Sila duduk dan jangan lari.

Sebaik saja kita melangkah ke dunia media sosial , kita berada di dunia yang penuh dengan FITNAH. Fuh , menakutkan giler ! Haaa , tepukk !! Hahahaa... Adeh... Dah abis tepuk , sila duduk dan jangan lari yer. Baca dan fahami. Jangan main share tanpa tau pucuk pangkal cerita ! 

Aku malas nak cerita isu isu terkini di media sosial. Terlalu banyak yang CEPAT MELATAH tanpa tau apa kes pun ! Baca tajuk je dah terus meletup ! WHAT ??? Lor ? Pastu dia pm kawan baik dia. Apa kes eh ? Ler... dia melatah dulu baru tanya ? Hurm... Gitulah. 

Maka tak hairanlah , makin ramai rakyat Malaysia yang alami masalah tekanan walaupun sekadar duduk di rumah jer... cam aku ! Kenapa ? Bila baca status status kawan di media sosial , yang ada pelbagai cerita... automatik dia akan jadi HAKIM MAHKAMAH TINGGI ! Bagi komen terus. Serupa jatuhkan hukuman. KAU BERSALAH ! Eh... edit balik. KAU TERBAIK ! Yer , boleh edit selepas dia dapat tau cerita sebenar ! Adehhh... 

Macam bila aku kasi tau pada kawan... 

" Cuba kau minum Lazz Susu Kambing. Ikhtihar untuk dapatkan zuriat. Susu kambing kan bagus dan banyak manfaat. Kurang manis lak tu. Ada kawan aku cuba, ok gak. Pastu testimoni mereka yang pernah guna pun banyak yang positif. Cuba je. Mana tau kan ? Yang sedang mengandung pun sesuai minum. Banyak khasiat dan keistimewaannya. "


Respon kawan tu.. terus senyap ! Pastu up status gelakkan kita. Laaaa ! Dia baca pun belum pastu nak terus kondem. Orang begini memang merugikan.Kerjanya memang mengondem/mengkritik jer tanpa asal usul. Baca info pun tidak terus nak bantai orang. Haih , memang merugikan la kehidupan dia. 

Tu baru satu isu. Belum lagi yang sedang viral. Kita yang tak terlibat pun , boleh jadi giler membacanya. Cam aku.. aku amik pendekatan positif. Tunggu dan lihat. Fahami isu.. baru bagi pendapat atau kritik ! 

2 ulasan:

  1. Bab nak viral memang laju lah, padahal belum tahu ia sahih atau tidak..ya, fitnah berleluasa.

    BalasPadam
  2. Viral² benda tak berfaedah memang orang kita ni laju je! Tak fikir benda tu sahih ke tak.

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.