Mood seharian boleh rosak hanya..

by - Rabu, September 19, 2018

Mereka yang bekerja di pejabat atau terlalu kerap memandu mahupun bermain game di komputer akan mengalami masalah ni , bila dah usia melebihi 40 tahun ! Yer... masa muda tak terasa lagi. Dah masuk 40 tahun , baru terasa dan ianya sangat menganggu aktiviti harian dan boleh menyebabkan bahagian lain terima kesan.

Apa yang aku maksudkan ialah cara kita duduk ! Tak kira la semasa buat kerja, tengok tv atau berbual. Selagi kita duduk dengan tak betul , ianya akan memberi impak negatif pada masa itu atau akan datang. 

Bersenam dengan cara yang salah juga boleh mengakibatkan tubuh badan menjadi rosak. Segalanya melibatkan postur badan yang betul. Ok... kita tengok dulu cara duduk kita bila buat kerja. Apakah betul atau tidak ? 


Mesti ramai yang salah duduk kan ? Serius .. ubahlah ! Jika tidak , 40 tahun nanti usia pasti akan mula sakit sakit pinggang. Bila sakit pinggang , nak buat apa pun payah dah. Mood nak bergerak tu dah mula kacau. Jadi malas dan nak baring jer. 



Boleh betulkan tak ? Bila memandu kereta tu , letak bantal di bahagian pinggang. Sama gak kalau di pejabat. Jika kerusi tu tak selesa dengan badan kita , pastikan letak bantal di bahagian pinggang. Kasi selesa skit. 

Dan bila bersenam.. pastikan ada ilmu mengenainya. Jangan main buat je tauu.. 



Ubahlah sebelum kita 'kehilangannya'... 

You May Also Like

10 comments

  1. Alamak, kena ubah lah cara duduk masa bekerja nanti... selalu gak rasa lenguh-lenguh belakang.

    BalasPadam
  2. ala tapi..meja kat umah ni tinggi sangat..kena cari kerusi tinggi sikit nampaknya ni..belakang memang da start sakit2 lebih seminggu dah ni..

    BalasPadam
  3. kalau guna laptop agak payah nak bagi skrin tu paras mata.

    BalasPadam
  4. Penting ni... . Kadang ramai tak ambik peduli pun.

    BalasPadam
  5. mcm x keruan kalau duduk statik mcm tu..

    BalasPadam
  6. thanx for sharing ben. info yang sangat berguna

    BalasPadam
  7. Tak sedar rupanya selama ni selalu salah duduk.. kena betulkan ni.. tq aben share info..

    BalasPadam
  8. Yang surirumah ni pun sakit belakang gak uii..
    Sekarang kena belajar cara tunduk amik barang, cara nak duduk dengan betul dan cara nak tidur dengan selesa..kalau tak pagi bangun mengerang sakit huhuhu

    BalasPadam
  9. Tepat sekali. Bila dah sakit badan, nak buat keje satu apa pun dh xde mood..

    BalasPadam
  10. Saya dekat 10 jam kat ofis, kadang susah jugak nak kekal posture duduk tegak camtu. Tapi cuba jugak demi jaga pinggang.

    BalasPadam