Selamatkah guna baby carrier atau ambin pada baby baru lahir ?

by - Jumaat, Jun 15, 2012

 

Baru-baru ni ada seorang rakan pembaca meninggalkan komen di entri Memang lega sangat dengan baby carrier dgn menyatakan bahawa penggunakan baby carrier memberi kesan negatif pada perkembangan baby terutama di bahagian tulang belakang ..

IMAG1207

Aku mula keliru . Ni nak keluar g Alamanda jap. Takkan nak dukung dia ? Stroller , dia tak nak lepak dalam tu .. Jadi camana ?

Aku pernah membacanya di salah satu buku yang wife pernah beli .. Aku kembali mencarinya dan ulang baca untuk memastikan tindakan aku ini tidak salah dan ‘aniaya’ baby ..

IMAG1250

Dari buku panduan lengkap PENJAGAAN IBU DAN ANAK tulisan Elizabeth Fenwick yang telah dialih bahasa ini ada memberitahu penggunaan baby carrier atau ambin ni adalah salah satu cara baik untuk membaw bayi ke mana saja pada 3 bulan pertama.

IMAG1246

IMAG1247

Terpulang pada korang sendiri yang mana bagus untuk pembesaran ank anda .. Masing masing ada pendapat sendiri kn ?

Apa pon , jutaan terima kasih atas ‘peringatan’ dan juga pandangan rakan-rakan pembaca … Aku hargainya ..

You May Also Like

19 comments

  1. Dh guna baby carrier ni masa baby 2 bln lbh..ok je..tp tk selalu pn guna..kdg2 suami dukung je dia sbb kdg2 dia mcm tk selesa duk dlm tu..

    BalasPadam
  2. salam kenal

    pd pendapat saya as long as faktor keselamatan diutamakan semasa pemakaian carrier atau ambuh I'Allah ank or new born bb selamat..
    lg pun kaedah kendongan lebih menyebabkan bb rasa selamat dan selesa bila didakap oleh papa or mama..psal bonding amongs bb n parents yg kuat buat bb x meragam sangat..

    due to my own xperience bb akn sentiasa or lebih calm bebanding bb tidak dikendungkan..

    itu saja pendapat saya..

    BalasPadam
  3. memang ada yg x ok nak2 yg murah dan tidak ade kualiti..beli yg mahal dan terbaiklah..kawan2 sy ramai yg pakai SSC(soft structured carrier) jenama Ergo rasanya ke apatah harga beratus2 ade yg sampai RM500 pun ade yelah order dr oversea kan tapi kualiti superb dan tak menyakitkan baby bila dia kangkang siap ade penutup kepala baby leh tido dgn aman.kalo ibu yg menyusu boleh susukan baby dengan mudah walo sedang berdiri.
    pastikan pilih yg terbaik terutama utk baby newborn ni kan.rasanya utk newborn gini lebih sesuai kot guna baby pouch,ring sling,mei tai dan wrap.
    kebanyakkannya produk babywearing ni handmade leh tempah org jahit.Apapun pilihlah yg sesuai dgn baby dan keselesaan anda yg memakainya.

    BalasPadam
  4. Saya pun lg suka guna carrier ni dr stroller,xkan nk ke mini market pun nk buka stroller bagai kan?

    BalasPadam
  5. terpulang dari individu tu la kan.. tak salah kita saling memperingati..
    tapi saya dah start dah guna baby carrier ni masa baby saya umur 2 bulan... lagipun senang nak dibawa kemana2.. lagipun mak saya dan orang2 tua tak der larang saya guna baby carrier utk bawa baby saya.. :)

    BalasPadam
  6. owh..saya pun baru tahu. nak kena cari buku tu juga nanti.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    BalasPadam
  7. ce try jumpsac...macam backpack..baby pun selesa...if Qhaliff badan dah tegap...ok je.

    BalasPadam
  8. X kisah mana2 pun janji for us as the parent..since baby blum 6 mos and berat pon x smpi 6 kg.. elok klu didukung bcoz lg rapat, mersa & kasih sayang coz skin to skin .. cuba klu cramp tu .. pengorbanan seore bapa laaa ... klu nak pon just standby baby carrier sbb nmpk keselesaan since tulang2 baby still lembut lg:) PEACE

    BalasPadam
  9. Nak buat apa pun kena ada ilmu. Kalau kita banyak research kita tahu apa yang terbaik untuk anak. Dan juga pemerhatian kita tentang keselesaan baby.

    Kak Es pun cari maklumat dulu lepas tu cuba apply. Kadang maklumat kita sesuai dgn keadaan. Bg kak Es lebih selamat dan selesa bila baby dlm pelukan kita. In case of emergency , dia dah selamat kat diri kita. Lagi pun carrier/sling/ ambin ni just supporter je...macam kita dukung biasa juga cuma ianya membantu meringankan beban baby tu utk kita.

    Pernah dulu pakai stroller, tapi kejap je baby nak dok dalam tu. Even badan kita panas dok bekepit dgn baby, lagi dia suka... agaknya rasa selamat kot bila terkepit dengar jantung kita dup dap dup dap hehehe

    BalasPadam
  10. ikut brand juga... ada yg tak support belakang baby.setakat ni saya guna baby okey je, nampak selesa dan memang kedudukan belakang baby kukuh dan tak menyakitkan baby.

    terpulang pada ibu bapa tu sendiri lah sebenarnya.

    BalasPadam
  11. Yang penting ampu belakang Qhaliff dgn tangan sebab dia kecil lagi..Jangan biarkan dia terkelepai je..Buat seolah2 kita dukung dia..

    Memang selamat berbanding guna stroller..Lebih2 lagi sekarang ni byk kes penculikan bayi ni.Pernah baca di blog x ingat blog mana..Babynya hampir hilang di Carfour Wangsa Maju dlm stroller..Nasib baik bertindak cepat, penculik tinggalkan di toilet..Berhati-hatilah ye! malang x berbau..

    BalasPadam
  12. GK da juga beli carrier baby nie..mak GK tak bagi guna dia kata nanti anak jadi kekang...kami suami isteri simpan je la carrier tue...nak mana2 pun babah dia je la dukung...lain org lain pendapat...

    BalasPadam
  13. @Cik Puan Nurul

    Setuju dengan cik puan nurul..
    may be masa bb kecik ni boleh try guna ring sling or pouch, so baby leh letak dalam posisi tdo je.
    but saya prefer mei tai or ssc.
    babywearing ni selain bonding between parents and baby, bagus juga untuk perkembangan baby.
    just imagine kalau letak dalam stroller, baby pnya world view dari kepala lutut orang. if babywearing, baby akan tengok world sama tara dengan kita adult. tu yang saya penah baca.
    if nak tau more pasal babywearing ni leh baca kat
    http://malaysianbabywearers.org

    BalasPadam
  14. Memang tabiklah ngan Mr. mama mcm Abg Ben.. :)

    BalasPadam
  15. sebenarnya saya pun tak pernah guna benda tu.suami pun tak suka guna sebab dia kata kesian kat baby terkangkang je....hehehe...kalau mak saya dia kata mcm kanggaroo...huhuhu...

    BalasPadam
  16. salam en.Ben, sy mmg guna baby sling sejak anak no.2 lg n since anak no.3 premature sy mmg guna babay sling jenis kain mcm yg dlm post en.ben b4 this n now bby saya dah sethn sy still letak dlm baby sling bila dia meragam x mau duduk dlm stroller(saya guna double stroller-no.2 n no.3 duk dlm stroller n yg sulung jln) ni sy sertakan link yg menjd salah satu rujukan saya seblm menggunakan baby sling ni :D
    http://www.mummyhugsshop.blogspot.com/search/label/Benefits

    BalasPadam
  17. tak tahu la dah ada orang tulis ke tak..tapi ada 2 jenis baby carrier.seeloknya cari yang baby duduk dengan kakinya ke pinggang kita..sebolehnya elakkan kaki baby tergantung ke bawah,seolah-olah dia tergantung..tu yang saya dapat ilmu dari pelbagai medium tentang baby carrier..so,test baby carrier sebelum beli..hehe

    BalasPadam
  18. saya ada carrier nk dijual,baby bjorn one..market price rm799..sy nk let go rm650..xpernah pakai..baru kluar kotak utk ambil.gamba je..boleh call kalu berminat 0122465817

    BalasPadam
  19. saya ada carrier nk dijual,baby bjorn one..market price rm799..sy nk let go rm650..xpernah pakai..baru kluar kotak utk ambil.gamba je..boleh call kalu berminat 0122465817

    BalasPadam