Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 14 November 2014

Harga rumah akan naik lagi ?

 

Wowww ! Biar benarrr nih ..

image

3% ? Tambah ngan GST 6% ? Dah berapa ? Hurmm.. ada yg kerja dengan syarikat  binaan ni kata mungkin lebih ! Hurmmm.. Sapa yang belum beli rumah pasti akan garu janggut dia.. Takkan nak tunggu rumah mampu milik yang confirm ramai berebut punya laaa .. Tu pun ada kriteria tertentu !

Apa kata kerajaan mengenai harga rumah ni ?

Pulak ??? Aiseymannn… Dah tu nak beli rumah camana ? Seorang kawan aku semalam ada bertanyakan perihal rumah pada aku. Dia nak cari rumah berhampiran Putrajaya. Nak beli dalam Putrajaya , jangan mimpi la kan ? Harga luar mampu punya ! Yang mampu beli , aku rasa bukan orang orang kebanyakkan cam aku ni .. tapi yang banyak duit dan orang dari luar negara ???? Hurmmm .. Sian kita ..

Kalau nak beli rumah , gaji bulanan mesti berapa ribu eh ? Maksud aku pendapatan bulanan laaa.. Kalau aku seorang penjawat awam bergred 17 ( pembantu tadbir dan sebagainya ) , gaji baru berapa sangat kan ? Apakah mampu aku beli rumah jika tiada buat bisnes sampingan langsung ?

Aiseyman … Baru nak beli rumah , tapi macam tak layak lak.. Gaji lom pon cecah RM3K tapi dah dikira miskin ! Hurmmm… Betul gak .. Nak  bayar itu ini .. Bagi orang tua lagi.. Nak simpan menikah.. Lepas menikah nak beli itu ini lagi.. Perghhh ..

Nak beli rumah tak lepas .. Dah la tu , dikira miskin .. Mintak BR1M je laaa ..

Alamak.. baru nak apply ! Hahaahha .. Kena ‘sound’ dahhh ! Adehhh… Nak beli rumah tak mampu , nak appy BR1M tak lepas… Nak cari income buat bisnes online , kena daftar company. Bisnes maju kena GST lak.. Hahahahaa….. Tepuk dahi je la ..

Aku bukan mengeluh.. Tapi sampai bila kita nak hidup macam ni ? Mengemis di negara sendiri ! Kerja siang malam perbaiki kehidupan. Tapi kita sendiri tiada kehidupan ! Nak gi bercuti pon guna duit banyak ! Nak balik kampung pon guna duit banyak.. Minyak , tol , jalan jammed .. speed trap , AES , eksiden !

Kesimpulan.. simpan duit , balik kampung… Beli tanah , buat rumah .. buat bisnes kat sana ! Dengan tanah yang ada , InshaAllah macam macam boleh diusahakan.. Rezeki Allah luas .. Sampai bila nak jadi hamba orang lain kan ? Jadi hamba Allah dah la.. DIA balas dengan rezeki melimpah ruah .. kita je tak nak cari .. Nak harap depan mata jer..

Pesanan untuk aku jugak yang tak de rumah lagi ! Hahahaha .. Jom balik Penang.. Tanah ada dah tu.. Nak bisnes apa eh ? Rumah sewa pon best sebab tak lama lagi akan ada IPT dekat dekat situ .. wowww ! Dengar ceritanya laa..

6 komen :

Papaglamz berkata... [Reply to comment]

Abg Ben, Papaglamz merasai....... :(
Ble berkeluarga lagi la........

Nadia Havez berkata... [Reply to comment]

Rezeki Allah luas .. Sampai bila nak jadi hamba orang lain kan ? Jadi hamba Allah dah la.. DIA balas dengan rezeki melimpah ruah .. kita je tak nak cari .. Nak harap depan mata jer..

wahhh suka betul dengan ayat ni! tiba2 rasa positif pagi ni.. thanks abang ben!

MamaAliya berkata... [Reply to comment]

rumah sekarang ni terutama kat kl hanya mampu tengok aje.tak mampu nak beli dah.harga dah berjuta.

HASRUL HASSAN berkata... [Reply to comment]

Penang pun banyak tanah melayu ntah mana-mana ntah. Sedih tgk kampung arwah pak aku dah tak ada sbb pembangunan ni. Bina rumah pangsa tapi .. hurmmm ..

Ada kata suruh menyimpan nak beli rumah, masalahnya ada yang 'simpan' sampai puluh tahun, nak beli tgk harga dah naik .. kena sewa .. sewa pun makin naik.

Betul. Banyak benda kita jadi pengemis di negara sendiri. Mungkin kena hidup macam Mat Bangla atau Nepal baru ok kot ... tapi takkan nak setinggankan diri lagi walhal negara dah nak masuk title negara maju.

HuNNy berkata... [Reply to comment]

Nasib baik dh beli umah n tambah aset siap2.klu x,ntah ble bleh beli

Miela Asmila berkata... [Reply to comment]

Nasib baik dahbeli rumah jika tak memang dah tak terbeli le... Betul tu encik ben... Ada tanah buat rumah kat kg lagi jimat.200k tu dah besar.kat kl 200 k brvrmh flat.huhu..
Sampai bila nak jadi hamba orang..jadi hamba Allah cukup la...ha...ayat yg power..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI