !!.

2 komen :

Ar Eirza Japar berkata... [Reply to comment]

terasa nk komen...anak sulung sy baru 4 thn lbih..dia sgt aktif...jenis xleh dok diam..ade je benda dia buat & suke bertanya..ade sstgh org smpai sound guna bahasa kasar...sedih juga bila dgr..tp ape yg kt mampu buat cuma ajar je anak sendiri...lg sedih bila anak tanya..bodo tu ape..babi tu ape...rse2 kt ibu bapa ni camne nk jwb...bila org sekeliling suke guna bahasa kesat...padahal dia bdk belum cukup akalnya..

mas saari berkata... [Reply to comment]

Betul², dengan anak² ni kena banyak sabar walaupun kadang boleh buat kita hilang sabar. Heheheee!

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI