Selasa, 4 Julai 2017

Banyak rumah terbuka hujung minggu ni ? Pastikan anda bawa bersama..

Awal Aidilfitri ari tu.. aku makan banyak ! Lemang, ketupat , nasi impit , kuih , biskut raya.. rendang , sambal dan apa jua yang ada atas meja aku sauk tanpa belas kasihan. Kesannya selepas tu... aku ke rumah kawan aku di Puchong dalam keadaan perut yang tidak selesa sangat.  Dia punya rasa cam angin tak lepas keluar ! Sakit belakang badan.
Ketika tu , aku cari air panas. Tebalkan muka mintak air kopi dengan harapan , pastu akan ok la ! Tapi sayangnya tidak sama sekali. Kawan tu offer ENO tapi aku tak nak. Aku rasa aku tau apa penyelesaiannya. 
Balik rumah.. aku terus cari lemon. Hiris beberapa bahagian pastu letak dalam bekas air dan isi dengan air panas suam. Biarkan seketika , pastu... minum ! 
Buat pengetahuan korang, dulu aku rajin minum setiap kali sebelum tidur dan bangun awal pagi. Banyak kesan positifnya. Aku belajar masa pergi The LifeCo , tahun lepas. Yang pastinya , perut kita banyak asid perlu dilegakan. Lemon dan air alkali adalah antara penawar terbaik ! 
Apa yang berlaku selepas aku minum air lemon tu ? Alhamdulillah.. lega sangat  Terus keluar angin non stop ! Lega sangat sangat. Pastu rasa lapar kembali. Tapi , tak dah berani nak makan macam macam.. hehehee.. 
Nasihat aku.. korang sediakan sebotol air lemon dalam kereta bila gi open house nanti. Bila dah makan macam macam , minum air lemon tu untuk legakan perut tu.. Haaa.. ni alternatif je tau ! Kalau korang melantak cam piranha , aku tak pasti la menjadi ke tak... heeee.. Tapi sebaiknya , sediakan la la kan.. kann.. heee..

Anak tak boleh bertutur dengan baik , apa penyelesaiannya ?

Ketika Qhaliff berusia 3 tahun.. aku selalu risaukan keadaan dia. Dia masih bercakap dengan bahasa Jerman dia ! Aku tengok nak kawan kawan dah mula bercakap dengan baik. Yang hantar ke rumah pengasuh , dah semakin matang. Hurm.. sepatutnya kalau mak ayah yang jaga sendiri , mesti lagi ok kan ? Kenapa tak pulak ? 
Kerisauan ini kekadang terjadi bila terlalu banyak membaca infomasi infomasi mengenai perkembangan kanak kanak. Baca tu bagus. Tapi kita lebih kenal anak anak kita. Kita tengok balik persekitaran anak kita. Di mana dia membesar. Dengan sapa dia bergaul dan bermain. Di situ kita leh tau dan nampak. Dan tindakan aku , aku kerap ke rumah mak aku. Di sana , ramai yang akan bermain dengan Qhaliff. Walaupun dia cakap pelat tapi dia berusaha untuk berkomunikasi.  Dari situ kita akan nampak perkembangan dia .. 
Sebelum dia masuk taska , dia masih lagi pelat. Aku senyum je. Cute apa ? Tapi kita jangan ajuk cara dia cakap. Kita cakap elok elok je ngan dia. Dan perbetulkan apa yang dia salah sebut. Ajar suku kata slow slow..
Dan 6 bulan dia berada di dalam taska , segalanya berubah ! Apa yang keluar dari mulut dia , umpama laser terus ke otak aku ! Banyak benar yang pedih pedih ! Huhuhuh..  Tindakan aku.. aku perlu atasi kekurangan aku sebelum dia atasi ! Kalau tak , lagi pedih aku kena ! 
Dan Zahra.. sekarang dah berusia 3 tahun lebih.. Percakapan dia jauh elok dari abang dia dulu. Kenapa ? Sebab dia ada 'abang' untuk berbual. Sebab tu dia cepat cakap. Dari situ dia belajar. 
Kesimpulan... cuba dedahkan anak anak kita dengan persekitaran.. Banyakkan bergaul andai dia jenis 'berdua dengan kita' . Banyak bercakap dengan dia tu ok dah tapi dia perlu gak 'geng' untuk berbual ! Heeee.. Yang penting , kita jangan kalut. Rileks sudah.. InshaAllah..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI