Khamis, 25 Mei 2017

Esok hari terakhir di Prince Court Medical Center ?

Batuk takda dah sangat.. ada tu ada la.. Selsema , clear. Demam , on off ! Demam ni yang merisaukan ramai pihak... Apakah bila keluar nanti akan ok ? Maklumlah , sekarang ni ramai dok demam.. aku , wife , Qhaliff dan Aariz pon demam gak..
Malam menjelma.. Zahra dah mula bosan asyik terbaring atas katil. Aku ajak dia turun jalan jalan. Sebelum tu , dia asyik menangis jer. Kelmarin pon gitu gak.. Pastu nurse check dan dapati pergelangan dia bengkak. Air tak masuk betul katanya. Jadi kali ni aku alert. Pada awalnya pelik gak nape... Bila tanya tak nak jawab. Stress pulak aku. Tetiba terpandang tangan dia. Dia tak nak baring awalnya. Aku syak tangan dia yang digunakan untuk drip air dan antibiotik.  Terus aku 'call' nurse. Dia datang check dan tukar balutan. Mungkin ketat sangat atau dia dah hilang keselesaan.. 
Pandai dia mengadu. Pastu nurse je boleh usik dia.. Aku , dia tak kasi.. Huhuhu.. Usik je terus nangis.. Ngada tul.. 
Lepas tukar balutan , terus dia kembali ceria. Siap menari gitu. Aku ajak dia turun jalan jalan.. Terus nak ! Hurm.. nampak sangat dah tepu dalam bilik. Padahal sebelum tu memang dah turun ke bawah dah.. bersama Qhaliff ngan ibunya. Aku pun join sama.. heee.. Sukaaaa dia ! Cergas ! Berdasarkan tu la aku rasa dia ni kena bawak jenjalan.. kasi kuar peluh. Baru sihat kot ? Harapnya gitu la.. 
Pilihlah apa nak.. Daddy belanja.. duit ibu ! 

Dapat ! 

Pasang.. dan daddy jugak jadi mangsa. 
Main jap.. pastu dia mula panjat badan aku semula. Nurse masuk bilik dan check suhu badan dia. Aku dah rasa dah.. nafas dia panas... Dan demam semula. Hurm.. Camana nak keluar esok ni ??? Esok tok ma datang.. nak gi umrah , sebulan ! Pastu nak puasa.. Takkan daddy nak berpuasa di hospital kot ? Tak puasa gak daddy nanti ! Hahahaha..
Semoga Zahra kembali sembuh seperti sedia kala. Rindu nak tengok dia menari sambil tengok tv di rumah.. dan kesian kat Qhaliff dah seminggu tak gi sekolah. Terlepas dah dia sesi fotografi.. hurmm..

"Daddy jahat , kan ibu.. ". Kata Qhaliff.

Wife cerita pada aku. Qhaliff meluahkan perasaan pada wife dalam kereta sewaktu mereka bersama pergi ke dobi dan aku di hospital , jaga Zahra. Bila Qhaliff cerita gitu , hati aku.. hurm... Terbayang ketika dia mula mula lahir dulu. Perasaan aku mendukung dia.. melafazkan azan di telinganya.. membersihkan uri serta menanamnya.. Kemudian membesar dan menjaganya tanpa pernah beri pada mana mana pengasuh pun ! Dan akhirnya daddy dapat 'anugerah' itu.. 
Yer.. memang mereka tak tau apa apa.. Sebab itu bila suami isteri bergurau atau pun 'bertengkar' di depan anak anak , anak anak ingat ! Jangan sangka mereka buat buat 'buta' jer ! Bayangkan Qhaliff di usia gitu pun dah boleh ingat dan beri 'title' tu pada ayahnya sendiri ! 
Dulu masa dia belum pandai cakap , kita teringin nak bercakap dengan dia. Tapi bila mereka dah pandai bercakap , kita kena berhati hati bila bercakap dengan mereka. Aku memang garang dengan anak anak. Aku sebenarnya sangat manjakan mereka tapi risau akan spoilkan mereka nanti. Nak tak nak , aku kena pura pura garang. Sedih sebenarnya tapi apa nak buat ! Redha jer dapat title 'daddy jahat.. ". 
" Qhaliff , daddy jahat ke  ? ". Tanya aku depan dia di hospital tadi. 
" Tak laa.. daddy baik laaa.. ". Dia pandang ibunya dan mula menangis. Mungkin tak sangka si ibu bukak rahsia perbualan mereka. 
" Kenapa Qhaliff kata daddy jahat ? Daddy marah Qhaliff ke ? Ke daddy marah ibu ". Kuat lagi teriakkan dia dan lari jauh dari aku. 
Hurmm.. aku pergi pujuk dia.. Budak bijak. Dah pandai suarakan perasaan dia. Dan aku tak amik ringan langsung apa yang dia rasa ! 
" Yelah.. kalau daddy garang.. daddy jahat , daddy minta maaf yer.. Nanti daddy tak garang dah... ok ? Jom kita gi turun bawak.. beli toys , ok ? " Pujuk aku. Dan Zahra nampak.. dia pun datang suruh dukung dia.. Dua dua suruh dukung ! Adeh... 

Barulah aku tau camana perasaan seorang ayah. Pada masa sama , nak kena cari rezeki. Nak kena jaga keluarga. Nak jaga dirinya sendiri. Dan juga kena jaga orang tuanya... Besar tanggungjawab tapi ada yang tak paham..

'Travel Privilege Card' untuk mereka suka melancong dalam negara !

Kenapa nak bayar lebih di kala ekonomi dunia tidak stabil gini ! Kalau dapat jimat , maka berjimatlah ! Seperti kata seorang kenalan aku baru baru ni , kalau boleh kutip point dan melancong secara percuma , mengapa dibiarkan jer ? Dan dia dah pergi banyak negara , duduk di hotel mewah , menaiki penerbangan business hanya dengan menggunakan point yang dia kutip saja ! Haaaa...
Selepas tu aku terfikir.. Aku ni selalu isi minyak. Tapi tak guna kad kad yang ditawarkan di stesen tu ! Adoiyai.. ruginyaaa ! Pastu sekarang ni lak , setiap bulan mesti nak bawak anak anak berjalan sana sini.. Bila sampai kat kaunter tiket , soalan pertama.. " Takda diskaun ke untuk warganegara ? ". Tak tanya , diorang sendiri pon kekadang tak bagitau. Kita pun bayar dengan harga penuh. Sapa rugi ? Kita jugak ! 
Dan aku terima satu email dari Tourism Malaysia yang memberitahu bahawa satu kad privilege kembara telah dilancarkan dan mereka yang memiliki kad tu boleh mendapat diskaun dari 20% hingga ke 35%  pada restoran , pengangkutan , penginapan , perkhidmatan , produk yang mereka beli. Buat masa sekarang , beberapa negeri yang boleh digunapakai . Antaranya , Selangor , Pulau Pinang , Negeri Sembilan , Kuala Lumpur , Melaka , Langkawi dan Perak.

Untuk mendapatkan kad ni , korang kena daftar dan bayar cuma sebanyak RM25 sahaja. Boleh guna untuk 2 orang dewasa dan 2 orang kanak kanak. Berbaloi la kan ? Untuk mendaftar atau nak tau lagi tempat tempat yang menarik dan boleh guna kad ni , sila ke www.malaysiatravelprivilegecard.com/



Nasib baik ada insurans..

Alhamdulillah.. tak sia sia bayar setiap bulan.. Segala perbelanjaan perubatan sakit Zahra , ditanggung. Sponsor ? Giler apa sponsor... Memanjang nak sponsor , Najib pon nak jadi full time blogger gini weh ! Hahahaha.. 
Perlindungan Insurans la... Satu keluarga aku amik perlindungan insurans selepas melihat apa yang terjadi pada arwah ayah aku dan beberapa orang rakan. Maka , bersusah payah sekarang ni , tak pe la.. Nanti bila anak anak tak sihat , senang.. duduk  di hospital swasta , mudah untuk kita gi lawat dan segala perbelanjaan perubatan di tanggung , mengikut pada skim yang kita amik.. 
Tu yang ada kawan ingat aku duduk di Prince Court ni , bayar sendiri.. Perghhh.. giler arrr ! Muflis terus aku kalau bayar sendiri. Lain la kalau aku ni ahli politik... heeee.. 
Berani buat gini kat hopital awam ! 

Selesa
Di sini , boleh la 2 orang sekali masuk jaga bila malam. Tapi untuk kes aku ni , aku je la. Wife kena balik jaga Aariz.Sofabed disediakan. Boleh mintak selimut dan bantal. Selesa sangat sampai tak tau sapa jaga sapa kat sini. Hahahaha..  Makanan pon sodap sodap.
Nasib baik agen agen insuran yang aku kenal ni , semua pandai buat kerja. Korang yang belum ada perlindungan insuran ni , dengan zaman virus yang entah macam macam boleh muncul.. sebaiknya amik la satu pakej yang korang mampu bayar. Bukan nak mintak kita sakit tapi sekurang kurangnya bila sakit atau ada berlaku sesuatu kecelakaan di luar kawalan kita , ada la perlindungan daripada takda langsung... kan kan ? 
Oh ya.. betul. Aku ada baca gak mengenai kes kes insuran tak nak cover atau agen insuran tak nak bayar. Maka sebab itulah kena ada agen insuran yang betul betul buat kerja dan menjaga kebaikan 'anak buah'nya. 
Aku syorkan 3 agen ni... korang leh tanya mereka sendiri mengenai insurans di Facebook : 
  1. Addy 
  2. Fazrol Amer
  3. Shiqeen Sattar
Korang nak aku jadi agen untuk korang ? Hehehehe.. Tak pe la.. buat masa sekarang , aku tak mampu nak bahagikan masa dengan kerjaya yang baru. Bukan apa , aku kalau buat kerja.. aku buat sungguh sungguh. Tak suka buat kerja setengah jalan. Dan buat masa sekarang , tumpuan aku pada blog je dulu.. hehehe... 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI