Khamis, 31 Ogos 2017

" Bang , takkan cuti cuti pon nak update blog ? "

Aku pandang laptop HP aku.  Tutup mata. Wife tegur.. " Bang , ngantuk tidur je la.. ". Aku buka mata.. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan.. " Saya bukan kerja makan gaji. Cukup bulan ada gaji tetap. Siang kerja , malam rehat. Saya kerja sendiri. Kalau blog ni tak bergerak.. Facebook tak berupdate.. Instagram tak dikemaskini.. Umpama suratkhabar tanpa ada berita terkini ! Ini cara saya cari makan. Kalau nak mudah , tak susah pon. Saya cuma perlu tulis kisah kisah kontroversi. Confirm blog meriah. Ramai pengunjung. Trafik naik , duit pon masuk ! Tapi saya tak boleh buat gitu. Tak berkat pendapatan kita nanti.. Biarlah sikit ,asalkan berkat dan halal.. ".Jawab aku.
Ini cara aku cari makan. Aku tak boleh pergi kerja macam dulu dah. Aku ada 3 orang anak yang perlu dibesarkan. Aku tak nak hantar ke rumah pengasuh. Payah nak jumpa rumah pengasuh yang boleh asuh anak kita dengan ikhlas. Tak sampai hati aku nak tinggalkan mereka. Aku pon tak nak mereka tinggalkan aku nanti di rumah asuhan orang tua. Hurm.. Maka aku kena 'bagitau' mereka sekarang. 
Blog aku ni , kena update. Kalau tak berupdate,  aku tak boleh nak letak harga bila ada client nak mintak aku review. Harga tak tinggi pon.. Bagi aku , sangat berpatutan dah. Nak letak murah , nanti blogger baru tak leh cari makan lak.. kan ? Yang penting , aku kena jaga juga kualiti disamping memastikan pengunjung blog aku ni , adalah dari golongan mereka yang bijak dan matang. Mereka bukan masuk baca blog aku ni disebabkan cerita hiburan kontroversi atau gossip semata mata.. 
Saingan dalam dunia media sosial pun semakin sengit. Muncul dah pelbagai medium untuk mempromosikan serta review produk.  Namun aku percaya  blog akan kekal lama sebabnya blog lebih mesra pengguna dan lebih kekal lama berbanding medium lain. Sebab tu , aku perlu terus kemaskinikan blog dan berikan cerita cerita yang fresh terutama cerita mengenai anak anak aku. Yer , trafik banyak bila aku cerita pasal mereka. Hahahaha.. Cerita pasal aku ? Ada.. tunggu aku nikah lagi 2 , confirm blog aku akan berganda trafiknya.. kan kan ? Hahahahha.. 
" Kalaulah boleh.. abang nak privatekan blog ni dan semua media sosial. Biar anak anak je boleh baca. Abang nak resign dari dunia media sosial. Penat dah.. sangat penat ! Tapi buat masa sekarang.. ini je cara abang cari rezeki.. maka abang kena teruskan..". Jawab aku pada wife. 

Merdekakah kita ?

Tertonton satu rancangan di TV3 tadi.. Aku tersenyum dan geleng kepala. Benar... sememangnya benar ! Dari segi pencapaian pembangunan, sememangnya pemimpin kita dari dulu hingga sekarang telah berjaya melakukannya... tak kira la dari belah mana sekali pun , kedua duanya telah memainkan peranan mereka dengan cemerlang.
Tapi apakah benar kita telah merdeka ??? Atau kita cuma berjaya merdeka dari musuh yang ingin menjajah tanah air kita saja ?  Aku termenung. Menarik nafas dalam dalam dan lepaskan. Aku renung anak anak aku yang sedang bermain dengan sepupu sepupu mereka. Apakah nasib mereka ? Zaman mereka penuh dengan cabaran. Dari seusia muda hinggalah dewasa.. Mereka bakal mengharungi pelbagai rintangan yang bagi aku... sangatlah mencabar ! Apakah mereka bersedia ? Apakah mereka mampu mengalas tanggungjawab semua ini nanti dan seterusnya cucu cicit pula yang mengantikan mereka. Hurmm... 
Semalam... satu sejarah tercipta. Kita Juara Sukan SEA dan pungutan pingat emas juga satu pencapaian terbaik. Tapi sejujurnya , aku tak berbangga langsung. Atlit Islam tak tutup aurat. Banggakah ? Kalau menang emas dan tutup aurat , yer.. aku bangga ! Hurmm.. 
Dan satu lagi hadiah buat kita semua disamping cuti hari Isnin , harga petrol naik. 

Di kala kita semua pulang ke kampung untuk menyambut Aidiladha dan juga cuti panjang , sepatutnya harga petrol diturunkan.. tapi sebaliknya berlaku. Aduhhh.. semakin beban.. Satu sen nampak kecil tapi kalau nak naik bas atau LRT , tak cukup satu sen pon tak leh naik wooo !  Jangan cakap kecil..
Merdekakah kita ? Yer..kita dah merdeka ! Terima kasih kepada para pejuang tanah air yang senantiasa berkorban mempertahankan tanah air kita.. sejak dulu hingga hari ini dan hari hari mendatang. 
Kepada para pemimpin terutamanya yang mendabik dada membangga diri seolah anda telah mengorbankan diri anda tuuu demi rakyat , tak sabar nak tunggu PRU nanti. Maaf.. aku bukan nak cerita pasal politik tapi aku tak nak tengok anak cucu aku nanti melarat di bumi sendiri. 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI