Jangan main belasah makan terutamanya malam ! - BEN ASHAARI

Jangan main belasah makan terutamanya malam !

Gaya hidup yang tidak sihat, aku dah tinggalkan ! Apakah kesannya pada aku selepas melakukannya? Hurmm.. banyak perubahan ! Paling penting , bila bangun tidur.. terasa sangat sangat ringan badan dan tidak punya masalah untuk bangun awal pagi melainkan jika tidur aku tidur cukup 8 jam ! Ini sangat penting sebenarnya.

Punca kepada masalah suka makan malam yang sedap dan berat ini adalah suka melepak di malam hari ! Bagi aku , melepak di malam hari sesekali tu ok la terutama pada yang muda muda tapi perlu tahu apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan. 

Antaranya, pemakanan kita. Bila melepak tu.. takkan nak lepak kosong je kan ? Mesti nak ada sesuatu di atas meja. Nak letak apa eh atas meja ? Makan minum camana nak diorder ? Kalau di restoran makanan segera , sah sah laaaa makanan segera kan ? Ditambah dengan air berkarbonat ! Fuh.... power woiii ! Ada yang fikir gini ... "aku baru lepas workout @ berlari , apa salahnya makan ? Esok bakar la balik kalori ni ! ". Hurmm.. hurmm.. betul ke gini eh ? 

Aku taknak bicara mengenai orang lain. Memadai aku jer. Gaya pemakanan aku dulu memang salah sama sekali. Aku dok pikir kenapa badan aku tak berubah walaupun kerap pergi gym ! Lepas gym , makan berat ! Kononnya nak recover tenaga yang dah digunakan ! Nah kau... makanan pedas seperti tom yam , nasi ayam dan macam macam lagi ! Nasi lemak malah ada juga kerap aku belasah mee segera ! Patutlah berat badan tak berubah malah naik juga dibahagian perut ! 

Maka aku ubah.. antara punca aku ubah ialah untuk elakkan dari kanser usus ! Bila kita makan banyak , pastu tidur. Bangun tidur , perut terasa kembung nak membuang ! Tu pun jika nak membuang. Ada orang simpan 2-3 hari baru terasa nak membuang ! Ini sangat merbahaya !! 

Itu belum lagi dengan mereka yang merokok ! Adeh... penat nak nasihat bab gini. 

Ubahlah gaya hidup kita terutama bila dah usia tu lebih 30 tahun. Bukan muda lagi dan perlu tahu , kos rawatan perubatan di zaman ini sangatlah mahal.. 


Apa guna duit banyak tapi badan tidak sihat ? Orang lain tolong enjoykan duit duit anda itu ! Hehehhe...Dan bukan takut mati tapi takut menyusahkan orang lain ! Bila kita sakit , kita akan sendirian di atas katil....hospital ! Dan kita akan jadi tukang LIKE gambar mereka yang pergi bercuti.Hehehee.. 

Untuk info mengenai kanser usus , aku cadangkan baca di Hello Doktor ni. Dapatkanlah maklumat demi kesihatan kita dan juga ahli keluarga kita yang tersayang.

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.