Ahad, 30 April 2017

Merokok itu membahagiakan dan makanlah selagi boleh !

30 April 2014.. Gambar ni gambar bahagian mulut arwah ayah , sebelum dibedah untuk membuang bahagian yang ada kanser.. tu , kat lidahnya tu ! Menyorot kembali ketika dia disahkan ada kanser lidah akibat merokok , sesungguhnya arwah cukup menyesal sekali dengan sikapnya itu.. Sememangnya dia terus berhenti merokok tu.. 
Hilang nikmat dunia...hilang selera makan. Nasib ada anak cucu untuk dia kuatkan semangat teruskan kehidupan. Bahagian yang dibuang itu.. kalau diingatkan semula memang kesian.. Tu belum lagi bahagian leher di...hurmm... 
ROKOK.. Segalanya kerana ROKOK. 

Ketika menjaga arwah di Hospital Kuala Lumpur , wadnya dipenuhi dengan pesakit kanser. Kalau tak sebab rokok , sebab pemakanan yang tak seimbang.. kanser usus. Serius , cukup menakutkan aku. Walaupun aku tak merokok , diet pemakanan aku teruk ! Makan main belasah jer. Aku tak nak berlaku pada aku.
Arwah meninggal dunia tahun lepas. Ada entrinya aku tulis di blog.. Perginya Ayahanda Tercinta.. Selepas tu , aku belajar mengenai pemakanan yang bagus untuk tubuh badan aku dan cara cara detoks yang betul. Aku tak makan lagi dah makanan segera yang dulu aku cukup giler.. Mee segera ! 
Satu je la pinta aku.. Bagi yang merokok tu , ingatlah orang tersayang. Walaupun korang tak sayangkan nyawa korang , ada insan yang sayangkan korang tu ! Korang nak duduk dalam hospital sorang sorang ke ? Pastu yang kaki makan tu... beragak agak sikit makan tuuu. Jangan makan ikut sedap tekak dan selagi perut tak memboncit , selagi tu makan.. Dan belajarnya pengambilan makanan yang betul.. Ramadan dah hampir , boleh mula jaga usus dah pasni.. Tapi janganlah masa berbuka tu , makan tak hengat dunia ! Amalkan ulam ulaman... 
Al Fatihah buat arwah ayah.. 

Tak semua ayam di Nando's sama rasanya ?

Wife nak belanja makan. Dia tau aku suka dah Nando's dan selamat tinggal Kenny Roger's. Dan aku akui ayam Nando's serta sosnya menepati sungguh selera aku. Biasanya aku makan di Nando's Bandar Baru Nilai tapi semalam , saja gi makan kat Alamanda... Heeee... 
Bersih... pantas.. layanan tip top.. Order ayam.. seperti biasa.. Yummy.

Tapi.. tapi... nape ayam dia.. tak sama rasa cam kat tempat biasa aku makan yang mana kat sana lebih lembut dan terasa rempahnya ? Ke lidah dan tekak aku yang bermasalah ni ?? Sedap tu sedap tapi ayam dia agak... hurm... tak sama cam kat sana ! 
Namun begitu , aku tetap makan abis cuma tak rasa puas seperti biasa dan kepedasan tu tak sampai ke tahap yang aku selalu rasa .. Agak hampa... Nampaknya , aku perlu kekal makan kat tempat biasa je la kot ? Ada yang kata memang gitu.. Sama cam makan di Secret Recepi...  Sukar nak dapat rasa yang sama ... Ye ke ?? Sapa ada pengalaman gitu ? Korang ada ? 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI