Patut Tonton - THE MALAYAN EMERGENCY

by - Ahad, September 05, 2010

Aku pelik kenapa dokumentari sebegini bagus tidak ditayangkan pada hari kemerdekaan ari tu ? Dok tayang cerita tah hapa hapa jer ??

Aku dok layan channel History ( Astro ) yang bertajuk THE MALAYAN EMERGENCY .. Dokumentari ini mengisahkan perit getir Tanah Melayu sebelum kemerdekaan .. Suka duka nenek moyang kita menentang Jepun , Komunis dan juga British ..

Yang bagusnya mereka menemubual kesemua yg terlibat .. polis tanah melayu mahupun anggota komunis itu sendiri yg mana mereka sendiri telah lanjut umur .. Kembali bercerita kembali setiap detik detik yg berlaku .. Babak bagaimana rakyat dibunuh oleh komunis ... Ditembak di kepala.. di perut.. malah isi perut semua dikeluarkan agar rakyat ketika itu takut dengan ancaman komunis ..

Penuh keinsafan ... Dokumentari dokumentari beginilah patut ditayangkan di sekolah sekolah pada hari Kemerdekaan Negara kita .. Bukan sekadar mengibarkan Jalur Gemilang !

Kita asyik dok dengar wira wira yang dah selalu baca dalam buku teks sekolah sedangkan terlalu banyak wira negara yang patut kita kenangkan ..

Aku rasa la kan .. kalau dokumentari beginilah ditayangkan samada di tv mahupun di sekolah , ramai rakyat akan sedar betapa negara kita dulu berada dalam keadaan yang sukar .. perang dan darurat .. hurm... wajib tonton !

You May Also Like

0 comments