Ini tips mudah elakkan kembung air semasa berbuka !

by - Selasa, Mac 26, 2024

Cuaca panas di bulan Ramadan memang satu ujian buat kita. Terik. Kering ! Fuh... Dalam kepala , mesti dah terbayang pelbagai air manis manis berais untuk ditelan ! Kan kan ? Paling tidak pun air sejuk berais. 

Memang sedap ! Tapi ada kesan sampingan selepas tu kan ? Paling awal... kembung perut. Nak solat pastu pun terasa lemah dah. Pastu mengantuk ! Adeh.. Terus rasa menyesal minum air banyak banyak tapi nak buat camana kan ? Dah dahaga teruk ! Sayangnya.. dahaga tak hilang hilang walaupun dah bertubi tubi minum air. 

Aku ada cara untuk bantu korang. Aku dah amalkan sebelum Ramadan lagi. Aku dah buat ketika puasa sunat. Atau ketika gi gym , aku cuma bawa air putih yang dicampurkan dengan sedikit garam Celtic. 



Dalam Celtic salt ni ada 82 hingga 84 jenis mineral. Semua mineral ni perlu untuk setiap fungsi sistem tubuh. Celtic Salt dikenali sebagai Raja Segala Mineral. Ianya turut boleh digunakan dalam masakan. malah membantu tingkatkan penyerapan nutrien sebanyak 7%! 

Bagi yang ada masalah pencernaan , Celtic salt bantu sistem usus lebih mudah hadam karbo. Bila karbo dicerna sepenuhnya. Juga bersifat alkali. Kurangkan asid dan seimbangkan pH tubuh. Celtic salt ada sodium, potassium dan magnesium. 3 mineral bertindak sebagai ‘natural electrolyte balancer.’ Untuk sistem kembang kuncup otot. Berfungsi saraf dan juga paras cecair dalam tubuh. 

Dulu , orang kata kalau ada tekanan darah tinggi, jangan ambil garam , kan ? Itu garam putih yang atau table salt. Memang tak bagus sama sekali sebab proses pemutihan yang dibuat atau polishing ! Tapi Celtic Salt ni berbeza ! Salur darah jadi lebih relaks dan lebar. Ianya mampu menurunkan tekanan darah tinggi atau mereka yang ada Hypertension penyebab risiko penyakit jantung seperti aku. Alhamdulillah , dah lebih 3 bulan aku amalkan... dan bacaan tekanan darah tetap cantik !

Dan ini paling menarik ! Celtic Salt membantu mengurangkan penghasilkan mukus dan kahak pada salur tekak dan paru paru. bila diamalkan Celtic salt ni secara sederhana.


Cara aku ambil , mudah jer. Ketika bersahur tu, aku mulakan dengan air halia terlebih dahulu. Pastu makan telur rebus dan juga kurma. Abis makan , minum air suam yang dicampurkan dengan garam celtic , segelas. Memang rasa dia sedikit payau tapi lama kelamaan. memang akan mudah dah untuk lidah dan tekak kita. 

Perbezaan dengan Himalayan Salt , Celtic Salt ni boleh mencegah ‘Iron Deficiency’ yang mana Celtic salt kaya iodine untuk sistem tiroid optimal dan kurang iodine yang boleh akibatkan hyperthyroidism dan goiter berbanding berbanding dengan Himalayan salt.Kandungan sodium Celtic salt lebih rendah dan sesuai bagi yang ingin kurangkan garam dalam diet harian.

Aku tak jual. Korang boleh beli Celtic Salt di web Neuroversiti

Alhamdulillah... pagi petang aku boleh ke gym walaupun berpuasa di cuaca panas terik ! Huhu... dan syukur sangat , bibir tak kering seperti sebelum sebelum ni. Anak anak pun aku ajar minum air garam setiap hari selain air halia. Syukur sangat mereka lidah mereka dah biasa dengan benda benda gini. Awal awal dulu memang payah tapi kena bagitau mereka kebaikan dan kesan pada tubuh badan mereka. 



Pagi , gi gym sorang sorang. Full body workout . Manakala petang , aku latih Qhaliff dan berkardio saja. Kawan yang tersua di gym kata aku makin lean. Aummm ! Dulu susah tauu nak hilangkan lemak badan terutama di perut. Sekarang , aku berpuashati !

Lepas gym, aku akan tidur dalam 15 minit utk hilangkan penat. Bangun tu , memang akan segar sangat. Takda rasa lapar atau mengantuk. Penat tu sebab aku main kaw kaw kat gym.. serupa macam tak puasa jer ! Heeee...

 Dan ya... sehingga hari ini , aku masih tak makan nasi putih ! Best benar rasa badan. 

You May Also Like

0 comments