Perlukah anak pandai membaca seawal 7 tahun ?

Qhaliff minta izin nak 'main' handphone. 5 minit masa diberikan. Itu yang biasa dibuat ketika dia minta izin dari ibunya. Qhaliff menurut saja. Selepas 5 minit , bila kita minta.. dia akan beri. Mudah. Tak da berlaku kes kes guling. Dia pun dah bijak. 

" Qhaliff.. kepala tu. Jangan menunduk gitu sangat. Nanti sakit leher.." . Tegur aku. Qhaliff segera betulkan cara duduk dan pegang telefon pintar. Dan yang aku perasan... setiap apa saja yang dia buat , aku tegur.. dia pasti akan kembalikan pada aku atau pada adik dia. Maksudnya , apa yang diajar pada dia , dia akan 'turunkan' pada orang lain. 

Pointnya ? Kanak-kanak sekarang ni pintar pintar belaka. Faktor pemakanan atau genetik, aku bukan pakar menilainya tapi yang pastinya. mereka di usia 1 tahun ke atas ni , jangan dipandang ringan tahap pemikiran mereka. Mereka sudah pantas menyerap dan menggunakannya kembali. Ibu bapa kena bijak manfaatkan peluang peluang begini. 

Aariz , 1 tahun ++.. dah pandai bawa diri bila kena marah

Apa kena buat bila dapati anak kita semakin pintar atau mula reti menggunakan otak mereka ? Yer... cara terbaik hantar mereka ke tadika atau tabika. Dan ibu bapa lepaskan segalanya pada guru guru di sana. Pandai pandai la korang mengajarnya. Hurmm.. satu kesilapan dah dimulakan di situ. 

Dan di tadika...anak anak kita dididik dengan pelbagai ilmu oleh guru guru yang berpengalaman. Terima kasih cikgu-cikgu sekalian. Teringat aku tahun lepas... Qhaliff di usia 5 tahun. Aku pergi ke Hari Terbuka dan bertemu dengan guru kelasnya. Dia menerangkan pencapaian Qhaliff. Di sini kesilapan aku ! Qhaliff dimaklumkan belum lancar membaca. Aku terlupa ! Dan aku mula tekankan bab membaca pada Qhaliff. Aduh.. silap sangat perbuatan aku tu ! Perbuatan aku ditegur oleh wife. Aku ubah. Aku serahkan bab ni pada wife. Dan Qhaliff lebih selesa dengan wife bab belajar ni. 

Aku ajar apa lak ? Hurmm.... akhlak ! Er , aku tak la kata akhlak aku tu bagus.. Tapi  aku cuba ajar sebaik mungkin. Dan semalam wife panggil aku. Ketika tu dia sedang ajar Qhaliff membaca. Alhamdulillah...banyak dah kemajuan dia. Dan paling bagus , Qhaliff semakin matang. Selain belajar di sekolah.. ketika bersama sama aku pon dia banyak belajar. Aku bawa dia keluar ketika berjumpa orang atau keluar berdua makan bersama. Suruh dia berinteraksi dengan orang dewasa.. seperti nak order makanan. Kena beri keyakinan pada dia. Tapi aku belum bersedia untuk lepaskan dia keluar bermain dengan rakan rakan setaman perumahan yang jauh dewasa dari dia. Dia belum bersedia sama sekali. 

Ok ok.. Aku terbaca satu artikal yang sangat bagus semalam di blog PnNoraZura Ismail. Aku copy paste sini eh. Aku tau , ramai malas nak klik dan baca kat sana.. Aku mudahkan.

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK - PERLUKAH ANAK PANDAI MEMBACA SEAWAL 7 TAHUN? 

Teks : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


SETUJUKAH ANDA, anak-anak  yang bakal berumur 7 tahun yang  akan   memasuki  tahun 1 di sekolah rendah perlu dipastIkan telah pandai membaca?  

Sebagai seorang pengiat industri pendidikan awal kanak-kanak,  jawapan saya  ialah  sangat tidak bersetuju sama sekali.  Jawapan yang sering tak terjawab di minda saya,  aduhai mengapa perlu menekan  dan memaksa anak-anak di bawah 7 tahun ini belajar beria-ria  dan buat latih tubi membaca seperti anak-anak yang telah bersekolah? Kenapa nak marah pada anak memasuki umur 7 tahun yang belum dapat membaca lagi?  

Sebenarnya, kita sebagai pendidik dan ibu bapa belum memahami  anak-anak. Dan paling parah, kita tidak memahami konsep pendidikan awal kanak-kanak. 

Suatu ketika dulu, saya pernah membuat kesilapan  dalam merealisasikan pendidikan awal kanak-kanak ini kepada anak-anak berumur 4, 5 dan 6 tahun . Ketika itu saya mengusahakan perniagaan TADIKA saya sendiri. Matlamat akhir saya dan juga bagi memenuhi harapan tinggi ibu bapa ialah di akhir tahun pembelajaran nanti, anak-anak ini mesti sudah  boleh membaca. Maka , saya akan sedaya upaya memastikan matlamat tersebut tercapai. Apa yang saya buat? Antaranya, saya perkenalkan kepada ibu bapa program membaca dengan cepat,  adakan  sesi belajar  ‘one to one’  dengan anak-anak kecil ini ,  adakan kelas tambahan membaca.  Lagi, saya beri latih tubi membaca setiap hari dan hakikatnya saya paksa emosi anak-anak ini  untuk belajar.  Hasilnya, kerana anak-anak ibarat span yang mudah menyerap apa sahaja,  lalu  ramailah anak-anak keluaran TADIKA saya boleh membaca dengan baik . Malah, bukan sekadar bacaan dalam Bahasa Malayasia bahkan bacaan dalam bahasa Inggeris juga.  Itulah yang diimpikan ibu bapa.

Aduh, bangganya saya kerana dapat melahirkan anak-anak yang boleh baca di awal usia. Anak-anak itu terus dilabel sebagai anak yang cerdik dan pintar yang boleh membaca di awal usia sebelum 6 tahun.  Itu yang kebanyakan TADIKA akan cuba capai. TADIKA yang dapat mengeluarkan  anak-anak yang boleh baca, itulah TADIKA yang terbaik pada pandangan dan persepsi ibu bapa. Secara tidak langsung inilah perkara utama yang dapat mempromosi TADIKA supaya ramai lagi ibu bapa yang menghantar anak ke situ.


Tetapi, saya mula perasan, anak-anak yang boleh baca awal usia biasanya adalah anak-anak yang kurang keyakinan diri, penakut, pemalu, pendiam, kategori anak-anak yang tak banyak bermain malah kurang pandai bergaul dan berkomunikasi.  Mereka mempunyai emosi yang kurang sihat dan self esteem yang rendah.  Saya perasan itu semua. 

Saya juga perasan , anak-anak yang tak pandai baca pada usia 5@6 tahun adalah anak-anak yang tak boleh duduk diam, aktif dan banyak bermain serta banyak meneroka dan banyak keinginan serta perasaan ingin tahu. Saya mula tertanya mengapa?

Bila saya terjun ke bidang pendidikan awal kanak-kanak yang lebih muda sedari 0 hingga 4 tahun, saya mula sedar akan kesilapan saya. Saya mula belajar mengenai  tahap demi tahap perkembangan kanak-kanak. Saya korek pelbagai potensi awal  yang boleh dibentuk di peringkat  awal usia anak-anak.  Dan apa yang penting saya mula belajar memahami tingkahlaku , kerenah serta sikap semulajadi  kanak-kanak. 

Saya teruja untuk mengetahui bahawa antara sikap atau tabiat semulajadi anak-anak ialah BERMAIN. Kerja hakiki anak-anak  di bawah umur 7 tahun ialah BERMAIN dan bukannya belajar.

Selama ini persepsi saya dan juga kebanyakan ibu bapa di luar sana terhadap pendidikan awal kanak-kanak andalah salah. Pendidikan awal bukan bermaksud  memberi pelajaran formal seperti membaca kepada anak-anak. Pendidikan awal bermakna mengenalpasti tahap perkembangan  dan memberi galakan untuk anak mencapai tahap perkembangan yang tertentu. Pendidikan awal juga bermakna mengenalpasti  potensi diri anak  dan membantu  mengilap potensi tersebut.

Justeru itu,  saya dan anda sebagai  pendidik  maupun ibu bapa perlu tahu dan faham akan setiap aspek  tahap perkembangan kanak-kanak supaya  kita dapat beri galakan ,sokongan dan dorongan untuk anak.

Apakah aspek perkembangan awal kanak-kanak?

