Sabtu, 7 Oktober 2017

Satu lagi penghormatan buat aku , sebagai blogger !

Impian jadi kenyataan ? 9 tahun bergelar blogger.. aku kecapi pelbagai 'keindahan' yang tak disangkakan sama sekali. Berbaloi dengan pengorbanan ? Boleh dikatakan begitu la gak.. hehehe.. Sapa sangka kan ?
Apakah yang aku kecapi ? Bagi yang dah follow lama , dia mungkin tau la apa.. tapi yang baru jer.. ni aku kongsikan yer.. Ni cuma antaranya yer... banyak dah aku tak ingat ! Tapi memang best la ! Aku tak sangka blogger picisan cam aku ni berpeluang dijemput oleh syarikat syarika ternama.. yang aku idamkan sangat ketika awal awal berblog ! 



Dan wow ! Japan Airlines tuuu ! Bukan tempatan yer. Antarabangsa ! Mungkin ada yang kata aku tak layak.. tapi ada aku kisah ??? Kalau dah dipanggil tu , kira layak la kan ? Hahahaha.. Semua ni rezeki ye ! Rezeki !
Dan .. satu lagi jemputan tapi terpaksa aku tolak..
Alhamdulillah.. semua ni penguat semangat aku untuk terus menulis di dalam dunia blog walaupun ada yang kata blog makin kurang dapat sambutan tapi bagi aku , blog ni tak semua orang mampu tulis berbanding milik Facebook dan Instagram.. budak sekolah pun leh dapat ratusan ribu follower... tayang muka sambil jelir lidah dah dapat ribuan likes ! Kualiti ke ?

Teruk sangat ke Malaysia ni asyik dibandingkan dengan New Zealand ?

Ada kawan tanya aku gitu ! Yelah , asyik dok up status gitu jer.. betul ke teruk tahap gitu ??? Secara jujurnya , aku tak tau la negara lain camana.. seperti di China , Hong Kong dan sebagainya.. aku cuma pernah sampai Korea , Jepun , Australia dan Perancis. 
Dan yer , kalau dibandingkan di negara kita.. majoriti tahap pemandu di negara kita umpama memandu dalam keadaan stress ! Itu belum lagi part buang sampai keluar dari kereta ! Asap kereta, satu hal lagi ! Pagi pagi dah hirup udara tercemar.. ko rasa camana ? 
Aku cuma bandingkan beberapa perkara jer.. Banyak perkara lagi , Malaysia jauh bagus. Tu belum lagi aku cakap pasal pendidikan , cukai dan waktu bekerja ! Di New Zealand , selepas jam 5 petang.. diorang tak nak kerja dah ! Ada yang kata malas tapi bagi aku, itulah yang sebaiknya ! Selepas jam 5 petang ,masa untuk diri sendiri la... untuk keluarga ! Takkan kita nak kerja 24 jam sehari.. sampai mati ! 
Di New Zealand , mereka hargai kehidupan. Mereka penuhkan masa dengan aktiviti aktiviti bersukan dan riadah. Satu kehidupan yang aku rasa setiap warga kota Kuala Lumpur impikan sangat sangat ! Kita ni dah cukup stress weh ! Pagi pagi dah ngadap jammed ! Pastu dengan tol sana sini !! Kat New Zealand ni , takda tol ! Amik kauuu.. memandu dengan ketenangan gituuuu ! 
Ok.. ada kata cukai di NZ ni tinggi.. Yer , memang tinggi.. Cukai pendapatan.. cukai GST mereka... tinggi berbanding di negara kita.. tapi segalanya dipulangkan balik pada rakyat ! Dan mereka akur sama sekali. Bayar je... tak kisah pon sebab mereka menikmati kembali segala cukai tu.. termasuk pelancong sekali merasainya.. tak ke best ! 
Ada yang kata.. ko pindah je la sana ! Kenapa aku kena pindah ? Bukankah kita patut amik sikap positif mereka tu ? Bukankah kita patut belajar dari mereka.. dari rakyat hingga pemimpin ! Kita bukan sekadar gi melancong untuk bershopping atau menikmati keindahan negara mereka.. tapi amik balik sikap positif mereka dan gunakan di negara kita sendiri... sendiri guna dan pada masa yang sama , kita ajak kawan kawan kita berubah.. berkongsi pengalaman ! 

Belajar jadi pemandu berhemah di New Zealand...

4 hari di New Zealand , aku rasa aku boleh dapat title pemandu paling berhemah di Malaysia ! Bayangkan kalau ada papan tanda tertera 20kmj , maka semua kereta akan bergerak selaju tu jer ! Takkan ada lebih dari tu... kalau ada , mesti diorang tau tu bukan rakyat tempatan... dan mesti datang dari Malaysia ! Hahahaha.. 
Kalau ada sesiapa cuba cuba berani memandu lebih dari had laju , siap la dia ! Tau tak kat sana ada komuniti polis ? Haaaaa... sapa sapa saja boleh snap gambar kereta korang dan disampaikan ke pihak polis ! Siap laa kena saman pastu. 


Aku peratikan je sikap pemandu di sana.. mereka tenang dan rileks jer. Takda apa nak dikejarkan pon walaupun masa bergerak pantas di sana. Tau tau dah gelap. Bukanlah aku kata takda kemalangan di sana pon.. ada je tapi kurang la berbanding kemalangan jiwa di negara kita ni.. mengerikan ! 
Aku rasa la... dari pacak kamera AES yang menguntungkan sesetengah pihak , lebih baik wujudkan komuniti polis atau JPJ. Mereka amik gambar , catitkan masa dan send terus menerusi whatsapp. Lebih jimat dan menyakinkan ! 

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI