Aku dah ada Cuckoo tapi kenapa guna Coway lak ? Inilah sebabnya..

Tahun lepas , aku ke Phuket bersama rakan rakan blogger.. atas jemputan sebuah resort terkemuka di Turki tapi dia buka cawangannya di Asia Tenggara ,buat pertama kalinya. Di sana aku belajar cara cara berdetox dengan betul.. asasnya ! 4 hari tak cukup untuk belajar segalanya. . Heeee..
Best ! Dan berbaloi...
image
Balik tanah air , aku teruskan sebaik mungkin apa yang aku pelajari di sana. Cuma masalahnya , kos membeli sayuran organik mmg berpeluh dibuatnya ! Fuhhhhh.. Demi kesihatan , aku cuba ikut seberapa yang termampu.

Cuma ada beberapa persoalan ketika tu.. aku tanyakan pada mereka di sana.. Ada satu air yang diletakkan di atas meja makan dan di dalam bilik tidur. Aku tanya dia.. air apa ?? Katanya air alkali. Aku tanya kenapa air alkali ? Aku dah dengar mengenai air alkali ni dan ada banyak jenama di Malaysia. Masing masing kata merekalah yang terbaik ! Hurmm.. Garu kepala je la..

Katanya.. kita makan macam macam setiap hari antaranya ayam , ikan , makanan laut.. asid terlalu banyak dalam badan. Camana kita nak neutralkannya di dalam badan kita ? Eleeeh , penting sangat ke ? Ni semua nak menjual niiii ! Hahahaha.. kan kan ? Aku dulu pikir gitu gak tapi selepas berusia 40 tahun ni , aku terasa perubahan pada diri. Aku perlu jaga tubuh badan aku dan organ dalaman. Mati itu pasti tapi janganlah kita tak sayangkan tubuh badan yang kita pinjam ni.. kena hargai la kan? 
Ok... meh baca satu blog ni.. aku google dan jumpa. Memang menarik infonya ! Dari blog Tobib Warisan Al Narain :

" Jika keseimbangan asid di dalam badan terlalu berasid, badan kita akan bekerja kuat untuk menutralkan asid itu untuk mencapai keseimbangan. Untuk capai takat ini, beberapa mineral diperlukan untuk menutralkan asid itu. Sedihnya kebanyakan kita kurang mendapat mineral yang penting ini. Ini menyebabkan badan kita terpaksa ‘meminjam’ mineral ini dari organ dan tisu badan kita yg lain.

Mineral ini dicuri dari jantung kita, otak, tulang , sendi, otot dan kulit, paru-paru, hati dan lain-lain organ dalam badan. Bila mineral dalam organ-organ tersebut telah habis ‘dipinjam’ mereka akan mula menjadi lemah, kurang berfungsi dan gagal.

Semasa kita masih bayi, tubuh kita penuh dengan simpanan alkali dan metabolisma badan berjalan dengan lancar. Bila orang mati tubuh mereka secara perlahan-lahan akan bertukar menjadi asid.

Bagi pesakit yang ada simpton-simpton kronik seperti arthritis, kencing manis, emphysema, arteriosclerosis atau kanser, maka tisu serta metabolisma badan mereka telah berkurangan kerana asid dari organ-organ badan mereka yang laim telah dipinjam oleh organ tubuh yang lain.  Keasidan tisu telah lama disenaraikan sebagai kesan yang menyakitkan kepada badan jika tidak dinutralkan dan dibuang dari badan kita.  Sebagai contoh, kebolehan badan kita menyerap mineral dan nutrian yang lain akan berkurangan dalam keadaan badan kita berasid. Secara tambahan, dalam keadaan badan berasid, proses yang melibatkan ensim-enzim yang mengawal dan membaiki mekanisma DNA yang rosak akan menjadi lemah di mana hati tidak dapat detoxify logam-logam berat dalam badan kita. Tisu yang berasid boleh menyebabkan pening, tekanan dan stress.

Apa itu pH? 
PH mengukur keasidan secara relatif atau kealkalian sesebuah larutan. pH 7.0 adalah nutral dan dari 0-7 menandakan keasidan dan dari 7-14 menandakan kealkalian.  Cara lain untuk menerangkan perkara di atas ialah keasidan akan bertambah apabila pH berada di bawah 7 (asid perut lebih kurang pH 2.0) dan kealkalian bertambah bila nilai melebihi pH 7.  Untuk penjelasan, di bawah ialah nilai-nilai pH bahan sebelum ia masuk ke dalam badan kita: -
  • Orange juice - 3.0 
  • Tomato juice - 4.0   
  • Milk is - 6.8   
  • Neutral - 7.0 
  • Baking soda is - 9.0  
  • Milk of magnesia -10.7  
  • Household bleach - 12.5 

Bagaimana Caranya Mengetahui bahawa Badan Kita Berasid ? 
Kita boleh mendapatkan trend keseimbangan asid-alkali dalam badan menggunakan pH strips atau kertas litmus yang boleh dibeli di pharmasi.  Dalam praktik klinikal, pesakit menggunakan kertas litmus untuk menguji air ludah mereka dan air kencing yang pertama di waktu pagi.

Jika kamu seperti orang lain yang kerap makan protin haiwan, makanan bakar, makanan yg diproses, gula halus, pasteurized dairy products atau lain-lain makanan yang mengeluarkan asid, anda sememangnya adalah seorang yang berasid.

Oleh itu kurangkan makanan ini.  Menguji pH Kamu  Kalau kamu menggunakan kaedah air liur, tunggu 2 jam selepas makan. Ludah pada sudu dan letakkan kertas pH. Baca keputusan dengan segera dengan membandingkan warna pH dengan warna pada carta. Bacaan yang sepatutnya ialah antara 6.8 ke 7.2 yang menggambarkan bahawa kamu telah mengalkalikan tisu-tisu kamu.

Bila menguji air kencing, guna air kencing yang pertama waktu pagi. Isikan air kencing dalam cawan kecil dan uji dengan kertas pH kencig itu. Baca keputusan dengan segera dengan membandingkan warna pada carta. Bacaan 6.4 ke 6.8 adalah baik. Lebih keasidan (dalam julat 5.5 ke 6.4 ) yang biasanya bermaksud kamu membuang lebihan asid di mana buah pinggang anda berkerja kuat untuk melaksanakannya.

Bacaan kencing di atas 7 boleh membawa maksud bahawa kamu beralkali atau kamu telah menggunakan sebahagian ammonia bagi membantu melawan jangkitan. Bacaan pH sentiasa berubah-ubah bergantung kepada diet dan aktiviti hairan kita.

Jika ujian kamu adalah berasid, lebih baik kamu beriktibar mengambil makanan yang beralkali sambil mengurangkan makanan berasid.

Saintis-saintis bersetuju bahawa kandungan asid yang tinggi adalah PENYEBAB kegagalan kesihatan. Jadi pastikan kamu kerap memeriksa paras pH. "

Maka sebab itulaahhh.. aku berusaha dapatkan air alkali setiap malam sebelum tidur dan awal pagi pagi bila celik mata.. hehehhe.. Sebab tu aku mintak wife aku guna Cuckoo tapi pHnya tak capai 8.5! Hurmm.. Dan kawan aku, Fuad.. bagitau Coway ada produk penapis air beralkali yang pertama mereka ! Waahhh , teruja aku ! Hahahaha.. Terus aku mintak dia pasang kat rumah aku.


Sekarang aku ada Cuckoo dan juga Coway ! Dan malam tadi , aku gi open house.. makan macam macam makanan... bersambal pedas dan air masam masam manis gitu.. Sebu perut aku ! Hahahah.. Sampai rumah , terus aku cuba minum air alkali Coway. Beberapa minit kemudian , aku sendawa terus. Terasa lega ! Kalau tak , leh pedih hulu hati wooo.. mesti tak dapat tidur nyenyak. Nasib baik orang Coway datang pasang cepat selepas buat tempahan. Dan katanya , area Salak Tinggi je ramai order untuk hari ni.  Huhuhu..

Mana lagi bagus ? Coway atau Cuckoo ? Aku kasikan jawapannya nanti ! Dan secara jujurnya , aku jatuh cinta dengan produk terbaru Coway ni ! Cantik , kemas dan selamat ! Ada air panas tauuu.. anak aku dah reti nak guna woooo ! Bahaya ! Nasib baik Coway punya ciri keselamatan ni bagus... Nanti aku sambung citer eh ! Hehehe..

Kalaau nak tau kelebihan Coway ni , boleh tanya kat kawan aku... pm di Instagramnya , Fuad atau whatsapp dia di 017 251 1025 .

26 ulasan:

  1. Bagus untuk jaga kesihatan, tak rugi keluarkan modal untuk dapatkan satu

    BalasPadam
  2. terima kasih kerana mempercyai coway.sy juga ejen coway

    BalasPadam
  3. Cuba lah kangen water.. tapi tak ada panas sejuk.. suam je.. tapi so far terbaik..

    BalasPadam
  4. Berkenan jugak dengan penapis air Coway ni, sebab kat ofis ada guna memang best. Nanti ada rezeki nak pasang jugak!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah pasang belum tu? Kalau belum pasang boleh saya uruskan pendaftaran? Hehehe

      Padam
    2. 01155044126....agent coway Malaysia

      Hehehe

      Padam
  5. @mas saariy as salam mas. Ya jika berminat boleh maklumkan sebab ada PROMO no Regidtration FEE sempena EVENT JB HOMEDEC. Jika berminat silakan berkomunikasi untuk info lanjut. Terima kasih.

    BalasPadam
  6. Saya Guna air yang pasang mesin tepi jalan..

    Nak pasang juga air yang beralkali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan nak pasang roger saya www.wasap.my/60126588619

      Padam
  7. Hai Assalamualaikum.. Saya boleh uruskan order Penapis Air Coway seluruh malaysia.. Boleh call atau whsapp saya 01155033934. Terima kasih

    BalasPadam
  8. Mohd Hafiz Ibrahim
    www.wasap.my/60127622811/AlkaliCoway

    BalasPadam
  9. As salam kepada pemi at tegar BEM ASHAARI.. Saya nak maklumkan kepada sesiapa sahaja yg bercadang nak pasang MESIN PENULEN COWAY MODEL NEO,Sekarang ni Diturunkan harga DRPD RM108 KEPADA RM85 JEEEEEEEE.... Pemasangan boleh dibuat seluruh malaysia termasuk sabah dan sarawak.. Jika ada yg prihatin tentang oemonuman Aor yg bersih dan sihat satu keluarga.. saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin...

    BoLEH CALL ATAU WASAP FUAD WAHAB DI 0172511025 anytime. 8NSHA ALLAH SAYA URUSKAN. PROMO NI TERHAD SEHIBGGA 21HB DISEMBER SAHAJA... TERIMA KASIH DANA SELAMAT SEJAHTERA BUAT WARGA PENGIKUT TEGAR BEN ASHAARI.... A

    BalasPadam
  10. Sapa nak pakai coway boleh contact at. 0172057450

    BalasPadam
  11. Teringin juga nak ada satu..semoga tahun depan murah rezeki dapat la beli. InshaAllah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak pakai coway roger jee no ni
      011-25842724

      Padam
  12. Bagus info kesihatan nie..pakar air yang berkelukusan PHD buat kajian air ada 3 jenis,air tulen(RO) ch air huja air alkali terbaik bukan manusia buat,tapi air zam2 tiada air terbaik air Allah jadikan terbaik,airkelapa punph alkali,air mineral...3 jenis air nie semua ada kelebihan.Teknologi penapisan menggunakan filter mambrane menghasilkan air tulen,jika dalam al quran dah ada tercarat pasal air tulen dan teknologi mambrane mamang air tulen air terbaik dan tubuh perlukan.Tiada kesan sampingan ..Negara maju jepun,korea,singapore ,britain ada loji air RO..mengapa mereka tak guna teknologi filter nanotrap? Pasti ada sebab..pakae2 air berselisih pendapat tapi kita sbg manusia memang perlukan mineral.Segelas susu ada mineral yg cukup utk tubuh,mineral dari susu bersifat organik senang diserap oleh tubuh manakala mineral air tidak beraifat organik..mana senang nak dapat mineral dari buah2an,sayuran,vitamin,supliment
    Lebih midah dari nak.minum 500 gelas air mineral utk dapat sama dgn 1gelas susu..kita bukan org vegeterian..kita mampu dapat mineral dari makanan harian ikutvpiramid makanan.Dalam piramid makanan tiada air mineral sbg sumber utama..makanya saya minta orang jual cuckoo dan semua penjual penapis air jangan taksub sebab apa kelulusan kita ? Kita memesongkan minda dan memberi fakta yg salah..Allah cipta asid dlm.perut ada faedahnya
    ..kerana tu ada penawarnya..air kelapa,air zam2 utk naturalkan badan berasid..setiap penyakit Allah datangkan dgn penawarnya...makanya jangan bgtahu air tulen tak baik padahal air tulen itulah tubuh perlukan..mengapa air hujan bersifat air RO krn air tu terbaik..jangan manafikan kesempurnaan al quran gara2 terpedaya dgn mereka yg tak mengetahui ilmu dlamnya..apa yg ada dlm al quran terbaik..makanya sbg pengguna yg bijak buka minda..fikirkan semula apa yg tak tak benar..mana pilihan kita..tak semua orang boleh minum air mineral,ada masalah buah pinggang air mineral membebankan..air ro terbaik,makannya coway keluarkan 1 mesin ada 2 jenis air.Ada air tulen ada airMineral beralkali rendah ...kan mudah....anak2 tak makan sayur dapat minym 2jenis air nie..terimakasih coway kerana modelnya ada 3jenis air..makan gunalah mana yg terbaik..no 1 di msia ,trusted brand rakyat mis anugelah platinum..kl dah no 1 ngapa nak guna no 2 atau pesaing lain..alhamdulillah dah berbillion rakyat dunia minum air dari loji air ro..cuma msia jer tak.mamou nak buat loji air ro...sebab tu pesakut buah pinggang dan kegagalan buah pinggangbtertinggi di dunia..msia dapat no.3..kesian rakyat kita krna masih ramai tak sedar air paip kita tak bersih..

    BalasPadam
  13. berminat dengan penapis air dan udara coway terkini ws irma 0126223858

    BalasPadam
  14. Sesiapa berminat dgn coway.. roger sy
    https://www.coway.online/ellelyaelly
    www.wasap.my/+60189852398/coway

    BalasPadam
  15. Sesiapa berminat dgn coway.. roger sy
    https://www.coway.online/ellelyaelly
    www.wasap.my/+60189852398/coway

    BalasPadam
  16. Saya agen sah coway..boleh hubungi saya
    012-3638531 zaza
    www.wasap.my/60123638531

    BalasPadam
  17. Saya dah lebih 2 tahun pakai coway... terbaik

    BalasPadam
  18. Jika berminat dapatkan produk dan promosi coway boleh wassap 013 3427606 sy ejen sah coway

    BalasPadam
  19. coway model ape yg ada alkali

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.