Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 12 April 2017

Didik anak ke sekolah dengan bawa Bento !

Qhaliff dah ke tadika. Seperti parents yang lain , bab pemakanan adalah sangat penting. Ada segelintir parents yang tidak punya masa akan membekalkan makanan yang tidak sepatutnya diberikan kepada anak kecil mereka.. Aku tamo la nak sebut makanan apa.. kang jadi isu lak ! Tapi aku yakin yang mereka tau makanan tu sangatlah tidak sesuai sama sekali untuk anak kesayangan mereka. Kalau benar sayang , maka elakkanlah ! 
Dengan itu , aku dan wife menyahut kempen Mission Bento Back To School yang mana mengalakkan para ibu bapa membekalkan makanan sihat untuk anak mereka ke sekolah. Yearghhh ! Dan aku beruntung sebab aku ada idea untuk buat Bento sebab pernah buat review sebuah buku Bento ! 
[cover2%255B4%255D.jpg]
Sepertimana yang kita tau , bento ni mampu menarik minat anak kecil kita untuk membawa bekal ke sekolah kerana hiasan comel yang direka dan menarik itu.. Dan secara perlahan lahan akan mendidik mereka untuk amalkan bawa bekal dari rumah dan seterusnya mendidik mengambil pemakanan sihat bermula dari kecil.
Ok.. wife buatkan satu bento untuk Qhaliff. Ada yang tanya , makan ke sayur budak budak ni ? Tak pe.. memang payah diorang nak makan tapi kita 'bagitau' mereka , sayur itu boleh dimakan dan ianya sangat berkhasiat.. Awal awal memang payah..tapi lama kelamaan , bila mereka tengok ada je sayur dalam tu , inshaAllah akan mereka makan. Cam aku sendiri dulu la.. memang payah makan sehinggalah aku dapat tau kerana sayur itulah muka arwah ayah takda jerawat ! Huhu..
Siap satu untuk Qhaliff ! Makankah dia ? Tak kisah.. bagi je dia bawak.. Tunjuk kat dia , dia tergamam ! Stendek dia bila tengok sesuatu yang wow ! Hahahaha.. Masa buat tu , dia ngan Zahra memang datang tengok la.. dok tanya apa tu , apa tu.. Bila cakap untuk Qhaliff , dia tamoooo ! Tapi bila dah siap... haaa ! Berebut ngan Zahra lak. Nasib baik ada lebih roti pita ni.. Makan begitu je pun memang sedap roti pita jenama Mission ni ! Wife menjeling je bila aku dok ratah satu satu roti pita ni. 
Sebenarnya bila buat bento ni depan anak anak , parents dapat luangkan masa bersama mereka. Diorang pun mesti suka dan akan bertanya macam macam. Secara tidak langsung akan membuka minat mereka terhadap makanan yang mereka makan.. mana yang berkhasiat , membekalkan tenaga, berprotein dan sebagainya.. kan ? 
Haaa... Jom tengok bahan-bahan yang dibuat untuk bento kali ni.. 


Bahan-bahan yang digunakan ialah : -

Moon Sandwich

  • 2 keping Mission Wholegrain Wraps yang dipotong dalam bentuk bulan sabit
  • 5 kepingan peperonni
  • saued onions
Untuk styling
  • Salad untuk bahagian dasar.
  • Cherry tomato
  • assorted cereals
  • chocolate buttons

Siappp ! Tu je bahan dia ! Senang kan ? Haaaa.. apa lagi ? Sila la buat.. Hehehe.. Tak susah pon.. kena sabar je.. haahhaha...  Oh , jangan lupa lawat www.missionfoods.com.my dan Facebook serta Instagram mereka.. @Mission Food My

Semoga Berjaya ! 

Sotong Megatron dan Sotong Optimus Prime di Bawal Sempoi bikin panas !!

Amboi... sudah lebih ini tokey ! Satu satu dia up gambar. Ni tak leh jadi... kena gi gak rasa kat kedai dia nun di Kampung Baru.. berdekatan dengan UNIKL ! Nak kena gegar seeepat mungkin. Tak leh biarkan tekak ini menelan air liur semata mata terutama bila tengok Timeline Facebook , gambar makanan dia lalu dengan girangnya ! 
Yang buat lagi panas ialah nama makanan dia.. ada ke nama watak Tranformers ! Amboiiii.. dasat sangatkah ? Apakah sotongnya sama size dengan robot robot tu atau mampu bertukar dari sotong menjadi orang ? Orang menjadi sotong , aku percaya la ada .. Tapi sebaliknya ? Hurmm.. Jom stalk FB dia jap... 


Dengar cerita , customer dia ramai repeat gi makan kat situ ! Huhuhu.. Betul betul power tuuu.. Dan bukan sekadar sotong.. bawal pon sodapp ! Kari dia.. power ! Tu komen yang aku baca la.. dan juga ada rakan blogger dah gi makan kat situ.. Hurmm.. tak leh jadi ni !
Sebelum viral dah penuh orang.. baik aku gi cepat.. Korang nak join ? Kalau nak gi , aku rasa baik pm tokey dia dah booking tempat !
Mohd Razman Faizal Sulaiman

Bila anak kesayangan 'kasar' dengan ibu bapanya..

Aku membesarkan Qhaliff dari usia dia sehari. Tak pernah la aku tinggalkan dia di rumah mana mana pengasuh ! Tidak pernah sama sekali. Begitu juga dengan Zahra. Kecuali mak aku saja yang pernah jaga mereka.. Tu pun cuma untuk beberapa jam saja.. bila aku ada kerja nak dibuat ! 
Dan seperti ramai ibu bapa dan penjaga, mereka akan terasa perubahan bila mereka dah mula bersosial di tadika mahupun sekolah. Begitu juga aku. Semalam , memang aku terasa sungguh dengan 'perbuatan' Qhaliff. Hurmm.. Mungkin begitu juga perasaan orang tua aku satu tika dulu.

Firman ALLAH S.W.T. di dalam Surah Al-Isra’ ayat 23 hingga 24,

“Dan Tuhanmu (ALLAH)  telah memerintahkan hendaklah kamu jangan menyembah selain dari Dia (ALLAH), dan hendaklah kepada kedua orang ibu-bapa berbuat baik dengan sempurna. Jikalau salah seorang dari ibu-bapamu atau keduanya sudah sampai kepada umur tua, janganlah sekali-kali kamu berkata, ‘Ah!’ kepada mereka. Dan jangan (pula) kamu menengking mereka. Dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang sopan (dan hormat).”.

“Dan berbaktilah kepada keduanya dengan perasaan kasih sayang (yang mendalam) dan ucapkanlah, ‘Wahai Tuhanku (ALLAH) ! Kasihanilah keduanya (ibubapaku) sebagaimana mereka telah mendidikku sewaktu kecil.”.

Keterangan Ayat 23 dan 24 Surah Al-Isra’

Hurmm.. Ketika tu aku nak tengok bahagian belakang badan Qhaliff sebab cikgu dia bagitau , badan dia masih kelihatan merah. Tu yang nak tengok. Kalau perlu ke klinik , aku nak bawa. Tapi dia menyentap baju dia dari tangan aku dan berkata sesuatu yang menguris hati aku ! Tergamam aku. Tak pernah dia kata gitu pada aku... Hurmm...Dan ini bukanlah masalah yang aku seorang saja hadapi. Ada juga kawan kawan aku bercerita mengenai masalah gini.. Perubahan tingkahlaku pada anak anaknya setelah bersosial di sekolah. 
Sekarang... baru aku memahaminya. Berdosanya aku pada kedua orang tua aku .. banyak sungguh dosa aku pada mereka.  Aku masih ada masa untuk membentuk anak-anak aku. Moga mereka tidak mengikut jejak langkah aku.. yang mana aku dulu sangatlah keras hati dan degil. Hurmm.. 
Hurm. korang yang masih ada mak ayah , berbaktilah pada mereka selagi mereka ada. 


SPARE PARTS buat aku mengalir airmata..

Ditayangkan di HBO untuk kali berapa tah tapi aku menontonnya buat pertama kali selepas melihat Zahra menonton dengan penuh kusyuk ! Hurmm.. SPARE PARTS.. macam boring jer citer ni ! Tapi memandangkan takda cerita best , aku layankan aja untuk malam ni. 
Hurm.. dah masuk setengah. Cerita gini memang biasa dah aku tonton.. kisah budak terbiar dengan gurunya yang komited untuk mengubah mereka. Cuma yang aku tak tau yang kali ni adalah berdasarkan kisah benar ! Aku tak google lagi. Aku tak nak spoilkan mood aku ! Hahahaha.. Aku tonton kasi abis je , alang alang dah tengok.. kan ?
10 minit terakhir... Aku mengalir air mata. Sesuatu yang tak dijangka namun jika diusahakan dengan penuh semangat serta kerjasama berpasukan , apa saja boleh terjadi. Tiada yang mustahil ! Part ni aku terbayangkan diri aku yang selalu berada di bahagian kegagalan dan memandang mereka yang berada di puncak kejayaan ! Ingin terasa bagaimana nak berada di atas ! 
Dan menambah airmata aku berderai.. melihat bagaimana seorang yang tidak punya cita cita terhadap anaknya , melihat anak kandungnya berjaya mencapai keinginannya ! Dan wow.. mereka berjaya melakukan dengan menewaskan pasukan yang tak sama sekali mereka sangka akan berjaya tundukkan ! 
Fuh.. Best cerita ni ! Banyak pengajaran. Jangan sesekali memandang rendah pada diri sendiri dan cepat mengaku kalah ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI