Pelancong tempatan , luar negara dan taraf layanan

by - Jumaat, Julai 16, 2010

Pernah rasa anda di'anaktirikan ' oleh mana mana kakitangan pusat peranginan di dalam negeri ? Anda rasa kenapa begitu ? Adakah kerana anda pelancong tempatan dan seringkali akan menanyakan , ' takde diskaun' ? atau potongan harga ? Atau kerana anda harga yang berbeza dengan pelancong asing ?

Aku tak rasa perkara begini berlaku di pusat pusat peranginan malah ada juga berlaku di shopping complex , restoran restoran makanan yang bertaraf 4-5 bintang .. Adakah hanya kerana kita memakai baju murah dan kain pelikat serta berkopiah , kita layak di layan seperti pengemis ?

Sikap membezakan antara dua darjat ini mmg patut dibuang dalam diri petugas petugas tak kira bahagian perkhidmatan mahupun mana mana jua bahagian .. Jangan lupa , jika tiada pelancong asing , sapa yang akan datang ke tempat itu ? Baru masa tu terkial kial melayan pelancong tempatan seperti raja ..

Bukan meminta disamakan taraf tapi biarlah adil ... Kelebihan pelancong tempatan ini ialah mereka akan mewar warkan kepada orang terdekat !

You May Also Like

3 comments

  1. Salam Ben,

    Sorry, tak tau nak contact Ben cane.
    Boleh tolong promote ke?

    http://babybiey.blogspot.com/2010/07/pelancaran-tabung-kami-bersamamu-lya.html

    BalasPadam
  2. yeah, betul tu.
    Dorang tak nampak untung jangka masa panjang.Biasalah orang kita, nak yang cepat je.
    kayapun nak cepat. tak ada strategi jangka panjang.
    mana ada benda boleh berjaya dalam masa pendek.
    semua tu amik masa.
    So, they should appreciate all their visitors tak kiralah local or foreign sebab semua tu 'untung' untuk mereka kan.

    BalasPadam
  3. I think it is depend on which hotel we visit. So far as I've been told by my hotel workers friends, they treat the locals better compare to the foreigners. Why are they doing that? They always say: we don't know them, don't know their language (whattt??) and we don't care~
    hmmm, weird people everywhere LOL

    BalasPadam