Perkembangan sosiemosi – bentuk emosi yang positif pada anak seperti yakin diri, berani
Perkembangan  bahasa – galak anak menggunakan bahasa yang betul dan bijak berkomunikasi
Perkembangan kognitif – galak anak berfikir , menggunakan deria untuk meneroka dan belajar pelbagai dari alam dan persekitaran.
Perkembangan kerohanian- terapkan nilai moral, akhlak dan ketuhanan
Perkembangan fizikal – galak anak tingkatkan moto halus dan moto kasar
Perkembangan  kreativiti dan estetika – galak anak supaya kreatif dan mempunyai imiginasi pelbagai


Malah mengikut kurikulum PERMATA yang menjadi panduan perkembangan pembelajaran di TASKA , antara perkembangan lain yang turut perlu dibentuk pada anak  ialah perkembangan sahsiah  - belajar bergaul  dan komunikasi  serta literasi awal.  


Bagaimana  pula cara terbaik menggalakkan semua aspek perkembangan ini? Adakah melalui pembelajaran formal seperti di sekolah? Adakah dengan memberi anak-anak kecil ini latih tubi dan pelbagai tugasan atau kerja rumah.

Tahukah anda sebenarnya setiap aspek perkembangan  ini boleh diterapkan kepada anak-anak dengan mudah hanya melalui  bermain sahaja.  Bukankah bermain kerja hakiki anak? Mereka memang bermain tetapi secara tak langsung mereka banyak belajar menyuburkan pelbagai aspek perkembangan tersebut  hanya melalui bermain. Jadi, biarkan anak-anak  bermain.

Anak main blok, mereka berfikir bagaimana susun blok menjadi tinggi
Anak main  pasir, bina istana, mereka cuba merealisasikan imiginasi mereka.
Anak berlari sekeliling rumah@ taman, mereka belajar meneroka persekitaran
Anak main olok-olok dengan kawan sebaya, mereka belajar bersosial dan bergaul serta berkomunikasi dengan bahasa yang betul.
Anak yang suka usik itu ini, mereka mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi.
Anak yang aktif berlari, mereka membina kecergasan diri.

Jad, mengapa perlu dipaksa anak duduk sebelah anda dengan keadan anda marah dan tinggi suara untuk  ajar mereka membaca. Mengapa pula masih ada TADIKA yang menyusun ruang susunatur dalam kelas sama seperti belajar di sekolah? Mengapa  pihak TADIKA perlu stress ajar anak-anak membaca dan beri pula kerja rumah yang banyak.


Entah kenapa saya memang tak boleh terima kalau dengar seorang cikgu di TADIKA cuba menakutkan dan menginggatkan ibu bapa supaya memastikan anak-anak boleh baca dengan baik sebelum  masuk tahun 1. Mereka terangkan pada ibu bapa betapa hebatnya persaingan akademik anak-anak  di  tahun 1. Kalau  kebetulan jika  anak 6 tahun  itu tak boleh baca, cikgu cadangkan pula  ibu bapa hantar anak ke kelas tambahan.  Bagi saya, memadai sajalah kalau anak yang tak boleh baca itu telah kenal huruf dan boleh menyebut dua sukukata. Mereka bukan tak pandai , mereka cuma belum bersedia. Percayalah.

Ini cerita anak saya yang berumur 6 tahun.  Saya hanya hantar dia ke TADIKA sebaik umurnya 6 tahun. Baru ni, saya baca ‘whatapp group’  dari guru TADIKA nya. Cikgu post  jadual peperiksaan akhir tahun dan pesan ibu bapa pantau anak-anak belajar di rumah.
Kalau ibu bapa lain, mungkin akan rasa cikgu TADIKA sangat prihatin .Aduhai kesian anak-anak, tahun-tahun di mana  kerja hakiki mereka sepatutnya bermain tetapi mereka perlu pula duduk menelaah seperti kakak abang yang akan menghadapi peperiksaan di sekolah.

Sekali lagi, ingin saya ingatkan, hakikatnya anak-anak memang perlu bermain. Hakikatnya anak-anak ini  tidak perlu dipaksa untuk belajar. Percaya tak bahawa apa yang perlu diterapkan terlebih dahulu ialah ilmu mengenai kehidupan disamping membentuk anak dalam setiap aspek perkembangan  yang telah saya nyatakan tadi.  Keinginan untuk belajar akan datang sendiri bila anak telah bersedia menerima pembelajaran formal. Masanya pasti akan muncul juga. Yang pasti setiap anak adalah berbeza pencapaiannya.  


Teringat saya  pernah terbaca bahawa pendidikan awal anak di Jepun bermula dengan mendidik akhlak. Pendidikan berteraskan peperiksaan bermula hanya bila anak berumur 10 tahun sahaja.

Berbeza dengan sistem pendidikan  kita yang telah  diwarisi begini, bila  nak masuk  tahun 1 sebolehnya anak mesti dah boleh  membaca dengan baik. Cikgu di tahun 1 suka kalau anak-anak sudah boleh membaca.  Lalu kasihan anak-anak yang dikelompokkan dalam kumpulan belum boleh membaca.  Seawal usia 7 tahun anak-anak telah mula dinilai tahap pencapaian akademiknya. Bukahkah sebenarnya dalam silibus pembelajaran tahun 1 anak-anak perlu diajar semua huruf dan gabungan sukukata hingga boleh baca. Akan tetapi,  anak-anak ini pula dikategori sebagai anak-anak yang ketinggalan.  

Lain orang mungkin lain pandangan. Mungkin ada ibu bapa tidak setuju dengan pandangan saya bahawa  anak tidak perlu dipaksa untuk belajar membaca.

Tapi saya membuktikan salah seorang anak saya  yang tidak boleh  membaca di awal usia dan yang kurang penonjolan akademik  ketika di sekolah rendah ( kini dia berusia 19 tahun),  dia merupakan pelajar terbaik SPM di sekolahnya,. Bakal menduduki STPM tahun ini dan dia akan membuktikan dia  bakal  pelajar terbaik STPM di sekolahnya juga.  Satu ketika dulu, ketika di sekolah  rendah dia tidak  pernah dapat nombor 1 dalam kelasnya.

Apa yang penting, biarlah anak-anak  kecil yang di bawah 7 tahun ini belajar kerana minat dan kesediaan  mereka. Tugas kita beri dorongan dan galakan bukan paksaan.  Apa yang penting,  kejayaan anak-anak bukanlah hanya diukur dari kejayaan akademik sahaja. Lihatlah kejayaan anak pelbagai aspek. Setiap anak mempunyai potensi diri yang berbeza.  Apa sahaja potensi yang berjaya digilap dan diserlahkan oleh anak,  itulah kejayaan buat anak-anak. Jangan lupa juga  doa kita sebagai pendidik dan juga ibu bapa. 


CHILDREN ARE NATURAL LEARNERS. 
CURIOSITY IS THE ENGINE TO ACHIEVEMENTS

Alangkah bagusnya jika ada di Malaysia


Apa pendapat korang ? Pendapat aku.. aku setuju dengan artikal sama sekali. Aku sebagai bapa pun sendiri tertekan  tengok anak anak dah ada kerja rumah. Tengok buku latihan mereka pon dah buat mata aku terbeliak. Ada yang kata kita kena ikut zaman ! Nah , apa la sangat pencapaian di zaman kita ni. Ada MRT je pun. Bukannya ada kereta terbang atau bangunan di angkasa. Tak banyak mana pun perbezaan ! 

Yang aku nampak ialah... anak anak sekarang , adab dan tatasusila mereka semakin hancur ! Tak reti nak hormat orang tua. Tiada lagi jalan menunduk. Tiada lagi ' maafkan saya, tumpang lalu yer. '. Tiada lagi senyuman bila bersua dengan mereka yang tua. Aku tak salahkan cikgu. Ada orang tua sendiri pun tunjuk perangai gitu. Itulah hakikat yang berlaku di negara kita. 

Tak kira la sekolah biasa ke.. sekolah agama ke.. ini yang aku perasan. Dan inilah yang patut kena ubah. Jangan diajar mengenai akhlak Rasulullah s.a.w tapi tak mewarisinya. Yang mengajar pon tak buat gitu.. apatah lagi yang diajar ! Nah, ini berpunca hanya sebab nak ilmu saja tapi tidak mengamalkan. Nak ilmu semata mata untuk duduki peperiksaan. Dapat markah tinggi dan cemerlang. Cukup ! 

Nak tuding jari kat sapa ? Dasar pendidikan negara ? Hurmm.. 

4 ulasan:

  1. Cikgu cuma mampu mengingatkan. Susah utk mendidik dgn tangan yang terikat.Mulut pun tak boleh lebih berbunyi.

    BalasPadam
  2. Saya tak pernah paksa tapi ajar ikut tahap kemampuan mereka, janji mereka kenal huruf. Kalau dah kenal lama kelamaan mereka akan pandai baca sikit demi sedikit.

    BalasPadam
  3. betul tu.. sekarang ni diterapkan adab, akhlak dan disiplin kepada pelajar. hormat ibu bapa, guru dan orang tua.. kalau akademik cemerlang tapi akhlak entah kemana x guna jugak.. sekarang ni budak2 pakai baju sekolah pun x segan silu merokok atas motorsikal otw ke sekolah..

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009


Dikuasakan oleh Blogger.