Jadikan pengajaran .. bukan sekadar berita ..

by - Ahad, September 12, 2010

 

Al-Fatihah buat mereka berempat .. Takziah juga buat keluarga mereka ..

 

Berita tragis ini benar benar membuka mata kita semua . Siapa sangka manusia yang bergelar Datuk yang mempunyai pendidikan tinggi serta manusia yang bergelar doktor tergamak melakukan perkara diluar fikiran waras manusia yang normal .. Adakah kerana $$ ?? Tidak cukupkah dengan harta yang ada sehinggakan sanggup membunuh untuk semata mata menambahkan lagi harta kekayaan ? Sungguh tamak lagi haloba manusia ini ..

Disebalik kejadian ini , aku harap kita semua termasuk aku lebih berhati hati berurusan  dgn pihak tertentu apabila melibatkan duit tak kira jumlah yang besar mahupun kecil . Ini kerana jika syaitan sudah membisik ditelinga mangsanya , maka sudah tidak kenal antara dosa dan pahala ..

Begitulah manusia ... sudahlah berjaya dan kaya maka ingin ditambahkan lagi hartanya .. Lihatlah Kassim baba .. Jika mahu dikaut segala kekayaan , abis satu gua di angkutnya .. Bak kata pepatah , orang tamak selalu rugi .. Dalam kes ini penjenayah sudah kelabu mata dek wang ringgit maka sanggup buat apa asalkan hajatnya tercapai .. Tapi sampai bila kan ? Sepandai pandai tupai melompat ..

Itulah topik perbualan aku dengan wife sewaktu pulang dari KB MALL tadi ... Sedang elok aku memandu , tiba-tiba sebuah kereta di depan aku berhenti ke tepi jalan berhampiran Wakaf Che Yeh .. Nyaris !

Tapi aku cool jer .. sebab dah boleh jangkakan perbuatan kurang ajar kereta tersebut .. Wife bertanya mengapa aku tidak bunyikan hon ??

Aku tanya padanya , adakah perlu aku berbuat demikian ? Dia kata perlu atas alasan perbuatannya itu .. Kemudian aku bukak satu cerita pada dia ..

Semalam , dalam duk melepak dengan adik ipar wife aku tu , kitorang bercerita macam macam topik .. termasuklah kisah pergaduhan diatas kes kereta ..

Tak tau atas punca apa , kes itu berlarutan sehinggalah mangsa dicurah asid oleh musuhnya itu .. Malah rakan mangsa yang berada dalam kereta tu turut menjadi mangsa .. Bayangkan asid yang kena pada wajah .. melunturkan abis wajahnya .. Manakala rakannya itu sempat mengelak lalu terkena pada bahagian tepi badan dan mukanya .. Segalanya kerana kereta !

Adakah berbaloi bergaduh kerana kereta? Yap.. kereta mmg harta kita .. tapi jika mampu mendatangkan bala ,kalau boleh elak maka elakkan.. Kita tak tau sapa musuh kita di depan mahupun di belakang kita .. Kita sangkakan dunia ini aman .. tapi hakikatnya ??

You May Also Like

2 comments

  1. tegaman sebentar

    peringatan yang sangat mulia

    semoga semua yang berlaku ada hikmahnya

    BalasPadam
  2. takut la dgn dunia skrg. manusia semakin kejam. hu.

    BalasPadam