Aku beli buah tapi sekejap jer rosak ! Ini cara untuk elakkan dari rosak lagi !

by - Rabu, Julai 26, 2017

Yer.. aku memang gemar makan buah buahan.. hehehe.. tu pun selepas diistiyharkan ada 'hypertension' ! Aku kena elakkan makanan berminyak , masin , lemak dan manis. Di usia 40 ni , kena berusaha jauhi penyakit 3 serangkai ! Kalau dapat , hurmm... makan ubat je la jawabnya. 
Antara cara untuk elakkan ialah makan buah buahan dan sayuran.. bukan sup sayur tauu ! Atau sayur goreng atau rebus ! Haaa... Tapi masalah aku ialah..bila beli buah dan sayur ni , mesti sekejap je rosak. Camana cara nak elakkan 'diorang' dari rosak eh ? Dah la buah dan sayur skang ni mahal.. hurmmm ! 
Google je jawapannya.. 
3 jenis buah-buaha kegemaran aku yang mudah rosak ! 
Hasil dari google , aku jumpa satu web yang bagus isi kandungannya ! Dari web Keluarga , ada bagitau caranya. Aku copy paste sini eh. Aku tau ada yang malas nak klik link yang aku bagi.. maklumlah , nak save data katanya.. Ok , tak pee... Nah , sila hadamkan yer. Moga bermanfaat ! 

"Sayur-sayuran antara makanan yang paling cepat bertindak balas dan tidak tahan lama. Biarpun disimpan di dalam peti ais, ada kalanya sayur-sayuran cepat layu dan tidak tahan lama.

Sama seperti sayur, buah-buahan juga tidak mampu kekal lama apabila disimpan. Sebenarnya ada cara penjagaan agar memastikan kedua makanan ini mampu disimpan lebih lama. Bagaimana? Ikuti tip dan petua yang diberikan ini.

Ketika menyimpan buah-buahan, pastikan ia tidak bertindih di antara satu sama lain. Baik menyimpan di dalam peti ais ataupun di luar, pastinya kesemuanya tidak bertindih.

Mungkin meletakkannya di dalam bekas besar dan leper adalah pilihan paling sesuai. Elakkan sama sekali bakul kecil dan hanya membuatkan buah cepat lembik.

Limau
Pastikan limau disimpan di dalam tempat menyimpan telur, di dalam peti ais.

Tomato dan Timun
Simpanlah tomato dan timun di dalam suhu bilik sahaja. Namun untuk mengelakkan tomato cepat masak dan lembik, sorokkanlah dari cahaya matahari atau lebihan cahaya kepadanya.

Jambu, Epal dan Pear
Bungkus buah-buahan jenis ini, iaitu yang masih belum masak di dalam kertas bersama buah-buahan yang agak masak. Kemudian simpanlah ia di tempat gelap. Dalam tempoh sehari, buah-buahan ini akan masak.

Kentang
Kentang memang sangat cepat bertindak balas dengan suhu. Elakkan daripada mencampurkan kentang dengan buah atau sayuran jenis lain. Jika kentang sudah dikupas, rendamkan di dalam air dan simpanlah di dalam peti ais.

Sayuran Herba
Seperti herba seperti daun saderi, daun bawang, daun kesum dan sebagainya, letakkan di dalam bekas berisi air kemudian simpanlah dalam peti sejuk. Pastikan akarnya terkena air. Cara ini buat ia tahan lebih lama daripada tempoh biasa.

Selamat mencuba. ".

Moga dengan petua ni , aku dapat 'selamatkan' buah buahan aku tuu.. Huhuhu.. Yelah , beli bukan jenis longgok punyaaaa.. Haaa.. Duit wooo ..duit.. ! 

You May Also Like

10 comments

  1. Oooo...baru tau tak leh tindih
    tQ info

    BalasPadam
  2. buah mmg time xdakk rasa tingin.. time ada mula xmo makan.. tau2 rosak..

    BalasPadam
  3. jom dapatkan buah22an yg segar di peti ais kawan222

    BalasPadam
  4. bagus tips ni aben, sebab memang tension kalau ada buah dan sayur yang cepat rosak, baru beli tapi kejap je da rosak..

    BalasPadam
  5. Terima kasih untuk tips, pasti akan cuba buat.

    BalasPadam
  6. bagus tip ni. thank you for sharing

    BalasPadam
  7. terima kasih bagi tips ni. nanti saya boleh cuba buat kat umah

    BalasPadam
  8. Macam mana nak elakkan dari buah jambu rosak?

    BalasPadam