Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 2 Julai 2014

Tips Bayi : Panas tanda demam ?

 

Hari tu , balik dari Kelantan singgah sat Cameron Highland. Tapi tak la tidur situ. Sekadar singgah jumpa orang tua aku yang sedang bercuti dengan adik beradik aku yang lain ..

Bertolak awal pagi dan sampai lewat malam ! Satu kesilapan yang tak patut aku buat tapi bak kata orang , ditelan mati anak .. diluar mati la aku ! Nak tak nak singgah la juga sbb dah dekat .. Er , dekat tak dekat la gak.. makan  2 jam gak kalau dari Gua Musang tu.. hurmm..

Sampai rumah , dia meragam .. Tak nak tidur ! Badan pon panas .. Qhaliff pon gitu gak .. Periksa suhu badan , normal.. Tak la demam .. Jadi ??

Puas la tidurkan dia .. Menangis.. Qhaliff pon liat la nak tidur ! Tapi bila dah dapat tidur , tu diaaaa… Lena giler ! Berpanjangan !! Bangun , tidur balik .. Seharian ..

Selepas tu , badan tak panas dah ! Alhamdulillah ..

Ada yang terlupa .. budak kecik ni , tak macam orang dewasa ! Tenaga mereka ni , tak sama cam kita.. Baru berjalan beberapa langkah pon dah penat ! Apatah lagi kalau duduk dalam kereta untuk perjalanan yang jauh .. Pastinya akan jadi sangat penat.. Bila penat dan tak cukup tidur , badan akan panas .. Perlukan air yg secukupnya.. Sayangnya budak kecik ni bukan nak paham yang diorang kena minum air dengan jumlah yang banyak !

Jadi , ibu bapa cam aku ni kena la alert .. Budak kecik size Zahra ni , nak jalan jauh , pastikan selepas tu dapat rehat atau tidur lena yang secukupnya ! Jangan dibawak berjalan pulak keesokkan harinya.. Memang laa akan demam budak tu nanti !

Ini pengalaman aku la.. Kalau korang , aku tak pasti ..Heee.. Sila berkongsi ..

8 komen :

Farah Waheda Wahid berkata... [Reply to comment]

baik noted, terima kasih kerana sudi berkongsi aben...he he he...

Ayu Zan berkata... [Reply to comment]

nice tips. bekalan masa depan.

Kak T berkata... [Reply to comment]

Ben ..dapatkan air 30 juzuk..ada jual kat kedai...selawat..sapu kat ubun2 zahra..sapu juga disetiap pelipat sendi Zahra..boleh juga bagi minum..insyaallah

Kak T berkata... [Reply to comment]

ini airnya
http://www.anugerahquran.com/minuman-1/air-anugerah.html

Abhamz SSU berkata... [Reply to comment]

dari pengalaman saya memang betul seperti yg En Ben katakan itu....t kasih atas tips yg sgt berguna itu

Jie Susanos berkata... [Reply to comment]

bgus tip..berguna utk jie nti...

DYatie berkata... [Reply to comment]

Arissa mungkin sbb dia lahir pun jrak hosp dgn umah pn 25km Alhamdulillah dia tak ada masalh travel. Huuuu.

Maria Hasun berkata... [Reply to comment]

okay faham cikgu ben :)

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI