insaf dah aku !

by - Sabtu, Januari 13, 2024


 Berlaku minggu ni. Aku amik masa untuk becerita di sini sebenarnya. Tengah memikirkan ayat ayat yang sesuai. Bukan apa.. kang ada yang kata aku leka, lalai dan merbahaya ! Ya.. tapi itulah yang terjadi dan yang terjadi itulah membuatkan aku lebih berhati hati sekarang ni ! Lebih berhati hati dalam segala tindak tanduk dalam menguruskan rumahtangga ! 

Benda ni.. aku yakin ramai yang alami ! Korang pernah terasa kan seperti , " Eh, aku dah cabut plug seterika tu ke belum eh ? " atau.." aku dah tutup ke api dapur tadi ? " . Kan ? Mesti yang baru keluar rumah , terus berpatah balik untuk periksa. Yer.. ni penyakit was was mendatangkan anxiety ! 

Dan baru baru ni... terjadi pada aku. Ketika tu aku baru lepas makan telur goreng. Abis dah stok untuk Aariz yang akan pulang dari kelas KAFA. Aku tengok jam.. ada setengah jam lagi. Sempat nak goreng untuk dia. 

Aku nyalakan api kuali. Pastu duduk jap di kerusi sementara tunggu dia panas. Pastu belek belek phone. Check whatsapp. Maklumlah , aku kan jual halia. Kang ada order terlepas pandang. Sekali tengok jam.. Eh , dah jam 11 ! Maka aku suruh Zahra bersiap. Nak keluar gi amik Aariz. 

Dan keluarlahhhhh aku bersama Zahra berjalan kaki. Dari rumah aku ke lokasi yang dituju dalam 500 meter jer. Rezeki dapat belajar di KAFA tak jauh dari rumah. Sampai di sana, Aariz baru keluar. Zahra pula masuk. Dia ada kelas mengaji bersama ustazah di situ.  

" Daddy , Aariz lapar la. " kata dia. 

Aku tergamam ! Hah ?????? 

Aku terus suruh Aariz tunggu kat situ. Jangan pergi mana mana, Depan KAFA tu gak la. Dan dengan pantas aku berlari balik ! 

Bukak bukak pintu.. Allahuakhbar.. Berasap dah dapur. Nasib baik aku nyala pi kecil je. Takda la terbakar tapi kuali jadi panas sangat la. Cepat cepat aku tutup api dan bukak semua tingkap. Kasi asap keluar. Syukur pada Allah sebab sedarkan aku.  

Lepas pada tu, aku tak berani dah nak masak sebelum selesai urusan anak anak. Jika aku masak , aku akan cabut kepala tong gas terus  ! Takda belas kasihan. 

You May Also Like

1 comments

  1. Allahuakhbar... Alhamdulillah selamat semuanya. Memang orang lelaki masak takleh tinggal-tinggal. HEhee

    BalasPadam