Nampak je budak...tapi tak sama macam kita dulu..






Cepat masa berlalu. Tau tau mereka besar dah. Dari tak reti berjalan... sekarang dah berlari. Dari tak reti bercakap..sekarang dah mengajar kita kembali. Dan paling menarik. mereka meniru setiap perbuatan kita. Permainan pertama yang mereka akan bermain bersama ialah , main masak masak atau ibu dan ayah. Kemudian si sulung yang dah bersekolah , akan main cikgu cikgu dengan adiknya. Perhatikan setiap tutur kata mereka ketika mereka bermain. Siapa mereka tiru ?

Budak sekarang semakin bijak. Aariz yang belum pun cecah 2 tahun , dah cepat sentap dengan bapak dia. Pastu bijak membodek untuk menangkan hati ayahnya.Hurmmm... Kita kena hati hati dengan mereka. Apa yang kita tunjuk pada mereka , akan diserap 100%. Mereka belum bijak lagi untuk menilai mana baik dan mana yang buruk. 

Maka , berhati-hatilah... Nak marah anak anak tu boleh , tapi perlu bijak menangkan semula atau mereka akan simpan dalam hati...berhari hari. Jangan biarkan jadi batu dalam hati mereka kerana mereka akan kembalikan kepada kita.. atau adik beradiknya. 

Kita yang corakkan mereka.... 

5 ulasan:

  1. Follow aben dari qhalish baru lahir lagi,mmg cepat je rasa sekarang dah 3 orang dahh.

    BalasPadam
  2. betul tu abang ben. kita sebagai parent perlu bijak dan seiring mendidik dengan peredaran masa. kalau boleh, jadi lebih baik dari cara didikan parent kita.

    BalasPadam
  3. Terasa dekat dgn diaorg ni... mcm membesar didepan mata... cepat masa berlalu

    BalasPadam
  4. Ibubapa cermin pada anak-anak, jadi jaga tingkah laku di hadapan mereka. Ingatan pada diri sendiri dan pada semua... Terasa cepat sangat masa berlalu, bila tengok dorang dah besar... :)

    BalasPadam
  5. Anak dah makin besar kita pun kena jaga percakapan, tak boleh cakap sebarangan kan?

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.