Isnin, 2 Oktober 2017

Displinkan anak anak kita !

Kes terbaru yang aku baca viral di Facebook 2-3 hari ni , sebenarnya banyak berlaku di kalangan kita.  Yer,  termasuk aku sekali ! Untuk mengawal serta mendisiplinkan anak anak aku ni , bukanlah susah sebenarnya tapi disebabkan mereka tau aku sayangkan mereka , maka mereka amik kesempatan ke atas aku ! Hahahaha.. 
Aku garang sebenarnya. Sangat. Wife pun takut kalau aku naik angin. Tapi takda la sampai anak tu kena belasah pon. Kalau di New Zealand , ke penjara dah aku. Hahahaha.. Tak dinafikan , anak anak aku terutamanya Qhaliff dan Zahra bila berada di restoran , memang payah nak duduk diam. Nak makan pon payah. Dalam kepala mereka nak bermain jer ! 
Tapi ada cara nak diamkan mereka.. bagi je handphone , terus duduk diam ! Tapi bila aku buat gitu , ada yang akan jeling serta akan ada pakar psikologi memberikan pendapat ! Ok , fine.. aku tau ! Bukan aku tak tau baik buruknya menda alah tu tapi setakat ni , anak anak aku tak lagi meroyan kalau tak dapat main pon. Diorang ok jer.. Cuma kena kawal je la.



Apa yang aku buat bila nak gi makan kat restoran restoran sibuk ni ? Mudah jer.. aku bergilir dengan wife. Aku makan dulu ( sebab aku makan laju ) dan dia jaga anak. Pastu giliran dia. Kalau wife nak makan dengan tenang.. aku akan bawa anak anak terus ke kereta atau bermain di luar restoran ! 
Jika mereka waktu tu terlalu aktif.. maka batalkan je hasrat makan di situ ! Hurmm.. aku ada restoran kegemaran yang aku yang aku sering pergi  yang  anak anak aku serta pekerjanya selesa dengan budak budak berlari sana sini serta mereka pun senantiasa alert dengan budak budak ni.. bukan anak aku je yer.. Dan paling penting , elakkan pergi waktu sibuk ! Nak tak nak , terpaksa. 
Yang penting , jangan biarkan mereka.. dan kita makan tak ingat dunia ! Jika berlaku kecelakaan , jangan disalahkan orang lain ! 

3 komen :

Salina Johari berkata... [Reply to comment]

hahaha...pernah situasi yang sama...so penyudahnya dok dendiam kat rumah.

Julia Johari berkata... [Reply to comment]

Memang kadang2 cm ni la...masa anak kecik jarang sgt dpt mkn kt luar...skrg dh besar sikit senang

mas saari berkata... [Reply to comment]

Memang susah nak kawal kalau budak² aktif bila di luar rumah. Jadi memang kita kena pandai kawal dan lebih alert.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI