Lawaknya kehidupan ni ...

by - Rabu, September 29, 2010

 

Apa yang berlaku di depan mata , segalanya mmg dah ditakdirkan .. Namun kita sebagai manusia boleh mencorakkan kehidupan kita sendiri dengan syarat , melaluiNYA ..

Aku di KLCC skang ini .. Bermacam macam berlaku di dpn mata aku .. Segalanya ibarat satu pentas dunia lakonan .. Bermacam gaya dan ragam yang boleh membuatkan aku tersenyum sinis ..

Aku nak kata lebih pon susah tapi itulah hakikat dunia di mana aku juga salah seorang pelakonnya .. Nak kata dunia ini tidak adil , aku tak rasa tak patut langsung .. Mungkin salah kita sendiri .. Bila peluang ada di depan mata , kita biarkan .. Kita lepaskan .. Bila kita tengok orang lain , kita geleng kepala dan mungkin akan berkata , " Aku sepatutnya ditempat dia " namun bila diberi peluang , apakah yang kita lakukan ?

Bila terlihat mereka yang bergaya kehulu kehilir ... Pergh .. pasti berkata dalam hati betapa mereka bertuah .. Begitu ua sebaliknya .. Patinya merka berkata betapa bertuahnya dia ini kerana tidak perlu memikirkan segala masalah yang aku hadapi ..

Manusia sekarang tidak sebenarnya bersyukur ..Hanya tau melafazkan 'Alhamdulillah' seperti mana berdirinya kita di hadapan sejadah untuk mendirikan solat .. Sekusyuk manakah kita  sebenarnya ? Hanya Allah saja bisa menjawabnya ..

Aku terfikir bilakah watak aku ini akan ditamatkan .. Dan adakah mereka akan mengenangi aku  ? Apakah mereka akan merindui aku ? Lihat saja mereka yang telah pergi meninggalkan kita ... Beria kita menangisi pada awalnya .. Belum sampai setahun , dah ada pengganti .. Hurm ..

Itulah hakikat dunia ini.. Dunia yang penuh dengan sandiwara yang mana kita adalah sebahagian darinya .. Antara sedar atau tidak saja...

Wallahua'alam...

You May Also Like

10 comments

  1. benar ben... keseronokan duniawi yang memang sedappp...tapi sekejap... kita sebagai pelakon dipentas dunia... aku juga antara pelakon itu...tapi aku harap aku akan menjadi pelakon yang akan diingati sebagai sahabat yang tulus, kudus dan polos ...diantara kita semua sahabat bloggers...amin

    BalasPadam
  2. Betul..saya pun selalu fikir mcm tu, jika ku pergi dulu...adakah jasa2 ku akan dikenang?....tapi ada kah aku berjasa?....

    BalasPadam
  3. Ben, Aku n Mat Gebu : Allah saja yg tahu mnilai kebaikan kita tp sy pecaya stiap kebaikan Allah janjikan kebaikan.

    Contohnya Ben mbantu ramai blogger dgn ilmu dan CMG dgn masakannya. Itu sudah di panggilkan ilmu.

    3 pkara bekal mati :
    a. Anak soleh yg mdoakan kedua ibubapanya
    b. Bersedekah
    3. Ilmu yg dpergunakan oleh org lain.

    Insyallah...

    BalasPadam
  4. Belum terlambat nak bejasa. .belum terlambat nak berubah kepada yg lebih baik. .tapi kalau nak cari kekayaan duniawi , boleh . .asalkan jalan yang di halalkan. . .

    BalasPadam
  5. bersyukur laa dengan apa yang ada sekarang dan sentiasa cuba tuk improvekan diri ke arah yg lebih baik...

    BalasPadam
  6. Erm salam.. Nak tanye sikit..camne kite nak tengok blog follower kite eh?. Hihi sory ye tanye. Sbb masih baru. Mohon tunjuk ajar.

    BalasPadam
  7. puitis sungguh entry dari klcc, saya keje klcc pun tak observe dgn begitu mendalam...

    BalasPadam
  8. huhuhu.. kalau nak cuci mata memang best.. boleh bawa balik berbakul-bakul dosa..

    >>My Latest Entry<<
    Kenapa Ada Orang Suka Datang Physio?

    BalasPadam
  9. dunia yg penuh sandiwara...
    kadang88 tuh an..klau kite ader mslh,dyeOwg tunjuk prihatin...xp at belakang ckp lain...
    betul...dunia nih mcm pentas lakonan...

    BalasPadam
  10. watak kita yang diberikan olehNya hanyalah sementara, hence we shld fill it to the limits :)

    BalasPadam