Rabu, 15 Mac 2017

Buat duit melalui blog ? Boleh ke ? Ajarin gue !


Masih ramai terpinga-pinga bila mereka tanya akan apa aku buat dengan blog ! Mereka sangka blog adalah tempat menyebarkan fitnah selain dari info copy paste dan juga gossip semata mata ! Dan aku antara mereka yang membuang masa dengan media sosial.. huhu.. 

Mampu senyum jer aku. Nak kata apa dah kan ? Aku gi kerja , tanpa tali leher. Selebihnya , aku di rumah dukung anak. Camana nak ada duit , kan ? Harap gaji bini je la jawabnya aku ni. Dan membuang masa di blog ! Adehh.

Camana nak terangkan yer ?  Gini kawan yer.. blog ni macam sebidang tanah kosong. Bukan terbiar tapi kosong. Sapa sapa leh amik dan usahakan ! Tapi apa nak dibikin dengan tanah tu eh ? Tu persoalannya. Apakah banyak masa nak teroka tanah tu ? Nak bercucuk tanam ? Menternak ikan ? Atau buat rumah sewa ? Fuhhh...

Tak leh tangkap gak kan ? Ok la.. gini la aku bagitau. Blog ni boleh buat duit andai kita tau apa kita nak buat dengannya. Ada yang meniaga online.. ada yang buat review produk.. ada yang pasang banner iklan.. semua tu duit akan masuk ! Cuma banyak atau sikit jer. 

Dan cara nak menjana pendapatan , yang paling utama adalah network ! Bila ada network , korang akan dapat macam macam infomasi yang tidak berbelah bagi ! Korang akan dapat belajar camana nak marketingkan blog.. nak tarik projek.. nak berkenalan dengan agensi agensi pengiklanan.. Bila dah dapat semua tu , apa lagi.. blah je la dari network tu dan network lain lak ! Haa.. bijak kan ? Jangan sesekali tiru perangai katak gitu ! Tak bagus untuk kesihatan. Jaga network dan pada masa sama ramaikan lagi kawan kawan.. 

Contoh aku buat bersama Kelab Blogger Ben Ashaari... aku tau aku tak boleh harapkan projek dari agensi pengiklanan jer..  Blogger baru makin ramai. Mereka pertaruhkan rupa dan fizikal. Aku lak , walaupun dah berusia tapi rupa tetap anggun.. cuma kebanyakkan client berminat dengan yang muda muda.. maka job untuk blogger cam aku ni , memang kurang la.. hahahaha.. 

Tapi aku dah sediakan payung sebelum hujan.. Cara dan teknik aku mendatangkan hasil buat semua rakan rakan yang berada di dalam network aku yakni Kelab Blogger Ben Ashaari. Cuma blogger dalam tu perlulah berdaya saing dan rajin meningkatkan kualiti diri masing masing. Bukan duduk nganga tunggu projek datang ! 

Alhamdulillah.. apa yang aku kongsikan , ada yang bijak mengambil peluang dan berjaya capai sasaran mereka sebagai blogger ! Di luar jangkaan sama sekali ! Sebagai contoh , akan ada blogger gi pusing Eropah tanpa perlu keluar sesen pun duit ! Camana dia buat ???? Haaa.... tu kelebihannya bila kita tau tips dan triknya.. hehehe.. Tu baru salaj satu..banyak lagi woo..

Blog ni, bukan sekadar boleh buat duit kalau kita pandai manfaatkan.. Ianya mampu membuatkan kita mencapai cita cita yang tak pernah kita rasa akan tercapai ! Fuh .. percayalah.. Cuma nak tau camana nak buat ! 

Bangga aku dengan Kelab Blogger Ben Ashaari. Masing masing dah pandai cari 'rezeki' sendiri tanpa meninggalkan 'adik-beradik' yang lain.. Dapat , kita makan sama sama... Hari ni aku kongsi , esok kawan tu pulak.. kan kan ? 

