Suami lemah tenaga batin ? Meh aku kasi tips mudah !

by - Isnin, Mei 06, 2024


Aku pernah jual ubat melibatkan kelakian lelaki. Ramai je pm beli. Bukan ubat makan tapi ubat sapu ! Yang aku perasan , ubat sapu ni bertujuan untuk melancarkan perjalanan darah di bahagian itu. Bahagian itu adalah daging ! Kenapa perlu lancarkan ? Apakah saluran darah di situ tersekat ? Apakah puncanya ? 

Kalau kita rajin menjenguk orang orang tua di kampung satu tika dulu dan mereka punya ramai anak dan pada masa yang sama , tenaga mereka seperti orang muda ! Apakah mereka makan banyak seperti orang orang di bandar ? Berbadan kurus tapi tegap dan masih berotot sasa walaupun dah berumur 50 tahun ke atas. 

Segalanya berpunca dari pemakanan ! Zaman sekarang ni , makanan kebanyakkannya terdiri dari makanan yang merosakkan tubuh badan ! Penuh dengan gula ! Gula pula ada pelbagai nama untuk 'terus memperbodohkan' kita. Dan katanya kita perlukan semua ni untuk terus kekal bertenaga dan sihat. Kita yang bebal ini pun percayalah... Beli dan berikan pada anak anak ! Sebab itu generasi sekarang , payah nak dapat anak ramai ! Kena jumpa doktor baru boleh nak anak. 

Hurm... 

Ini tips yang sejujurnya boleh membuatkan korang rasa setiap malam seperti malam pertama ! Haaa.. membuak buak nafsu bila tengok sang isteri setiap malam. Dia pulak masuk dengan wangi wangian. Takkan nak tengok je kan ? Hahahahah.. Adoilah. tu tujuannya sang isteri kena berhias untuk suami. Bukan berhias berwangi wangian  hanya ketika nak pergi pejabat atau keluar jalan jalan. Huhu..

Bila bahagian ni berjaya kita atasi . barulah kita rasa perkahwinan kita ni bukan sekadar atas kawin untuk anak pastu menunaikan tanggungjawab. Kita kawin sebab atas dasar cinta. Hubungan atas dasar cinta. Dan selebihnya... halal untuk kita ! 

Kalau nak rasa padu lain macam ketika bersama seperti tenaga orang muda malah ada orang muda pun sudah seperti orang tua mati pucuk , maka ubahlah gaya pemakanan. 

  • Berhenti minum air manis terutamanya yang mengandungi gula putih , susu putih , air coklat , air berkotak , air bertin  dan sebagainya. 
  • Berhenti makan makanan yang diproses berulang kali seperti hotdog , burger dan sebagainya.
  • Kurangkan  nasi putih. Kalau mampu, sehari sekali dan segenggam saja. 
  • Utamakan fiber seperti sayur sayuran dan buah buahan. Kemudian banyakkan protein seperti ayam , ikan , telur , daging , kekacang.Dapatkan real food adalah sangat penting ! 
  • Berhenti sama sekali meminum minuman berkafein seperti kopi dan teh. Tukar ke teh hijau lebih baik. Kalau nak minum kopi , minumlah yang korang kisar sendiri dari biji kopi. Tak de kopi pun takpa. 
  • Berhenti  makanan berunsurkan tepung putih seperti roti putih dan roti canai.
  • Berhenti  makan lewat malam.
  • Pastikan di dapur tiada makanan makanan seperti coklat , biskut , jajan untuk anak anak juga. Latih mereka dari sekarang.
InshaAllah.. bila perjalanan darah cantik , segala gala yg berkaitan OTOT akan cantik !! Termasuklah si adik sado tu ! Ramai suami sekarang terkulai layu padahal baru mendayung menentang arus. Dah tersadai. Tu semua boleh membikinkan pasangan memendam perasaan. Lama lama , stress woo ! Kalau diorang happy , nah... korang akan rasa kelainannya. Percayalah. Muka pun berseri jer.

Bila darah dalam badan berjalan dengan cantik.. Badan pon bertambah sihat. Isteri makin sayang.

Aku tahu.. korang mesti nak kata payah nak kawal gula dan dan kurangkan karbohidrat ? Mudah jer sebenarnya . Tips mudahnya ialah buat lewatkan makan pagi , awalkan makan malam. Tidur awal , beraktiviti sihat sepanjang hari. 

Macam aku.. aku tukar dulu minuman kegemaran aku satu tika dulu seperti kopi 3 in 1 , susu rendah lemak kepada air halia setiap pagi dan malam sebelum tidur. Malah sebelum makan pun aku minum. Khasiat ? Air halia ni bersifat alkali. Bila asid tinggi dalam perut , nah... air halia ni akan menenangkan. Salah kita ialah gi sumbat dengan air gula...Pergh... rosak perut ! 

Alhamdulillah.. aku ubah gaya hidup dah lebih 2 tahun dan kesannya... tiap tiap malam macam malam pertama ! Hahahahaha.. Kat gym pun bertenaga malah aku rasa lebih kuat dari aku ketika muda dulu. Muka pun jauh lebih sihat. 

Kalau korang rasa korang dah sihat , maka tak perlulah ikut tips aku ni. Teruskan je kehidupan korang tu. Aku cuma kongsikan tips buat mereka yang ada masalah jer... Kena sabar bila melakukan proses ni. Jangan gelojoh. Yang penting , sihat. 






 

You May Also Like

0 comments