Sibuk sangat mencari duit kita hingga terlupa pada anak kita ? - BEN ASHAARI

Sibuk sangat mencari duit kita hingga terlupa pada anak kita ?

Sewaktu membaca posting seorang rakan , aku rasa cam.. hurmm.... siannya dia dan ibu bapa dia. Aku tak nak tuduh apa apa sewaktu membaca tapi timbul rasa belas pada diri. Aku memahami sangat akan rasa budak tu dan juga ibu bapanya. Mana ada mak bapak nak sibukkan diri mencari duit ! Segalanya adalah sebab... terpaksa untuk teruskan kehidupan atau akan merempat di bumi sendiri.

Posting copy paste di Facebook aku ni dah pun mendapat lebih 200 perkongsian. Aku tak harapkan LIKES atau SHARES pon. Memadailah kita yang membacanya , terbuka mata dan sedar , segalanya bukanlah duit semata mata. 

Macam Qhaliff dan Zahra... masing masing sering mencuba menarik perhatian aku dan mak diorang. Pelbagai cara dan gaya. Sebab tu sesekali dalam seminggu , aku akan berdua dengan Qhaliff. Gi main badminton di kompleks sukan dan Zahra lak , tiap malam di lengan aku. Selagi aku tak baring , dia takkan baring. Dan kemudiannya, beberapa soalan akan ditanya yang memerlukan jawapan segera atau dia akan menangis. Huhuhuh..

  • Daddy sayang Aara tak ?
  • I Love You , Daddy.
  • Daddy marah Aara tak ? 
  • Cium pipi Aara , daddy. 

Dan aku bersyukur sangat tindakan aku berhenti kerja dan membuat pekerjaan sendiri di rumah memberikan aku kesempatan untuk mengambil dan menghantar anak anak aku di samping berpeluang menjenguk mak aku di rumah adik aku 2-3 kali seminggu. 

Jom baca perkongsian yang mendapat viral tersebut. 


" Assalammualaikum..

Arini sy nk berkongsi ceriter..selama 3minggu nie sy de perhatikan seorg pelajar perempuan darjah 1 sebaya dengan ank sulung sy..kalo dia nmpak sy antar ank2 kesekolah..dia pasti akan ikut sy n ank2 dr belakang.. mula2 sy akan hantar si adk dl di kelas pra skolah..pastu ke kantin beli kan sarapan si kakak dan baru antar si kakak ke kelas..dia akan ikut n perhatikan ape pun yg sy ngan ank2 lakukan..ank2 biasa akan salam dan cium sy berulang kali..(kadang2 sampai dekat 10kali cium pipi n tangan 😀😀😀)..

so semalam petang semasa antar si kakak sekolah ptg..tergerak hati nk tnye dia..emak kerja ker..dia jawab "mak kerja misi".. ayah kerja polis ".. dan sy jwb "owhhh..patut la jrg nmpak emak"...dia senyap jer..pg nie sy antar ank ke skolah mcm biasa..dan dia nmpak sy n ank2.. dia ikut lg mcm biasa....masa sy beli sarapan si kakak..sy tnye tnye dia " nk hotdog ker..makcik beli kan.." dia jwb "xnk acik"...

so sy pun antar si kakak ke kelas..mcm biasa si kakak akan cium pipi n tangan sy berulang kali..sy cium pipi si kakak jugak berulang kali..bdk perempuan tu tgk jer ape yg sy dan si kakak buat..si kakak masuk kelas..sy pun tnye ngan bdk tu.."kenapa selalu ikut acik.." dia jawab dengan nada sedih.."nk cium acik bole tak"..ya allah gugur nye hati sy...rasa nk nangis pun ade..terharu pun ade..x cakap byk..sy terus cium di...dia pun salam dan cium pipi sy..lepas tu dia terus senyum...ya allah...x tau nk ckp pe..😢😢😢😢😢😢...

adakah ank ini rindu belaian ibu nye...masya allah.... "

Sejujurnya dalam kehidupan ini , aku tak berminat mengejar kekayaan. Aku kenal diri aku. Kekayaan mampu mengubah aku sekarang. Sebaiknya aku begini saja. Kais pagi makan pagi dan anak anak cukup serba serbi dan sesekali biar rasa susah dan menghargai betapa sukarnya untuk hidup senang !


Yang penting.. kasih sayang jangan kurang terutama pada anak anak ! Luangkan masa atau kita akan merasa apa yang mereka rasa...nanti.

10 ulasan:

  1. Eh! tiba-tiba mata masuk habuk.
    Kesian... kadang-kadang ibubapa terlalu sibuk mencari duit untuk keperluan keluarga sampai terlupa nak menunjukkan rasa kasih sayang mereka kepada anak-anak walaupun ianya hanyalah sekadar pelukan ataupun ciuman di pipi.

    BalasPadam
  2. Nak bt mcmana abg ben dah tgungjawab kenala ...utk anak2 gak kan

    BalasPadam
  3. tetiba terkesan ngan entry ni tuk sue dan eddy,kena pulak dengan situasi hurmmmm....

    BalasPadam
  4. sangat terkesan dengan kejadian menimpa anak kecil itu.

    BalasPadam
  5. nice sharing.. selagi anak2 kecik, selagi itulah waktu untuk kita bersama mereka. Nanti bila diaorang dah masuk asrama, chances nak bonding tu dah makin kurang

    BalasPadam
  6. Sesibuk manapon kita dgn kerja .. anak2 jgn kita lupa ..

    BalasPadam
  7. sy terharu membaca cerita ini... tp sy pasti, ibu dan ayahnya pon ada juga meluangkan masa bersama dengannya tp x sebanyak penulis. Jururawat dan polis adalah penjawat awam. Mereka sangat diperlukan dalam masyarakat. Tanpa mereka, kte pon mungkin x tidak berasa aman. Sy harap, di masa hadapan, mungkin tuan dapat menjelaskan ini kepada anak td bahawasnye ibu dan bapanye adalah seorg hero dan die adalah seorg anak yang cekal.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.