Rabu, 8 Mac 2017

Pengaruh kawan cukup bahaya !

 

image

Tadi wife gi daftar sekolah rendah Qhaliff di Putrajaya. Nampaknya macam nak kena pindah semula ke Putrajaya selepas ni.. huhu.. Saja amik kat sini sebab dekat ngan pejabat dia dan aku pun mudah nak akses. Walhal kat area rumah aku di Sepang ni ada je sekolah dan dengarnya bagus sekali sekolah tu.

Sekarang usia dia 5 tahun.. 7 tahun darjah 1. Yang merisaukan aku ialah pengaruh kawan kawan. Dia ni lembut orangnya. Adik dia pukul pun dia nangis.. walhal dia boleh je membalas. Dan menariknya , adik dia menangis dan menuduh abang dia pukul padahal tidak pun ! Hahaha..  ok ok.. tu cerita lain.

Teringat aku zaman aku bersekolah dulu. Aku tak merokok tapi ada je kawan kawan memujuk aku agar join sama merokok ! Pelik aku.. kenapa kena pujuk buat menda salah ? Kalau nak merokok , hisap je la..tak payah ajak kawan kawan yang lain turut sama.

Pengaruh kawan ni memang dasat.. hanya didikan ibu bapa dirumah saja jadi penyelamat. Jika mak ayah asyik bergaduh.. apakah pengajaran yang dia dapat ? Maka jangan hairanlah jika anak kita tu buat perkara salah.. kan ?

Kaya raya tapi tak berlagak !

 

“ Alamak.. dia online messenger dia la.. Nak mesej ke tak eh ?”. Bisik hati aku. Takkan la dia nak balas mesej aku ! Hahahaha.. Sapa la aku ni kan..

Aku cuba menegur sapa.. Dan dia terus membalasnya ! Wowwww.. tak sangka sama sekali aku. Ingatkan takkan dilayan. Terus bertanya khabar dan berbual… seterusnya set satu meeting untuk satu projek besar ! Untuk aku dan anak-anak buah aku.. huhu.. Leader yang bagus , tak makan sorang punyaaa.. hehehe..

Dan tiba hari yang dijanjikan , dia sampai tepat pada waktunya. Respek ! Dan paling menarik.. hahaha.. dia datang dengan berpakaian macam.. sangat sangat simple ! Dia ni berbangsa cina dan berumur 60an. Kaya tapi menampakkan langsung kekayaannya. Bukan kedekut tapi dia banyak laburkan duit dia ke arah yang lebih mendatangkan hasil buatnya dan juga ‘orang kampung’ ! Fokus dia dari dulu hanyalah nak membantu orang kampung.

Bagusnya dia ni ialah mendengar pandangan orang muda cam aku dan juga kawan aku. Dia tak membantah pon sebaliknya memberi cadangan demi cadangan..

2 jam bersama dia , banyak maklumat yang aku perolehi dan sangat menakjubkan ! Bukan calang calang orang dia ni. Jangan menilai melalui pakaian dia woooo..

Terus teringat aku dengan orang orang kaya di negara kita ni.. kaya tak seberapa tapi dia punya menunjuk harta kekayaan tu.. hurmm.. Bila nak bantu orang , kena bayar dulu baru boleh kasi tips camana mau kaya ! Hehehheeee..

Alhamdulillah.. Projek on ! Tunggu bulan 11 nanti.. inshaAllah..

image

Zahra , nanti dah kaya.. Jangan tayang harta menda di media sosial yer ! Gunakan kekayaan tu dengan membantu mereka yang memerlukan. Dan biarlah Allah saja yang menilai tindakan kita tu..

Hidup biar sederhana..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI