Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 28 Oktober 2014

Superbike punya cerita !

 

Terbaca kenyataan diatas , teringat aku semalam sewaktu memandu pulang dari Cheras ke Putrajaya. Hurmmm… Berbijik bijik bikers potong kenderaan aku tanpa bagi signal pun.. Dari lorong tengah terus masuk depan aku ! Aku yang memandu ikut had laju , tertanya tanya .. berapa kelajuan mereka pulak ? Bayangkan dengan kelajuan gitu , tiba tiba ada kereta yang berada di lorong tengah , tayar meletop ! Hurmmm …

Bila memandu atas jalan raya ni , kita kena bukak mata ! Kena banyak buat ‘andaian’ untuk bersedia sebarang kemungkinan. Terutamanya pada penunggang motorsikal .. tak kira berkuasa besar atau kecil. Yang kecil ni , selalu duduk belah lorong kiri sekali. Yang besar ni , payah nak jangka.. memang tak perasan kehadiran mereka.. Tetiba je muncul .. Ikut had lajukah ??

Jalan raya ni bukan milik kita.. semua orang bayar cukai dan tol.. Maka sebaiknya , kita sama sama berkongsi guna dengan berhemah. Aku hormati kau , kau hormati aku.. Memandu dengan mengikut peraturan , mampu mengelakkan kecelakaan !

Oh yaa… yang ada lampu kuning kat kenderaan mereka tu.. tak kira kereta atau motor , pakai laaaaa !! Byk kemalangan berlaku gara gara kecuaian ni.. Malas betul nak bagi signal ! Walhal kat hujung jari dah tuuu.. Haishh…

4 komen :

Yana Yani berkata... [Reply to comment]

saya setuju tu
memang kebiasaan motor besar ni mudah mencelah
kadang tetiba ada! laju sungguh
kita pula yang terkejut sebab diorang
apapun, kalau dah atas jalan raya ni
nak kena selalu beringat sebab malang tu datang tak berbau

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH berkata... [Reply to comment]

Assalam abg ben,
tu laaaaaaaaaaaa...
makin menjadi2 kemalangan motor busat ni
ISAU betui la
En. Hubby pun rider sob3
memang dok pesan memanjang soh ati2 jgn dok bwk laju2
ISAU3..nak sekat dah hobi dia sob3

Mar Mansor berkata... [Reply to comment]

pedas statement atas tu.."..show off.."

ummu hasni berkata... [Reply to comment]

Tang lampu signal memang berbulu. Macam abg Ben cakaplah, di hujung jari je kut. Tu pun susah ke? Kepada semua, sila manfaatkan lampu signal yang ada ye. Dah ada lampu kt keta or moto tu, mesti ada gunanya. Jangan ingat nak speed ja.
http://bit.ly/1qwGW6a

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI