Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 5 November 2014

Ruam merah di pipi berpunca dari susu ibu ?

 

Ini anak buah aku.. Anak abang aku .. Beza dia ngan Zahra cumalah beberapa minggu.. Size , sama .. Ramah ? Zahra tak seramah dia.. Baby ni pantang orang sengih, dia punya sengih menampakkan lesung di kedua belah pipi dia ! Memang nampak manis sangat !

Baru baru ni , mak aku cerita dia kena ruam merah kat pipi dia .. Naik banyak. Punca tak tau .. tapi suspek mungkin dari susu ibu yang meleleh keluar.. Wallahualam..

Naik teruk gak kata abang aku tu .. Bawak gi klinik , kurang skit.. Mak aku bagi bedak kuning yang aku bekalkan kat dia dulu.. Dia pakai bedak tu.. kalau gatal gatal atau naik ruam , cepat hilang !

Abang aku kasi pakai… Alhamdulillah .. Elok ! Aku tanya dia betul betul.. Rasa elok sebab apa ? Bedak tu atau ubat klinik ? Dia kata bedak tu.. Hurm… tengok serasi atau tidak gak la kan ? Zahra dan Qhaliff , serasi dengan bedak ni.. Memang aku sapu selepas mandi atau sebelum tidur ..

Apa pun , dapatkan nasihat doktor dulu.. Tu yang paling penting yer adik adik ..

4 komen :

Nazlee Ismail PCL berkata... [Reply to comment]

bedak cuticura dulu masa anak sy kecik² dulu..sama jgk kot.

Scarlett O'Hara berkata... [Reply to comment]

Org tua kata kalau kena kurap susu, sapu dengan lipstik.Boleh percaya tak?

Siti Hajar Mohamad berkata... [Reply to comment]

Anak-anak saya pun guna bedak nie...memang bagus utk ruam...utk orang dewasa pun ok kalu gatal-gatal..

Sya Nadia berkata... [Reply to comment]

Sy xpyh try bedak ni.. Aniq pun tak berbedak.. Sbb dulu alah pd bedak wangi, terus tak pakai apa2 bedak pun. Cuma rajin sapu vco. Apa2 pun vco dlu. Serasi n paling penting, tak risau bila dia cakap pegang, lepas tu masuk tgn dlm mulut..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI