Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 19 Februari 2017

Melepaskan rindu !

 

Kali terakhir jumpa , sebelum Tahun Baru Cina ari tu. Selepas tu , memang sibuk memasing . Akhirnya , semalam.. disetkan lokasi dan berjumpalah !

Ya Allah , teruja sungguh Qhaliff bila nampak abang Ammar dia ! Macam nampak awek yang bertahun tak jumpa. Dia punya rindu , lain macam.. Ikhlas sungguh la diorang berkawan.

Sebelum tu aku bagi pilihan pada Qhaliff..

“ Qhaliff nak jumpa abang Ammar atau nak gi Alamanda ? “ . Tanya aku.

“ Er , Abang Ammar pastu kita gi Alamanda , boleh Daddy ? . Jawab Qhaliff.

Amboi.. dua dua sekali dia nak tapau.. Nak gi Alamanda , nak beli toys ! Maka gi je la Alamanda.. tapi no toys ! Rabak daddy kalau masuk Toys R Us ! Dah ada toys yang diidamkan dalam kepala dia tuu !

Tapi bila berjumpa Ammar.. lupa semuanya.

image

Begitu juga Zahra. Daddy pon dia tak kisah dah.. Huhu…

image

Cuma tinggal si kecik ni je lagi.. Kalau dah reti berjalan.. memang daddy terpaksa ‘buat lagi sorang’ la jawabnya..

Bila ada staff baru di tempat kerja !

 

image

Kacak gitu weh !

Yer , staff baru samada kacak atau cantik pasti jadi tarikan mereka yang ramai orangnya. Hehehe.. Tertanya tanya sapakah gerangannya.. Yang bujang mula menyusun strategi.. camana nak dekatinya , dengan harapan.. masih single ! Auwwww..

Kalau single , ok la.. sama sama single. Tapi kalau dah berpunya ? Laki orang ? Bini orang ? Camana tu ? Syaitan datang membisik dah ! Apa salahnya berkawan je , kan ? Huhuhuh..

Inilah antara masalah yang tanpa disedari berlaku saban hari pada pasangan yang dah berkahwin ! Bukan semua tapi bilangannya besar. Bila pergi kerja , berdandan macam laki dia ada kat opis tu gak.. duduk sebelah meja atau beria mengkacakkan diri ditambah dengan wangi wangian seperti isterinya turut bekerja sepejabat dengannya.. hakikatnya tidak ! Malah pergi kerja pun lain lain ! Acaner tu ??

Bila ini berlaku maka.. hurmm…kita mencipta jurang dalam perhubungan. Dan jurang ini sangatlah merbahaya. Jika ada orang ketiga , ianya mampu meretakkan rumahtangga yang dibina tu ! Nak ke ?

Perbaikilah. rapatkan jurang tu. Nak cantik tu boleh , tapi berpada pada. Cantik ke pejabat , utk siapa? Kepuasan diri kononnya ? Atau keyakinan diri ? Apakah tidak cukup yakinkah diri selama ini ? Perlu dicantikkan bersungguh sungguh sehingga ada lelaki memuji baru mendatangkan keyakinan ? Hurmm.. kena check balik ni !

Elakkan masalah. Jauhinya ! Kalau si suami suka tengok perempuan cantik , maka suruhlah si isteri cantikkan diri. Kasi la modal pada dia. Jangan pandai cakap. Si isteri pulak , jangan tunggu menjanda baru nak melawa ! Buatlah dari sekarang. Lawakan la diri tu untuk suami. Sorok kecantikkan tu dari mata lelaki lain. Mahal tu.. Suami dah membayar sejumlah wang dan keringat untuk mendapatkan anda. Belanja facial atau hantar ke spa sesekali ! Apa salahya kan ?

Dan elakkan dari mesej kosong pada rakan sepejabat ! Tak kira apa pun alasannya.. elakkan ! Terutama yang single , jauhi yang dah dimiliki orang.. Ramai lagi yang single… carilah dan ngorat ler. Pastu ajak nikah ! Heeee..

image

Rakan pejabat yang sado pastinya mengoda.. Auww ! Nasib baik aku suri rumah.

Isnin menjelang , ramai tertekan di tempat kerja !

 

Teringin nak berposing gembira begini setiap saat ?

image

Maksud aku , hidup tanpa tekanan ! Yelah , bila hati gembira.. takda tekanan , suruh bergambar pun senyum sampai ke telinga ! Tapi apakah boleh begini setiap saat di atas muka bumi ini ?? Setiap saat pasti ada ujian untuk kita dariNYA , kan ?

Aku dapat mesej dari seorang rakan.. dia dah kerja bertahun tahun lamanya. Setiap hari balik lewat tapi best partnya , boss dok kata dia tak buat kerja ! Tertekan sungguh dia ! Apa yang patut dia lakukan ?

Hurm.. aku tak nafikan semua benda gini boleh berlaku terutamanya bila kita bukan kaki mengampu atau kaki kipas.Atau sememangnya kita buat kerja , tidak menepati standard yang diminta olehnya.Stress !

Maka ada yang fikir , lebih baik aku buat kerja sendiri. berniaga atau jadi blogger je ! Ehhh ?? Ko pk kaya jadi blogger kat Malaysia ni ? Hahahaa.. Jangan mimpi laaa..

Berniaga ? Berniaga tu ok tapi dalam keadaan ekonomi gini..dengan rakyat Malaysia yang semakin bijak berbelanja tapi kerap pulak melancong ke luar negara.. hahaha.. pastinya berniaga bukan mudah kecuali ianya melibatkan keperluan setiap hari ..contoh menjual bahan masakan seperti sayur , ikan dan sebagainya ! Selain tu , jual ubat kurus pun laku ! Hahaha.. Rakyat Malaysia kuat makan wooo !

Aku.. Mr.MAMa.. duduk rumah sepanjang masa tanpa dapat bantuan BRIM pon kalau ikutkan , boleh gak tertekan. Tak bekerja tapi perlu berpendapatan tetap setiap bulan ! Camana aku dapat lakukan , jangan tanya ! Tapi yang pasti , Isnin juga memberi aku tekanan namun tidak seperti mereka yang bekerja di pejabat. Aku tak perlu berpakaian koperat dari hari Isnin hingga Jumaat. Memadai kain pelikat tak berbaju jer.. namun tugasan menjaga anak memerlukan pengawasan 24 jam ! Penat okkkk !

Maka , biarlah Isnin itu menjelang dan kita laluilah dengan menganggap ianya sekadar meneruskan kehidupan. Kita ada pilihan. Kalau tidak gembira dengan kerjaya kita , maka silalah berhijrah. Kenapa perlu susahkan diri ?

Hidup hanya sekali.. nikmatilah.. Hanya kita mampu mengubah diri kita sendiri.

image

Hari Khamis , ramai senyum gembira dah..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI