Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 4 Januari 2017

Anak nombor 2 memang keras hati tapi.. ?

 

Hurm.. Zahra dah berusia 3  tahun. Dia punya 3 tahun serupa 5 tahun ! Aku pening kekadang ngan dia. Dia kalau kata ‘tak nak ‘ , maka tak nak la dia ! Paksa camana pun , dia tetap takkan buat ! Berbeza dengan abang sulung dia , Qhaliff.. Dalam tak nak tu , dia buat gak tapi bergelingan airmata la.. huhuhuh..

Bila ada abang dia , confirm ada pergaduhan. Bila takda , macam putus cinta rupa dia ! Duduk sorang diri.. buat hal sendiri.. Tak kisah pon kat bapak dia. Bila nak susu je baru cari. Selebihnya dia ada dunia dia , tanpa sempadan.

image

image

Nak pakai baju sendiri.. terbalik ke tak betul , kita suruh camana pun ..dia tetap nak pakai gitu gak ! Bila kita buat tak tau pastu , diam diam dia betulkan atau tak betulkan langsung ! Dia tau salah tapi dia tak nak ditegur ! Aku rasa kalau dia masuk sekolah ni , jenuh aku gak aku nanti ! Huhuhuh..

Tapi dalam keras hati tu sebenarnya dia seorang penyayang. Cuma tak nak tunjuk jer. Ada sekali tu , aku pura pura tidur.. dia kejut aku tapi aku tak layan.. tutup mata jer aku. Dia tengok jer aku. Kot kot aku tipu ke.. hehehehe.. Kemudian dia datang dekat dan cium pipi aku. Pastu gi masuk dalam bilik untuk tidur bersama ibu dia. Huhuh..

Dan sejak abang dia sekolah ni, dia takda geng. Bila abang dia balik.. dia punya suka dan bermain macam berpisah bertahun lamanya.. Pastu gaduh ! Huuhuu.. dan terasa dia kembali cemburu sebab abang dia dapat perhatian lebih ! Hurmm..

Aku anak no 2.. gitu gak rasanya perasaan arwah ayah aku ? Al-Fatihah untuk arwah ayahanda tercinta.

Hari 2 : Seperti yang dijangkakan..

 

Dalam kepala dia di hari pertama , tadika ni tempat dia bermain ! Masa gi daftar ari tu pon , dia dok asyik dengan permainan yang ada kat sana. Aku yang dah pernah bawak dia pergi ke kelas pembelajaran beberapa kali , tau ini pasti akan berlaku !

MENANGIS serta MERAUNG !

Raungan dia , satu taman leh dengar ! Hahaha.. Dia dah set kepala dia dari malam tadi , hari ni tak nak gi sekolah. Tak nak belajar katanya. Dan dari awal pagi hingga dalam kereta , dia dok tanya nak pergi mana dan tak nak sekolah.

Aku tau punca dia tak nak gi sekolah. Selain dari tak nak belajar , dia kena tegur ngan teacher dia ! Dia ni tak leh kena tegur skit. Sentap dan merajuk terus ! Ngan aku lagi laa… Terus tarik muka gitu..

Dan pagi ni , dia gi sekolah dengan ULTRAMAN di tangan ! Puas aku pujuk suruh masuk kelas. Dia tak nak. Akhir sekali aku buat cara kejam. Dukung dan letak depan pintu. Pastu cikgu dia amik masuk dalam kelas. Aku tak pandang dia dah. Dia siap pegang pintu kelas tak nak masuk. Hahahahaha.. Adehhh..

image

Satu lagi.. dia baru lagi kan ? Seharian di tadika memang memenatkan.. Semalam , sampai  je rumah.. terus terlena.. Huhuhu.. Ni pun aku dok pk.. nak full day atau half jer hari ni. Kesian kat dia ! Hurmm… Tapi aku kena keringkan hati. Jangan dilayan sangat Qhaliff ni. Memula jer dia ni.. nanti ok dah !

Dan tadi aku mesej teacher dia.. tanya dia camana selepas adegan tragis tu.. Dah ok dah katanya.. Siap main lari lari lagi ! Heee… Kata dah… 

image

Hari 1 : Qhaliff di Tadika..

 

Dia terlalu aktif. Mungkin terlalu teruja ada ramai kawan. Maklumlah , selama ni duduk terperuk je kat umah. Kawan kawan yang ada pun , hanyalah sepupu sepupu dia. Di kawasan taman aku ni pun , dia belum lagi berkawan dengan sapa sapa lagi..

Dan dalam kepala dia , tadika adalah ‘taman permainan’. Belum dapat serasi lagi. Sian dia.. Amik masa sedikit dan aku yakin dia akan jadi sangat berdisiplin dan hanya perlu kesabaran dan tunjuk ajar yang betul. Seperti mana aku mengajak dia masuk ke dalam kolam renang. Tak perlu ajar dah nak berenang camana.. dia sendiri yang lakukan dan tak nak keluar dari kolam hingga puas berenang ! Selepas itu , dia mencuba apa jua termasuk di gym baru baru ni.. semua mesin dia nak main berbanding sebelum ni , dia datang dan main hp jer !

image

Wife ada bertanya pada guru tadika dia.. bila diajar belajar , dia lari masuk dalam ‘khemah’ kecil ni.. Heehehe.. Memang gitu dia dari dulu. Agak pemalu tapi bila dah panas , hurmm… Macam aku gak la.. Heee..

image

Esok , aku akan hantar dia sendiri ke tadika. Berdua je ngan dia. Dalam kereta , aku akan beri nasihat. Dan rasanya , aku kena buat sesuatu untuk dia lebih berdisiplin selepas ini.. Dia bukannya nakal pun cuma nak kasi dia lebih tenang dan sedar , dia dah bukan lagi ‘baby’.. Huhuh…

Dan malam ni , tidur awal dia yang mana malam malam sebelum ni dialah cukup liat nak tidur !

image

Banyak kerja aku dengan dia pasni.. InshaAllah.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI