Jumaat, 30 Jun 2017

Cara 'kejam' tidurkan anak kecil !

Aariz dah nak masuk 10 bulan. Dia punya '10 bulan' macam dah lebih 1 tahun !! Dia punya main... aduh ! Merangkak dah laju. Nak sibuk berjalan dah sekarang. Gigi , sebatang lom tumbuh lagi tapi selera makan , dasat ! Huhhhh.. 
Masalah bila wife ada ! Dia tak nak tidur dalam buaian. Nak kena tidur dengan mak dia. Kalau mak dia kerja , boleh pulak tidur dalam buaian. Jika di rumah mak aku , punya la senang nak tidur dalam buaian. Hurmmmmm... 
Balik kampung ni.. dia punya ligat lain macam ! Malam nak tidur pun payah. Puas paksa. Puas kasi susu.. Tak nak tidur ! Nak gak main. Buaian lak takda.. Dah tu camana nak kasi dia tidur ? Aku ada satu cara dan cara ni memang berkesan jika dilakukan pada dia.. dan jugak abang dia ! Hehehehe.. Kes terpaksa jer ni.. 
Apa yang aku buat ? Aku peluk Aariz , rapat rapat. Dia akan rimas. Mula meronta ronta nak lepaskan pelukan aku. Jika dia gagal... dia akan mula menjerit dan disusuli dengan teriakan ! Jangan lepas lagi. Itu sekadar trick dia jer ! Aku dah kena.. Bila lepas , dia senyum dan sambung lagi.
Buat sehingga dia betul betul menangis ! Dan biarkan dia menangis sampai kuar air mata.. Ketika ni baru aku serahkan pada wife.. wife susukan.. dan terus lena ! Hehehehehe... 
Kes terpaksa je ni. Kalau tak terpaksa , jangan buat ye ! Nanti dia terbiasa teriak dan teriakkan memang akan sakitkan telinga ! Huhuhuh.. 

Bila pinjam atau sedekah pada kawan kawan ?

" Ben , nak pinjam duit... "
Biasanya , kalau jumlah kecil.. aku sedekah jer.. Tapi selepas ni , aku tak sedekah dah wehhh ! Aku akan kasi pinjam bersyarat.. Nak buat perjanjian bertulis lagi walaupun nak pinjam RM10 !! Dah malas 'sedekah' kat kawan kawan.. nanti bila dah kaya , lupa kita ! Kita gak sakit hati kan ? Baik kasi pinjam jer.. suh dia bayar balik !! Haaa.. Tak sakit hati kannn.. 
Ada satu hadis yang aku jumpa mengenai isu yang aku bangkitkan ni.. 
Sabda Nabi Muhammad saw :

Pada malam Isra’ Mikraj, aku melihat tulisan di atas pintu syurga: “Pahala sedekah ialah 10 kali ganda dan pahala memberi hutang ialah 18 kali ganda”.
Aku bertanya Jibril, “Kenapa memberi hutang lebih banyak pahalanya daripada sedekah?”
Jawabnya, “Kerana orang yang meminta sedekah dalam keadaan meminta sedangkan dia mempunyai harta. Sedangkan orang yang meminta pinjaman tidak akan meminta pinjaman kecuali kerana sesuatu keperluan.”
(Hadith Riwayat Ibn Majah & Baihaqi)

Secara jujurnya , aku tak tau pasal hadith ni... Dan statusnya aku cuba google dan inshaAllah akan bertanya pada yang pakar. Tapi ianya membuka mata aku la.. Dulu aku gemar 'beri' gitu jer... tapi jumlah ciput la.. nak kasi 'berskala besar' tak mampu aku.. lain la aku ngan Bill Gates ada kaitan.. hehehe.. 
Selepas ni , aku rasa aku tak bagi gitu dah pada mereka yang nak meminjam. Kalau tau , bak kata orang.. besar kepala lak eh ? Haaaa...Nak meminta minta memanjang. Kerja pon , ala kadar.. Malas nak berusaha lebih ! Haaa.. 
Maaf !! Tiada lagi 'sedekah' pasni ! Nak pinjammm... bertulis ! Tapi , tunggu ada duit la.. buat masa sekarang , aku rasa aku yang nak pinjam kat korang. Sapa sudi nak kasi pinjam ? Huk Huk... 

"Barangsiapa yang melepaskan saudaranya dari kesusahan di dunia nescaya Allah lepaskannya dari kesusahan di akhirat"

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI