Isnin, 3 Julai 2017

'Korang nak aku ajar anak-anak aku camana ? '

Hurm.. pening la skang ni ! Garang salah , tak garang salah ! Nak didik camana lagi ni sebenarnya ? Ikut pada ibu bapa masing masing ? Hurm... Memang betul pun, ikut parents tu sendiri ! Aku jenis garang. Mak bapak aku dulu pun garang. Takat naik tangan tu biasa la..
Tapi di zaman ni , macam macam akta ada ! Nak naik tangan pada anak anak , bukan semudah itu woi ! Orang luar nampak , buat report.. kita leh kena gak ! Haaaa ... Tu pasal cikgu cikgi kat sekolah , pening . Aku nak didik diorang ni atau nak sekadar 'mengajar' jer ? Perlu ingat , nak menjadikan anak anak kecil kita ni menjadi manusia , perlu gabungan ibu bapa dan juga guru ! Kalau salah seorang je 'bertugas' , tak menjadi gak oiiii ! 
Terbaca artikal The Reporter..
Aku baru baru ni , ada naik tangan kat Qhaliff sebab 'gurau kasar' pada adik dia , Aariz.. Aku ternampak dan cepat je tangan aku naik.. Qhaliff tarik muka pastu menangis. Aku pujuk. Pastu dia cakap kat aku.. 
" Daddy jangan la pukul Qhaliff. Nanti Qhaliff tak nak pergi sekolah, haa.. ". Amboi... mengugut dah ? Mana belajar ni ??? Sejak sejak dah pandai cakap ni.. tak terjangka dek akal aku ayat ayat yang keluar dari mulut dia ! 
Garang dengan anak-anak tak semestinya naik tangan , kan ? Yer.. aku kuat menjeling gak. Tapi jangan lupa , ada mata yang memerhati tindakan aku tu ! Bila aku menjeling , orang yang nampak mesti kata aku ni garang pada anak anak ! Nak didik anak anak tak leh garang ! Kena guna psikologi la katanya.. Aduh , pening la aku. Nak guna psikologi , kena gi kursus atau banyakkan membaca lak ! Kena ikut style omputeh gitu.. Nak buat style tok nenek kita , guna 'bahan' perambat anak anak , tak leh dah.. nanti 'see u in court' lak ! Haaa.... 
Sebab tu lah , aku yang ada 3 orang anak ni... yang besarkan anak anak aku sendiri ni.. tau ragam diorang camana... takkan bawak gi umah orang untuk beraya ! Aku tak suka nak marah marah , atau nak jatuhkan air muka anak anak di rumah orang. Lebih baik aku tak bawak diorang berjalan , buat masa terdekat ni sehinggalah mereka berdisiplin atau mampu ikut kata.  
Kalau diberi gadget , orang pandang pelik ! Dah tu , kita gi beraya umah orang.. sekadar datang untuk makan je ke ? Merasai keenakkan kuih muih je ? Kita yang dewasa ni boleh la bersembang sembang.. abis anak anak kecil tu nak buat apa ? Paling lama pun leh duduk diam.. 5 minit ! Pastu dah panas bontot ! Kasi tab.. senyap ! Kalau dipasang kartun di tv , mungkin senyap.. Kalau tak, apa lagi diorang nak buat ? Dalam entri aku yang lepas aku dah jelaskan dalam tajuk Tak suka pergi 'open house' kecuali .. 
Tak kisah la apa orang nak kata.. Kita kenal anak anak kita sendiri. Lain orang , lain cara didik anak. Aku taknak jadikan anak anak aku ' harimau sarkas'. Takda penjaga , baru nampak kuku ! Bahaya gitu. Aku dah nampak macam macam , sewaktu pembesaran aku dulu. Depan mak ayah , melutut. Belakang.. dialah hero ! Bahayaaaa woo !  

9 komen :

- dieyana - berkata... [Reply to comment]

setuju sgt sgt dgn en ben! bila tau ank2 kite mcm mn, tak de la kite nk berlama2 kat rumah orang kan!

budk2 ni kalau diam, pasif pula... tapi kalau ramas2 kuih, mencecer2 ruang tamu rmh org...insya-Allah..tidaklah pada anak2 kite.. kalau mcm tu, tau le kite nk mengajarnya, tapi bukan menengking anak2 dpn org..terganggu emosi ank2..

Eraz Fadli berkata... [Reply to comment]

Boleh bayang jelingan Ben cmne.. Hehe...

Raihanah Ahmad berkata... [Reply to comment]

takde yang betul dan salah kan. yang penting ajar dgn kasih sayang. kita marah pun sebab sayang

Siti Rohaida Yusof berkata... [Reply to comment]

betul tu,sekarang ni semua salah,bila kita marah dan bersuara pada anak,orang kata bising,ada je tak kena,saya lebih suka tak berlama di rumah orang untuk beraya,Lagi satu kalau pi open house pun,tengok tempat dan keadaan jugak,kalau anak memang dah penat,tak payah la nak punggah anak sampai 3-4 biji rumah,ada kang diorang mengamuk..

Julia Johari berkata... [Reply to comment]

Haa juju pun jeling...pastu dah rampas tab anak orang mau mak dia mula jadi rimau...pastu tak lut gak...panggil apaknya tlg...baru settle...eh geng bapak kalau perintah memang anak2 dengar cakap...mak dia jadi rimau pun x layan hahahha...

Kuasa bapak marah lembut pun anak makan tau...mak yang kena berguru dengan apaknya hehe

Norliza Nordin berkata... [Reply to comment]

nak ajar belum ade pengalaman hihi tak tahuuu :p

IQ = Izyan Balqis berkata... [Reply to comment]

masing2 yang bagi pendapat kadang2 bukan kahwin pun lagi. IQ sendiri ni anak sorang adehai, jenuh nak kejor anak sorang dengan kasut tingginya lagi, kalau arwah ayah dia ada, no hal..ni sendiri la didik anak...garang kena berpada, garang ibu bapa dekat anak2 takat mana la sangat, tak sampai hati tapi kena tegas jugak..huhu

Mek Zumbie berkata... [Reply to comment]

yang penting kita tau ajar anak beradab bila di rumah orang lain. Jangan main hambur je. hehehhe

mas saari berkata... [Reply to comment]

Memang susah nak kawal anak² yang maaih kecil kalau beraya ke rumah orang tapi apa yang penting kita kena ingatkan mereka dari rumah lagi supaya jaga kelakuan di rumah orang. Kalau tak boleh kawal jugak jangan berlama².

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI