El Ray Cafe , Damansara Damai santai tapi makanan dia..perghh!

by - Selasa, April 25, 2017

Ketika dijemput ke El Ray Cafe , aku tergamam ! Aku tinggal di Sepang. Nak ke Damansara Damai pada hari Jumaat selepas solat Jumaat memanglah satu cabaran buat aku. Jalan jammed kot ! Dan bukanlah dekat woooo ! Huhuhuh... Tapi aku diberitahu yang food review kali ni berbaloi sangat ! Aku terus rasa tertarik. Nak tau apakah menu atau masakan di El Ray Cafe ni yang mampu membuatkan aku makan bertambah ! Huhuhuh.. 
Seperti yang dijanjikan , rakan rakan blogger tiba pada masanya di One Damansara Condominum , Damansara. Alhamdulillah.. kena jaga nama wooo.. tiba pada masa yang dijanjikan. Jangan kasi orang tunggu kita.. kita tunggu orang , tak pe ! 
Cantik cafenya... ala ala hipster tapi lagi santai.. Katanya masih dalam proses penambahbaikan. Pelanggan mereka terdiri dari pelajar pelajar Kolej Perkembangan Awal Kanak Kanak dan juga penghuni kondo di kawasan situ. Sebab itu harga makanan mereka berpatutan saja. 

El Ray Cafe yang baru saja dibuka pada awal Februari lepas dimiliki oleh seorang yang masih muda lagi ! Antara 'signature dish' yang disediakan di El Ray Cafe yang menarik perhatian aku ialah Claypot Chicken Mandy yang bagi aku memang terbaik ! Aku rasa macam nak tapau bawak balik rumah je selepas abis 'kerja' aku petang tu tapi segan ! Hahaha.. Lain kali je aku datang dengan wife serta anak anak.. Selesa bawak budak budak di sini. 

Pemilkk El Ray Cafe, Rayyan Akmal Edmett 
Selain tu ada Kebab ( Skewer ) , Burger ( home made patty ) , Chicken Wing dan juga Nasi Lemak. Buat pengetahuan korang , kat area situ ada banyak juga cafe tapi yang membezakan El Ray Cafe dengan cafe cafe di sana ialah penyajian Nasi Arab di dalam menunya yang mana masakan arab ini merupakan air tangan daripada chef tempatan namun tetap mengekalkan keaslian rasa Chicken Mandy itu sendiri. 
Chef yang bertanggungjawab menyediakan kesemua hidangan di sini ialah Chef Faizal yang mempunyai pengalaman memasak di beberapa buah hotel dan resort terkenal di negara kita. Maka , di sini .. dengan harga berpatutan , korang akan merasa makanan 'mewah' seperti di hotel la gituuu ! 




 Sasaran mereka, semua golongan ! Sebab tu harga jualan di sini berpadanan dengan mereka terutamanya yang masih belajar lagi.. Bukanlah budak sekolah rendah yer... atau sekolah menengah ! Huhuhu... Contohnya , set sarapan pagi , baru berharga RM4.90.. dapat Nasi Lemak dan Teh O. Sedap Nasi Lemak dia ok ! 
Ok , okkkk... Ramadan bakal menjelma dan pastinya semua restoran atau cafe bakal menyediakan pakej pakej berbuka puasa yang menarik punya kan ? El Ray Cafe tidak ketinggalan juga. Mereka akan menyediakan 3 pilihan set hidangan yang sangat menarik yang mampu bayar punya laaa iaitu RM10.55 ! Oh ya.. ada promosi Moreh berharga RM6 saja. Korang boleh pilih samada nak makan Bubur Lambuk , Bubur Gandum atau Mee Hoon Goreng dan Air Teh O. 
  1. Pilihan Hidangan Pertama - Nasi putih , Ayam Masak Merah , Acar Timun & Nenas , Buah Kurma , 2 jenis kuih dan air Sirap Selasih 
  2. Pilihan Hidangan Kedua - Nasi putih , Kari Ikan Kacang Bendi ,  Acar Timun & Nenas , Buah Kurma , 2 jenis kuih dan air Sirap Bandung
  3. Pilihan Hidangan Ketiga - Nasi putih , Claypot Tahu Bersayur , Acar Timun & Nenas , Buah Kurma , 2 jenis kuih dan air Sirap Limau
Amacam ? Makanan gini nampak simple tapi bila chef berpengalaman yang sediakan , korang mau sendiri paham paham je la kannn.. memang terbaik ! Camana ? Terliur ? Nak rasa tapi jauh ? Apa salahnya try dulu kan ? Baru tau berbaloi ke tak.. kan kan ? 
Bagi yang berminat , El Ray Cafe dibuka setiap hari bermula jam 11 pagi hingga 10.30 malam dan terletak di Unit LG2 -003 , Podium One Damansara , Kondominium Jalan PJU10/3C , Petaling Jaya. Kalau rajin sila ke instagram EL RAY CAFE yer.. Kalau malas ? Gi gak laaa .. bukan kena bayar pon ! Adeh.. kedekut klik tul la.. hahahaha... sila ringankan jari tu yer.. 



You May Also Like

15 comments

  1. Terliur tengok nasi mandy claypot tu, huh!.

    BalasPadam
  2. Pergh..chicken mandy tu.. adoiii..lapaq dan dan

    BalasPadam
  3. Sedapnya tengok makanan dia nie...nanti bolehlah singgah

    BalasPadam
  4. Perghhh tengok makanan dia memang terliur, pastu harga pun berpatutan.

    BalasPadam
  5. Nasi Mandy claypot tu memang sedap!

    BalasPadam
  6. Menariknya makanan dia. Haihhh lahhhh.

    BalasPadam
  7. Wah sedapnya nampak. Boleh lah cuba. Tak jauh pun.

    BalasPadam
  8. woaaa nanti kalau pergi area berdekatan bolehla singgah

    BalasPadam
  9. wah, menarik, terus teruja nk pergi mkn kat situ

    BalasPadam
  10. tertarik ngan konsep dia .....makanan pun nampak sedapppppp....cuti2 kang boleh pergi

    BalasPadam
  11. Gambar2 makanan betul2 menjemput nafsu makanku untuk kesana. Ok takpe, nanti sy pergi

    BalasPadam
  12. Tempat nampak exclusive... tapi macam tak percaya harganya tak la mahal... Thanks sharing, mana tau boleh pujuk encik husband pi.. hehehe

    BalasPadam