Bila aku berhenti kerja..

" Mak , pasni saya tak kerja dah kat sana dah.. " . Tergamam orang tua aku mendengarnya. Dah kerja ngan kerajaan , nak berenti pulak ? Biar betul kot ? Dah tu nak bagi anak orang makan apa ? Nak kerja apa pulak pasni ? 

Serius.. itulah reaksi mak dan arwah ayah ketika aku menyuarakan hasrat untuk tidak lagi bekerja dengan kerajaan. Best kerja ngan kerajaan ni terutamanya jika dapat geng sekepala dan juga pegawai atasan yang tidak cerewet.

Tapi kita punya sebab sebab yang kuat untuk tidak lagi berada di situ. Cuma satu je persoalan yang akan mereka timbulkan... Nak kerja apa lagi pasni ? Macam aku ni , sejarah berenti kerja memang tinggi.. Bukan suka lompat kerja tapi tak sesuai dengan jiwa. Macam macam kerja dah aku buat tapi semua tak lama.. Orang kata , kalau macam tu punya perangai...baik jadi bos sendiri jer ! Senang !!! 

Nekad.. berhenti kerja dan terus dapat jawatan sebagai Penulis Blog Tetap. Gaji ? Tak tetap. Lu rajin , lu ada ada gaji. Lu malas , makan je kasut tu ! Huhu.. Nak tak nak , aku kena rajin la.. Cam sekarang ni.. mata dah ngantuk tapi masih lagi dok update blog. 

Rezeki ada di mana mana. Aku dah tengok ramai yang berhenti kerja dan jadi pemandu Uber ! Kata mereka , lagi tinggi gaji mereka dari kerja di pejabat ! Jangan cepat putus asa. Jangan ingat , nak kerja .. mesti ada pejabat ! Cari je lubang.. inshaAllah , akan kembali maju diri tu nanti ! Leh nikah terus... 

Betul-betul berehat aku ni !

Baru bangun tidur ! Semua tidur awal malam tadi sebab terlalu penat gara gara bangun terlalu awal , paginya. Aku pulak , sakit kepala. Mungkin cuaca terlalu panas ketika aku hadiri majlis di Sunway Lagoon membuatkan sakit kepala aku tu datang. Kena 'amik cuti' dan tidur jer.. 

Aku plan nak gi gym.. Isnin dan Selasa lepas. Tapi 'tertidur' selepas solat Maghrib..dalam jam  8 lebih gitu laa.. aku paksa Qhaliff dan Zahra ikut sama tidur ! Zahra ni , jadual dia macam kat oversea dah... malam jadi CatWoman..siang jadi Ninja Tuttle.  

Jangan lupa ke Sunway Lagoon pada cuti sekolah nanti untuk bertemu 'mereka' ini ! Pasti anak anak anda teruja punya.. 

Jam 2.30 pagi.. aku terjaga. Aku tengok Zahra tidur sebelah aku. Qhaliff nyenyak dulu dan terus nyenyak. Hurm... tak gi gym lagi aku. Pegang perut.. berlemak sudah. Adehh.... Otot pon dah mengecut. Tak pe laaa... aku pun tak nak besar besar sangat. Nampak cam raksasa dari jauh lak.. 

Tapi yang penting ialah kepala aku. Sakit dah hilang. Lega sangat... kalau tak , asyik nak telan paint killer je dua hari ni yang mana dah berbulan bulan lamanya aku tak amalkan.. Rasanya sejak aku mendetoxkan diri , aku tak amalkan amik paint killer ! 

Bersemangat kembali nak buat kerja... hidupkan laptop.. tiba tiba aku terdengar bunyi pintu bilik dibuka... ternampak mek Zahra keluar sambil gonyoh mata dia. 

Adehh... memang anak bapak sungguh laaa aih ! Mak dia pun tak terjaga bila aku keluar dari bilik.. Anak dara ni , memang betul laa.. nak melekat 24 jam ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI