Tuala wanita di pasaran ada ancaman toksik ?

by - Isnin, Disember 10, 2012

 

Ahaaa .. Buat warga KPT , sila g esok yer .. Yang pastinya , bukan aku yang bagi ceramah tu haa .. hehehe .. Ni aku terpandang tadi je kat dalam lif KPT ..

Kalau aku duk kat KPT , pasti aku akan join sama .. Maklumlah , ilmu .. Heheh.. Mana tau leh berkongsi dengan rakan rakan di blog mahupun FB atau TWITTER .. Er , aku tak de Tagged yer .. hehe .. Tu akaun palsu malaun mana tah ..

ANCAMAN TOKSIK DARI PENGGUNAAN TUALA WANITA DI PASARAN ? Hurm.. sat aku google cari info ..

Waahhhhh .. Ada banyak rupanya .. Aku je jahil part ni.. Maklumlah , aku tak pakai .. Kalau aku pakai , lain la kan ? Pelik la pulak kalau aku pakai .. hehe ..

Ok , aku amik dari blog yang mana infonya kuat la skit .. hehe .. Dari blog http://infokanserpangkalrahim.blogspot.com :

“ Tuala wanita yang ada dipasaran diperbuat daripada serbuk kayu pulpa yang dilembutkan dan kemudian diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntutr berklorin yang menghasilkan bahan kimia dikenali sebagai Dioksin. Apabila telah lembut, lapisan inilah yang dijadikan tuala wanita pakai buang yang telah digunakan oleh wanita diseluruh dunia pada tahun 1970. Darah haid yang mengalir keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau kain bukan kapas. Jika permukaan tuala wanita tersebut berlubang, maka gas toksik yang dibebaskan akan berhubung terus dengan kulit dan akhirnya menyebabkan jangkitan. Darah haid mengalir dari uterus dan diserap oleh tuala wanita. Sejenis gas bertoksik dinamakan Dioksin akan terbebas melalui proses pemeluapan. Dioksin akan diserap ke dalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya sampai di Ovary melalui tuip filopian. Ini tidak berlaku jika permukaan tuala wanita bertukar menggunakan kain kapas semulajadi, ia akan menyerap segala gas bertoksik dan mengelakkan daripada jangkitan, alahan, gatal, atau ruam.

Jika kita kaji dan membuat perbandingan, wanita pada zaman dulu tidak menghidap penyakit kanser pangkal rahim kerana tidak menggunakan tuala wanita, justeru dakwaan itu memang nampak ada asasnya. “.

 

Ahaaa .. Benar atau tidak ? Pihak yang terlibat , sila beri ilmu pada wanita di Malaysia ..

You May Also Like

5 comments

  1. org dulu2 menurut cerita diorang la.. pakai kain je alas masa period. lepas tu cuci & guna semula bila kering. Ke kita nak buat mcm dulu2 balik.. bukan takat selamat, jimat pun jimat.

    AWAS!JANGAN BAGI SCOTT'S EMULSION PADA ANAK WAKTU MALAM

    BalasPadam
  2. teringin nak tanye, tapi baru teringat inche ben bukan dokter. huuuuu

    BalasPadam
  3. memang betul pun. sekarang ni pun saya dah tak guna tuala wanita, pakai cloth pad pulak. jimat & tak bahaya :)

    BalasPadam
  4. betul tu. sekarang ni pun saya dah tak pakai disposable pads. pakai colth pads je. jimat dan tak bahaya :)

    BalasPadam