Khamis, 6 Julai 2017

Jangan kedekut dengan anak. Kegembiraan anak adalah segalanya !

Ada parents berkira sangat dengan anaknya. Mungkin memang itu cara dia mendidik anak anaknya. Jangan persoalan sama sekali yer ! Atau memang dia tak berkemampuan maka dia mengajar anak anaknya agar bersikap sederhana. Alhamdulillah , bagus parents gitu. 
Aku ?? Manjakan anak anak ke ? Tidak sama sekali ! Cuma apa yang aku lakukan ialah.. setiap rezeki yang aku terima , memang ada bahagian untuk anak anak. Sudah semestinya ada bahagian untuk di simpan.. untuk masa depan mereka ! Insuran , SSPN , Tabung Haji.. dah simpan dah ! Cuma ada sedikit untuk membuatkan mereka tersenyum dan elakkan dari 'menggangu' orang lain. Aku tak leh tengok orang jeling anak anak aku.. aku terasa woo ! Hahahaha..
Yer.. aku mengajar mereka.. SIMPAN KALAU NAK BELI ! Tapi diorang simpan 1% jer.. hahahahaa.. Yelah , diorang lom kenal sangat.
Tapi yang pastinya , setiap kali aku ikhlas belanja diorang.. keesokkan harinya pasti ada sesuatu untuk aku ! Alhamdulillah.. 
Suka dia ! Tersenyum sampai telinga. Usung ke mana saja dia pergi. Cerita kat cikgu yang dia ada Transformers. Huhhuuh... Walaupun tak panjang hayatnya , tapi dia tetap gembira dah 'pernah' ada ! Hehehehe..
Dan keesokan harinya...  Telefon idaman aku , di tangan aku tanpa aku sangka sangka ! Huhuhuh... 
Dan aku ditawarkan satu job yang aku tak sangka sama sekali ! Rezeki sungguh laa... Huhuhuh.. Sebab tu aku sering pesan pada wife , diorang ni murah rezeki. Memang nampak kita macam membazir beli mainan untuk diorang tapi itu je la yang diorang ada di zaman ni. Nak lepaskan diorang bermain di luar rumah , dah tak berani. Nak kasi main gadget , tak boleh sangat. Dah tu ? Nak belajar dan membaca buku je ? Kita dulu pun tak cam tu.. untungnya kita dulu , main depan umah.. selamat je lagi.. Diorang ? Maka beli toys je la.. main depan kita.. kan ? Dan ada la 'doa' mereka untuk kita agar kita dimurahkan rezeki... kita je tak tau.. kan kan ?
Rezeki tak disangka-sangka.. 

5 komen :

Nurzakiah Hanum berkata... [Reply to comment]

betul tue

Julia Johari berkata... [Reply to comment]

Insaf baca ben...bagus asuhan ben...hrp juju dpt apply pada si anak...amin

mamapp berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah murah rezeki Ben Dan keluarga

mas saari berkata... [Reply to comment]

Setiap anak² tu ada rezekinya. Macam saya tak pernah berkira cuma kalau mampu belikan saya akan beli, kalau tak cakap elok² dengan anak² dan mereka akan faham. Moga terus murah rezeki aben dan anak²!

Mohaz Sue berkata... [Reply to comment]

Betul tu... menggembirakan hati insan2 tersayang, insyaAllah balasannya tak terduga..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI