Hurm.. dalam Mingguan Malaysia hari ni , ada laporan tentang Namewee yg bikin video yang menyemarakkan api perkauman .. hurm.. ko tengok dan nilai sendiri ek ..
video yang bertajuk : Namewee F*** Racism Malaysia Nah!!!
Kot ye pon , bagi aku tak perlu nak berF word dalam tu ... tak sesuai...
video yang bertajuk : Namewee F*** Racism Malaysia Nah!!!
Kot ye pon , bagi aku tak perlu nak berF word dalam tu ... tak sesuai...
Lagi ! Menurut RAPI ( korang bilang la sendiri ) , kajian saintis di Liverpool dan Sterling University telah menjumpai bahawa wanita mengaitkan parut dengan kesihatan dan keberanian.
Parut bukan saja menunjukkan kegagahan yang menjatuhkan lawan , tetapi kekuatan hidup bersama dengan parut tersebut . Selain itu wanita juga mudah terpikat pada lelaki yang berpeluh dan beruban .
Menurut wanita , peluh nampak seksi . Kajian di Universiti California , di Berkeley telah menjumpai bahan kimia di dalam peluh lelaki yang di panggil ( androstadienone) menyebabkan hormon wanita meningkat dan kebangkitan seksual meluap luap. Wanita hari ini juga gemar pada lelaki yang beruban ..
BA : Selalu berpeluh dan janggut pon mula beruban dah ni .. Seksikah aku ???
Parut bukan saja menunjukkan kegagahan yang menjatuhkan lawan , tetapi kekuatan hidup bersama dengan parut tersebut . Selain itu wanita juga mudah terpikat pada lelaki yang berpeluh dan beruban .
Menurut wanita , peluh nampak seksi . Kajian di Universiti California , di Berkeley telah menjumpai bahan kimia di dalam peluh lelaki yang di panggil ( androstadienone) menyebabkan hormon wanita meningkat dan kebangkitan seksual meluap luap. Wanita hari ini juga gemar pada lelaki yang beruban ..
BA : Selalu berpeluh dan janggut pon mula beruban dah ni .. Seksikah aku ???
Pagi ni aku nak taip " menurut RAPI ( bil 147 ) sebabnya aku dok membaca majalah tu dari tadi .. hehe... maka banyak la info yg aku jumpa dan nak berkongsi dengan pembaca .. En. RAPI , tak nak amik saya jadi wakil khas di blog ke ?? Hahaha.. guwau jer...
Menurut satu info di ruangan KESIHATAN LELAKI , warna kulit adalah daya penarik setiap individu biarpun hakikatnya , citrarasa wanita dan lelaki terbukti berbeza - lelaki sukakan wanita berkulit cerah , manakala wanita lebih meminati lelaki berkulit gelap.
Lelaki mengaitkan warna kulit putih itu dengan lambang kesucian , perawan , baik , budi pekerti mulia dan lemah. Wanita pula menganggap lelaki kulit hitam sebagai penuh misteri ,rakut , bahaya serta ada tarikan seks .
Akhbar Daily Mail melaporkan , ia hasil kajian terbaru sekumpulan saintis Barat di Uni Toronto , Kanada , yg merumuskan lelaki yang berbeza latar belakang dan keturunan , mempunyai persamaan dari segi meminati wanita berkulit cerah dan berambut perang yg dianggap paling menawan . Wanita sebaliknya melihat lelaki berkulit gelap - daripada sawo matang kepada kulit hitam sebagai paling menarik .
" Kajian kami mengesahkan persepsi mengenai warna kulit bukan sekadar tanggapan , tetapi hakikat . Warna kulit menjadi daya penarik dan antara ciri utama rujukan sosiol . Boleh dikatakan , apa yg dianggap sebagai mitos kini menjadi fakta ." kata Dr. Shyon Baumann , ahli sosiologi yg terbabit dalam kajian itu.
BA: tengok cermin sat ... sawo matang rupanya aku .. adakah aku .. ??
Menurut satu info di ruangan KESIHATAN LELAKI , warna kulit adalah daya penarik setiap individu biarpun hakikatnya , citrarasa wanita dan lelaki terbukti berbeza - lelaki sukakan wanita berkulit cerah , manakala wanita lebih meminati lelaki berkulit gelap.
Lelaki mengaitkan warna kulit putih itu dengan lambang kesucian , perawan , baik , budi pekerti mulia dan lemah. Wanita pula menganggap lelaki kulit hitam sebagai penuh misteri ,rakut , bahaya serta ada tarikan seks .
Akhbar Daily Mail melaporkan , ia hasil kajian terbaru sekumpulan saintis Barat di Uni Toronto , Kanada , yg merumuskan lelaki yang berbeza latar belakang dan keturunan , mempunyai persamaan dari segi meminati wanita berkulit cerah dan berambut perang yg dianggap paling menawan . Wanita sebaliknya melihat lelaki berkulit gelap - daripada sawo matang kepada kulit hitam sebagai paling menarik .
" Kajian kami mengesahkan persepsi mengenai warna kulit bukan sekadar tanggapan , tetapi hakikat . Warna kulit menjadi daya penarik dan antara ciri utama rujukan sosiol . Boleh dikatakan , apa yg dianggap sebagai mitos kini menjadi fakta ." kata Dr. Shyon Baumann , ahli sosiologi yg terbabit dalam kajian itu.
BA: tengok cermin sat ... sawo matang rupanya aku .. adakah aku .. ??
Menurut majalah RAPI ( bil 147 ) , jangan sesekali memandang rendah akan kuasa air mata seorang wanita .Selain kajian yang membuktikan kaum wanita lebih bijak berhadapan masalah berbanding lelaki , air mata mereka juga sama hebatnya !
Hospital St.Paul , Amerika , telah mengadakan satu kajian yg menunjukkan sebanyak 85 peratus kaum wanita mengakui bahawa mereka lebih tenang selepas menangis . Kajian yg diadakan cukup mudah , sebuah filem sedih dimainkan dan kebanyakan mereka tersentuh lalu menangis. Sebaik saja tayangan selesai ,kebanyakan mereka mampu tersenyum dan mengakui bahaya mereka kembali tenang selepasa seharian menjeruk rasa tertekan !
BA : nak start menangis ari ni .. mana tau kot leh turunkan tekanan darah .. huhu... hati ini keras mau nangis nehh ( poyo je mamat neh )
Hospital St.Paul , Amerika , telah mengadakan satu kajian yg menunjukkan sebanyak 85 peratus kaum wanita mengakui bahawa mereka lebih tenang selepas menangis . Kajian yg diadakan cukup mudah , sebuah filem sedih dimainkan dan kebanyakan mereka tersentuh lalu menangis. Sebaik saja tayangan selesai ,kebanyakan mereka mampu tersenyum dan mengakui bahaya mereka kembali tenang selepasa seharian menjeruk rasa tertekan !
BA : nak start menangis ari ni .. mana tau kot leh turunkan tekanan darah .. huhu... hati ini keras mau nangis nehh ( poyo je mamat neh )
Nak ke rumah Ammar .. anak buah wife aku ... berbuka kat sana .. hehe ..sambil sambil tu aku nak main kamera ..guna manual ok .. hehehe ... ari ni aku godek kat youtube camana nak dapatkan tips menarik .. hehe.. maka inilah hasilnya .. sori la yer .. masih terlalu mentah ..
Aku cuba nak main dari view side mirror .. hehehe ...
Masa ni nak ke bazaar Ramadhan Putrajaya .. nak cari cucur udang.. hehe .. baru kul 3.30 tghari ... ramai gak datang .. malas nak masuk banyak banyak gambar .. nanti nak loading slow .. mana yang sempat jer .. hehe....
Selamat berbuka puasa buat semua ...
Aku cuba nak main dari view side mirror .. hehehe ...
Masa ni nak ke bazaar Ramadhan Putrajaya .. nak cari cucur udang.. hehe .. baru kul 3.30 tghari ... ramai gak datang .. malas nak masuk banyak banyak gambar .. nanti nak loading slow .. mana yang sempat jer .. hehe....
Selamat berbuka puasa buat semua ...
Soalan: “Apakah benar jika hari raya berlaku pada Hari Jumaat maka sesiapa yang menunaikan Solat Hariraya tidak wajib lagi untuk dia menunaikan Solat Jumaat?
Jawapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin:
Para fuqaha (sarjana Fekah) berbeza pendapat dalam hal ini. Di kalangan ulama, terutama dalam Mazhab Hanbali menyatakan tidak wajib Jumaat untuk makmum yang sudah menghadiri solat Hariraya, kecuali imam. Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w ketika hariraya berlaku pada Hari Jumaat :
قَدِ اجْتَمَعَ فِى يَوْمِكُمْ هَذَا عِيدَانِ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنَ الْجُمُعَةِ وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ
“Telah berkumpul pada hari kamu ini dua hariraya, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hariraya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi s.a.w) akan menunaikan Jumaat” (Riwayat Abu Daud, Ahmad, Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menyatakan sahih).
Berdasarkan hadis di atas, maka seseorang diberi pilihan sama ada hendak menunaikan solat Jumaat setelah menunaikan Solat Hariraya, atau berpada dengan solat berkenaan. Maka dengan itu dia wajib menunaikan Solat Zohor. Terdapat pendapat di kalangan ulama bahawa Zohor juga tidak wajib disebabkan Nabi s.a.w tidak pun menyebut hal ini dan Hari Jumaat yang diwajibkan adalah Solat Jumaat, maka apabila ia digugurkan tidak perlu mengganti apa-apa. Antara yang berpendapat tidak wajib diganti dengan Zohor ialah al-Imam Syed Sabiq dalam Fiqh al-Sunnah (1/267, Beirut: Dar al-Fikr).
Apapun, hadis di atas dan beberapa riwayat yang lain, termasuk amalan pada zaman Umar, Abdullah ibn al-Zubair dan Ibn ‘Abbas menyebut perbuatan meninggalkan Jumaat pada hariraya itu أصابت السنة “Betul dari segi sunnah” (lihat: Ibn Taimiyyah, al-Fatawa al-Kubra 2/366, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Cumanya, mereka kebanyakannya berpendapat wajib Zohor. Adapun imam hendaklah menunaikan Jumaat untuk mereka yang hendak menunaikan Jumaat, atau tidak menunaikan Solat Hariraya, maka wajib dia menunaikan Jumaat.
Dengan diakui ada perbezaan pendapat di kalangan sarjana hukum, namun saya cenderung kepada tidak wajib Jumaat bagi makmum yang sudah menunaikan solat Hariraya berdasarkan hadis di atas dan beberapa riwayat yang lain, juga sifat Islam itu sendiri yang meringankan apabila ada ruang kelonggaran. Apatahlagi, maksud perhimpunan kaum muslimin telah tertunai pada hari tersebut, maka perhimpunan solat hariraya sudah dapat memenuhi maksud perhimpunan solat Jumaat.
sumber : drmaza
Jawapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin:
Para fuqaha (sarjana Fekah) berbeza pendapat dalam hal ini. Di kalangan ulama, terutama dalam Mazhab Hanbali menyatakan tidak wajib Jumaat untuk makmum yang sudah menghadiri solat Hariraya, kecuali imam. Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w ketika hariraya berlaku pada Hari Jumaat :
قَدِ اجْتَمَعَ فِى يَوْمِكُمْ هَذَا عِيدَانِ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنَ الْجُمُعَةِ وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ
“Telah berkumpul pada hari kamu ini dua hariraya, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hariraya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi s.a.w) akan menunaikan Jumaat” (Riwayat Abu Daud, Ahmad, Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menyatakan sahih).
Berdasarkan hadis di atas, maka seseorang diberi pilihan sama ada hendak menunaikan solat Jumaat setelah menunaikan Solat Hariraya, atau berpada dengan solat berkenaan. Maka dengan itu dia wajib menunaikan Solat Zohor. Terdapat pendapat di kalangan ulama bahawa Zohor juga tidak wajib disebabkan Nabi s.a.w tidak pun menyebut hal ini dan Hari Jumaat yang diwajibkan adalah Solat Jumaat, maka apabila ia digugurkan tidak perlu mengganti apa-apa. Antara yang berpendapat tidak wajib diganti dengan Zohor ialah al-Imam Syed Sabiq dalam Fiqh al-Sunnah (1/267, Beirut: Dar al-Fikr).
Apapun, hadis di atas dan beberapa riwayat yang lain, termasuk amalan pada zaman Umar, Abdullah ibn al-Zubair dan Ibn ‘Abbas menyebut perbuatan meninggalkan Jumaat pada hariraya itu أصابت السنة “Betul dari segi sunnah” (lihat: Ibn Taimiyyah, al-Fatawa al-Kubra 2/366, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Cumanya, mereka kebanyakannya berpendapat wajib Zohor. Adapun imam hendaklah menunaikan Jumaat untuk mereka yang hendak menunaikan Jumaat, atau tidak menunaikan Solat Hariraya, maka wajib dia menunaikan Jumaat.
Dengan diakui ada perbezaan pendapat di kalangan sarjana hukum, namun saya cenderung kepada tidak wajib Jumaat bagi makmum yang sudah menunaikan solat Hariraya berdasarkan hadis di atas dan beberapa riwayat yang lain, juga sifat Islam itu sendiri yang meringankan apabila ada ruang kelonggaran. Apatahlagi, maksud perhimpunan kaum muslimin telah tertunai pada hari tersebut, maka perhimpunan solat hariraya sudah dapat memenuhi maksud perhimpunan solat Jumaat.
sumber : drmaza