Isnin, 13 Mac 2017

Ujian buat aku selepas masukkan cek ke dalam bank !

 Gi Maybank Putrajaya. Jam menunjukkan hampir 9 malam. Aku berjanji dengan Syed Alwi , pelukis komik #KBBA9 yang cukup berbakat besar , untuk lepak bersama sama malam tu sebelum gi ke Alamanda untuk menonton filem Logan. 
Selepas masukkan cek yang dah 3 minggu di tangan , aku keluar menuju ke kereta. Tiba-tiba aku terperasaan seorang lelaki tua berkopiah serta anak perempuannya memandang aku lalu dengan pantas berjalan ke arah aku. Sebelum tu aku nampak dia sedang berbual bual dengan seorang lelaki yang sedang habiskan masa duduk di satu tempat tu.. Kemudian lelaki tu beredar dari situ .
Hurm.. aku dah  serasa macam tau apa yang lelaki tu nak. Aku cuma nak tau , apa kisahnya kali ni. Salam diberi , tangan dihulur. Aku sambut sambil melemparkan senyuman. Lelaki berkulit gelap tu mula buka mulut. Seperti yang aku jangka. Apakah ini ujian buat aku ? Apakah yang patut aku lakukan ? 
Dia meminta sebanyak RM30. Katanya dia baru masukkan duit ke dalam bank sebanyak RM450 untuk membayar sewa rumah buat pertama kalinya. Kira tu wang pendahuluan. Dia tunjukkan resit pada aku. Aku pandang resit tu. Tak periksa pon resit tu. 
Kemudian anak dia yang aku rasa dalam usia 8 atau 9 tahun membuat tanda kelaparan. Dia minta duit untuk beli makan. Ayah dia menahan anak dia dari menghampiri aku yang mana aku sudah pun berada di dalam kereta. 
" Uncle.. lapar... ". Rayu si gadis berkulit manis tu.
Secara jujurnya , part ni aku memang tewas. Bila melibatkan kanak kanak lebih lagi diberitahu yang mana dia kelaparan , aku tak kisah dah pasal duit. Terus aku keluarkan duit lalu berikan pada bapa dia.. seperti yang diminta. 
Kemudian aku hidupkan kereta. Anak gadisnya menghampiri aku yang masih belum tutup tingkap kereta tu lalu dia pegang strering kereta aku. Aku biarkan dia memulas sebentar. Pastu dia pun tinggalkan aku lalu mengejar ayahnya yang sudah pun pergi jauh meninggalkan aku. Aku tak nak tengok ke mana hala tuju mereka tapi berdoa agar wang tu digunakan dengan sebaiknya.
Tak pe la.. mungkin itu bahagian dia.. kan ? Dia nak tipu.. tu dia jawab je la di akhirat nanti. Apa pun bagi aku.. setiap manusia ada jalan ceritanya. Itu jalan cerita dia.. Jalan cerita kita , hanya Allah saja mengetahui. 

Gaduh adik beradik tapi sayang lebih dari itu...

Tak payah ajar.. Letak je bantal tengah tengah.. Bila si abang terlalu penat , si adik beralah.. dia biarkan abang dia amik semua bahagian. Tunggu sampai dia bangun , giliran si adik lak baring.. abang layan permandangan di luar sambil membisik sesuatu di telinga daddynya..
" Nak Ultraman Taro yang macam ni .. ". Sambil mengayakannya. Aku angguk. Selagi tak angguk , selagi tu dia ulang..
Hurm.. Bagus si Qhaliff ni. Adiknya pun lebih kurang cuma adik dia ni lebih dramatik skit.. Selalu abang jadi mangsa akibat lakonan gempak si Zahra ! Adehh.. memang berjaya laa lakonan dia. Tapi aku dah tau trik Zahra. Memang tak makan dah.. Jangan percaya 100% kalau Zahra datang mengadu abang dia pukul. Kena tanya Qhaliff dulu. Qhaliff lak jenis jujur. Kalau dia buat , dia mengaku. Huhuh..
Tapi bila jadi kes kes gini dalam kereta.. masing masing beralah.. Huhu. Sian je tengok.. Kalau guna Livina tu , sorang satu seat.. ok la.. Ni Bezza je.. kecik skit..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI